Gå til innhold

Boeing 787 utsettes igjen


Bjørn Erik Stensby

Anbefalte innlegg

Ja det har vært postet en del info om dette for en stund

siden, og ganske interessant dette her - siden de største

Boeing-tilhengerene nærmest "mobbet" oss stakkars Airbus-fans

pga. A380-forsinkelsene. Dette ville aldri Boeing oppleve,

å nei? Skal bli interessant å se utviklingen her, vil tro

Boeing må revurdere tidsfristene både en og to ganger til.

Og da snakker vi etterhvert liten forskjell mh..t

forsinkelsen mellom B787 og A380, blir nok ikke mange

månedene som skiller da.

 

Leste bl.a. denne artikkelen i begynnelsen av Mars:

Boeing 787 looks set for another serious delay

 

(Den som ler sist, ler best.. osv) :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare Airbus som hadde problemer med sitt fly.

 

http://e24.no/naeringsliv/article2323128.ece#VG

 

Jah' date=' mye rart som dukker opp her, noe gammelt nytt, og andre ting som overrasker og forvirrer.

Artikkelen nevner problemer med erstatning av midlertidige fasteneres, og det har helt klart vært et problem, spesielt siden flyet hadde et så stort antall midlertidige fasteners da det ble rullet ut i fjor sommer.

At det ser ut til at det har vært gjort en rekke monteringsfeil hos underleverandørene har ikke gjort det bedre. I tillegg har nye rutiner som var ment å forenkle monteringsjobben på Everett ført til det stikk motsatte, fordi mange av arbeidsoppgavene de har måtte gjøre på Everett skulle gjøres andre steder.

Vingene ser ut til å være klare nå, og rorflater ol. skal visstnok være i ferd med å bli montert på igjen.

 

Ellers har det vært rapportert om noen designendringer i centre wing box, som knytter vingene til flykroppen. Dette ble oppdaget i fjor, men har først dukket opp i mediene nå. Etter hvert som prosjektet skred fram økte 787 i vekt (blant annet pga et metallnett de måtte veve inn i flykroppen,) og Boeing begynte da lete etter deler en kunne fjerne vekt fra, enten ved å bytte materiale, redesigne delen eller ved å fjerne vekt.

En del en da fjernet vekt fra var centre wing box, hvor en fjernet noen lag CFRP for å spare vekt.

Under testing viste det seg så at denne delen ikke tålte belastningen flyet skal være designet for (for å takle ultimate load test) ved flyets nye (og økte) MTOW, og en måtte derfor forsterke deler av centre wing box. Dette blir løst på allerede produserte deler ved å sette inn avstivere av aluminium, mens en permanent løsning av CFRP vil være å finne på centre wing box fra senere produserte fly (rundt ln7.)

Det er her snakk om en minimal vektøkning, feks var det nødvendig med så lite som 16kg med forsterkninger for at vingene til A380 ble sterke nok til å bli godkjent.

Boeing har såvidt kommentert dette her.

Ellers er det også snakk om at hjuldørene til MLG må redesignes, men jeg vet fint lite om det foreløpig.

Mens centre wing box ikke tålte ultimate load har horizontal stabilizer blitt testet og har bestått disse testene. Boeing har også testet deler av flykroppen (section 46,) og denne testen var visstnok også vellykket.

Det snodige med den siste testen er at det ble fortalt at seksjonen først sviktet ved 200% av limit load (mens den skal tåle 150% av limit load.) Det skulle i såfall bety at denne seksjonen er ganske mye kraftigere enn hva den må være, som betyr at den veier mer enn nødvendig. En test feiler etter å ha blitt slanket, og en annen står likevel med glans?

 

Ellers er det stor forskjell på hva underleverandørene leverer. Mens siste section 41 fra Spirit var så godt som fullført var section 47/48 fra Vought så godt som tom da den ble levert til Everett. Det ser mao ut som at Vought, Global Aeronautica og Alenia Aeronautica enda sliter med å henge med...

 

I tillegg til en produksjonsprosess som er kommet ut av rekkefølge ser det ut til at Boeing opplever mye av det samme som sin konkurrent - at de ikke har fullstendig oversikt over prosjektet de jobber på...

 

Skal bli interessant å se utviklingen her' date=' vil tro Boeing må revurdere tidsfristene både en og to ganger til.[/quote']

Boeing har siden de annonserte den siste forsinkelsen jobbet med en ny leveranseplan og plan for hvordan de skal øke produksjonsraten. Denne vil være klar i løpet av de neste ukene, antageligvis innen neste kvartalsoppdatering på prosjektet, som kommer rundt 10.april. Vi vil da få vite hvor mange fly de planlegger å levere, og antageligvis et anslag på når første flight og første leveranse blir.

Det spekuleres om at power-on vil skje i sommer, med first flight i september-oktober, med første leveranse ca 11 måneder senere, og spekulasjoner om at det vil bli levert fra 10-30 til 80 maskiner i løpet av 2009. Mer om dette vet vi om noen uker, da får vi kanskje også vite noe om hvordan det står til med 787-3 og 787-9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...