Gå til innhold

Bodø Airshow


Per Johansen

Anbefalte innlegg

Hmm... Jeg oppdaga at på lørdagen har jeg jobb. Det er kjipt. Men det er bare på formiddagen, til 4- tiden eller noe i den duren. Hvis flyklubben skal ha grilling og slikt, regner jeg med at det ikke er over med det første, så det hender vel at jeg stikker bortom dere da etter jobb. :grin: Men det er jo to måneder igjen, så det er ingenting som er fastsatt enda. :) Uansett, gleder meg veldig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Leste akkurat på Bodoairshow.no:

 

All GA-trafikk inviteres til BAS08, ingen landingsavgift

 

I forbindelse med flyshowet inviteres all GA-trafikk til å delta sammen med oss. Vi tilbyr fritak for landingsavgift, gratis flyparkering på stevneområdet og gratis inngang til flyshowet for både crew og passasjerer. Vi håper at så mange som mulig har anledning til å komme til Bodø denne helga. Ytterligere informasjon og påmelding skjer på epost til operativ sjef Bodø Airshow 08,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de sender jo som oftest minst en F-16 til hvert minste lille airshow rundt om i landet...og i år sender de tilogmed to maskiner til RIAT. De flyr jo som oftest på de showene de deltar på også, så jeg ser ikke helt hvordan det skulle bli for dyrt å ha et ordentlig display, greit nok, det må trenes inn, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Litangen

Ifølge en kusk i Bodø finnes det rett og slett ikke lenger personell i Norge med kursing/trening/klarering for å kunne fly ordentlig display. Som så mange andre ting i forsvaret har det blitt nedprioritert over mange år av de høyere herrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo Maj "Pea" Ertgaard (tror jeg han heter) som hadde display klarering men om han fremdeles er aktiv er jeg ikke helt sikker på.

 

Nå består Norske display storsett av ett simulert angrep med "floor" på ca 1000 ft og kanskje ett formasjons lowpass hvis en er heldig..

 

Nei få over USAF Viper East demo team sier jeg bare.. det er ett helsikkens rått display :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste norske F-16-displayet jeg kan huske å ha sett var på Kjeller i 2002(?), husker ikke om det var Ertsgaard som fløy da, men jeg husker han fløy et ganske godt display på Jarlsberg i 2000\\2001(?). Men dagens norske F-16 displays er bare skuffende, det er begrenset hvor spennende det er å se to F-16 fly i ring på 3000 fot...eller se en F-16 fly landingsrunder som på Kjeller i fjor (litt satt på spissen, men ikke langt ifra sannheten).

 

Dog har jeg veldig sansen for det Nederlandske F-16 demo teamet, røyk, flares og en stilig paint scheme gjør seg veldig bra i displaysammenheng ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens forsvarsbudsjett er det vel kanskje ikke råd til mer trening til airshows enn å kunne vise nettopp det med norske F-16, Fredrik... Man må omprioritere noen få og da må man ha flere folk, mer tilgjengelig materiell fra FLO/LUFT og det koster også penger.

 

Vi har ikke et etiketteforsvar lenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodø er ikke akkurat sentralt' date=' for å si det mildt [/quote']

 

øøøøh, det må du forklare nærmere?? Vi snakker om fly, gjør vi ikke??

 

 

Psst... Han er fra Råde, du er fra Bodø? Det sier vel egentlig sitt om hvorfor han sier som han sier og du reagerer som du reagerer :)

 

Scanair-forumet er primært for flyinteresserte imens flightsim.no høres ut som et litt mer flightsim-rettet forum. Det er kanskje derfor man ikke har spurt på dette forumet.

 

Jeg gledet meg til Rygge i fjor, og ble ikke skuffet. Jeg gleder meg til Bodø i år og regner med å bli like tilfreds som ved Rygge i fjor! Spesielt gleder jeg meg til disse:

 

Bevegelser

  • Norsk CF-104 Starfighter (vil kun “taxe”)
  • Gripen
  • Nederlandske F-16
  • P-3 Orion
  • Jurgis Kairys med Sukhoi 26 og 31
  • F-4 Phantom

 

Static

  • Saab International med simulator og nyeste versjon av Gripen

 

Andre

  • Lockheed Martin kommer med 1:1 modell av JSF
  • Pelle politibil

 

Og jeg håper virkelig at vi kan få se russerne; at det går i orden med byråkratiet det sikkert må gå igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til eventuelle deltakere så er vel ikke så altfor "gærnt" å komme seg til Bodø, men i forhold til publikum fra andre steder enn Norge så er det ganske usentralt. Og de forskjellige oppvisningsteamene har jo budsjetter de må forholde seg til, og da er det klart at de prioriterer større show i mellom-europa (og england) som gjerne trekker over 100 000 mennesker, enn Bodø som kanskje trekker 20-30 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...