Gå til innhold

Widerøe - Twin Otter


Fredrik Bachke

Anbefalte innlegg

Ja nå tror dere vel at dette omhandler en eller annen paint-request... Men nei :)

Lurer bare på noen ting:

- Hva var den siste ruten som Widerøe brukte Twin Otter på?

- Er det noen som har bilder av cockpit fra en Widerøe Twin Otter?

- Kan dere gi meg noen ruter som den fløy?

- Hva var normal cuise alt?

- Hadde Widerøe sine Ottere autopilot - hvilken i så fall?

 

Ja, det var vel egentlig det :)

Kan røpe at jeg holder på å painte opp Aerosim sin Otter i Widerøe sine faver, både den helt grønne og den med stripene i forskjellige grønn-fager, bilder kommer senere, vil ha panelet i orden først ;)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå tror dere vel at dette omhandler en eller annen paint-request... Men nei :)

Lurer bare på noen ting:

- Hva var den siste ruten som Widerøe brukte Twin Otter på?

- Er det noen som har bilder av cockpit fra en Widerøe Twin Otter?

- Kan dere gi meg noen ruter som den fløy?

- Hva var normal cuise alt?

- Hadde Widerøe sine Ottere autopilot - hvilken i så fall?

 

Ja' date=' det var vel egentlig det :)

 

 

Kan røpe at jeg holder på å painte opp Aerosim sin Otter i Widerøe sine faver, både den helt grønne og den med stripene i forskjellige grønn-fager, bilder kommer senere, vil ha panelet i orden først ;)

 

Takk! [/quote']

 

"Klokka 20.10 den 31. mars 2000 landet LN-WFD fjellstøtt i Båtsford, i tussmørke, snøføyke og kraftig sidevind. Da flyet gikk inn for landing, hadde drosjene i byen allerede kapitulert, for et hvitt inferno hadde stengt veie opp til flyplassen. Dette var siste gang en Twin-Otter fra Widerøe landet i rutetrafikk. En epoke i norsk samferdesel var over."

Fra 1996 var det 1 Twin Otter igjen. Den fløy Kirkenes-Vadsø-Båtsfjord(troor jeg) fram til 2000. Som sakt har Twin Otteren flydd de rutene Dash-8 flyr i dag :)

Pga. ingen trykkabin så var cruise på ca 10.000 fot hadde heller ingen Autopilot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoved grunnen til at twin otteren slutter å fly kirkenes-Vadsø-Båtsfjord ruten, var for at den nye flyplassen til båtsfjord ble åpnet rundt år 2000 , så TW ble brukt på den ruten til den gammle båtsfjord flyplassen, mens den nye ble bygget. den gammle hadde ikke materiell til å ta i mot dash 8, også var den for kort og banen var av grus.

andre grunner til at twin otteren ble tatt ut av traffik, var at den ikke hadde godkjent utstyr for de nye reglene som kom for komensiell luftfart, som navigasjons utstyr, black boks osv og at det var en veldig gammel marskin.

 

kan hende jeg har feil, men er noe jeg har hørt fra noen i wif :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det :) Maskinen begynte jo å dra litt på årene' date=' men som sakt hoved grunnen var svarteboksen [/quote']

 

Mener du at hovedårsaken til at Twin Otteren ble faset ut var manglende CVR/FDR?

 

I et innlegg tidligere i denne tråden har du sitert fra forordet til boken "Trofast stormfugl" (Skyline AS). Om du leser litt lenger enn side 1 oppdager du kanskje at det var mer enn manglende CVR/FDR som gjorde at Twin Otteren gradvis ble faset ut. Blandt annet krav fra både brukere og myndigheter om et fly som kunne tilby trykkabin, bedre komfort og sikkeret. :)

 

"Trofast stormugl" er forøvrig en bok som kan anbefales på det varmeste for de som har interesse for Twin Otter og norsk kortbanehistorie.

Forlaget heter Skyline AS, ISBN 82-91385-00-9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Er det noen som har bilder av cockpit fra en Widerøe Twin Otter?

- Kan dere gi meg noen ruter som den fløy?

- Hva var normal cuise alt?

- Hadde Widerøe sine Ottere autopilot - hvilken i så fall?

 

Steinar Sævdals sider på nettet' date=' inneholder en mengde informasjon om Twin Ottere i Norge, og DHC generellt. Han har i tillegg mange eksterne linker der. Du finner sidene her.

 

Dessuten finner du mange cockpitbilder fra ulike Twin Ottere på Airliners.net her. Om noen av dem er fra Widerøe sine fly, har jeg ikke undersøkt, men jeg tror ikke det. Men det er neppe en eneste TO som har (eller har hatt) likt panel som et annet - sannsynligvis tilfelle også i Widerøe sine TO.

 

Jeg vet ikke om det er -200 eller -300 panelet du jobber med, men legg merke til at -300 har større display på motor-instrumentene (midt-consollen) enn -200. Disse har da også PT6A-27 motorer (ca. 620 hp) kontra -200´en som har PT6A-20 motorer (ca. 580 hp). Men "bare" 80 hestekrefter mer i effekt, merkes mer enn man skulle tro!

 

Som jeg visstnok har nevnt tidligere i dette forumet, har jeg bygd (og gjør fremdeles) Twin Ottere til X-Plane. Jeg holder nå på med en ny versjon av LN-JMP. For tiden lager jeg "custom" instrumenter til alle panelene, inkludert en ny Auto Pilot. Dette for å tilby ev. on-line piloter, alle ønskelige nav-instrumenter. Dette var IKKE standard på de virkelige TO´ene, som riktig er nevnt tidligere i denne tråden.

 

Hva angår "cruice alt", tror jeg den ble fastsatt av luftfartsmyndighetene på de enkelte ruter (eller overlatt til pilotene). Her er i hvert fall hva Flight Manual (-200) sier om "Operating Altitude":

 

TOaltflightsim.jpg

 

GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det :) Maskinen begynte jo å dra litt på årene' date=' men som sakt hoved grunnen var svarteboksen [/quote']

 

Mener du at hovedårsaken til at Twin Otteren ble faset ut var manglende CVR/FDR?

 

I et innlegg tidligere i denne tråden har du sitert fra forordet til boken "Trofast stormfugl" (Skyline AS). Om du leser litt lenger enn side 1 oppdager du kanskje at det var mer enn manglende CVR/FDR som gjorde at Twin Otteren gradvis ble faset ut. Blandt annet krav fra både brukere og myndigheter om et fly som kunne tilby trykkabin, bedre komfort og sikkeret. :)

Selfølgelig var det jo mere en kun svarteboksen som gjorde det :)

Hadde Twin otteren hadde svarteboksen så er jeg ganske sikker på at siste turen ikke hadde vært i år 2000 :)

Men som sakt Widerøe vill ha en enhetsflåte og passasjerene krever jo sitt til komfor :)

Om du også leser litt lengre enn side 1 så står det: "2000: Widerøes siste Twin Otter tas ut av rutetrafikk. Twin otter er ikke lengre godkjent for passasjertrafikk, da den mangler den svarte boksen- ferdsskriveren Så om Den hadde hatt den så vill kanskje Twin Ottern vart noen år lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...