Gå til innhold

LERS-LEGE-LEPP


Anbefalte innlegg

Hei og god natt.

 

I kveld tok jeg en flytur med Majestic Dash8-300 fra Reus til Girona i nord Spania og videre til Pamplona.

Her er bildene:

 

Jeg var passasjer og skulle til Santander med Iberia Air Nostrum sin Dash8, håpet på å sitte klapp var stor, men på turen fra Reus til Girona var det en kamerat av kapteinen som fikk sitte klapp, så jeg måtte nøye meg med et sete i kabinen, var bare 9 av oss i kabinen så jeg kunne egentlig sitte hvor jeg ville.

Her er et bilde fra ombordstigning, like etterpå bildet ble tatt fikk jeg et nei fra kapteinen, som dere ser er det vakkert vær ute:

d1.jpg

Satt meg på venstre side for å få tatt dette bildet av tårnet:

d2.jpg

Etter en stund i lufta ble setebeltskiltet slukket og når vi lå på cruise ba jeg flyvertinna Maria Garcia Lopez om jeg fikk se i cockpit, og det fikk jeg:

d3.jpg

Etter en lang prat i cockpit med Cpt. Jose Antonio Rodriguez, FO Pedro Santamaria, og kameraten til kapteinen Carlos, måtte jeg tilbake til setet, men siden jeg fikk beskjed om at det ble en right downwind, bestemte jeg meg for å sitte på høyre side for å se litt mer, fikk et glimt av rullebanen:

d4.jpg

Landet silkemykt og vi taxer for å parkere:

d5.jpg

Mens jeg ventet på at vi skulle videre til Pamplona kom det to Ryanair fly, disse fikk jeg ikke bilde av desverre pga elendig zoom på kamera. Carlos skulle heldigvis av her i Girona, så da var klappsete ledig, her et bilde fra taxi til rwy:

d6.jpg

Like etter rotate fikk jeg stukket kamera imellom setet til kapteinen og veggen for å knipse et siste bilde av den nydelige plassen :

d7.jpg

Her er den virkelige piloten for idag:

d8.jpg

Sett på alle knapper og spurt alle forskjellige spørsmål var vi på descent inn mot Pamplona, og her går vi ned i skyene, siste bildet jeg har for nå: d9.jpg

 

Fortsettelsen til Santander kommer.

 

Mvh Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kommentarer! Foretrekker å fly som passasjer i FS enn pilot, mye mer spennende views. :/

 

Under skyene skjedde ikke noe spessielt, landet tryggt på Pamplona sin RWY 16 og tok meg inn på hotell. Etter å ha løpt fra noen okser ikveld reiser jeg videre vestover mot Santander. :)

 

Stian, du må slutte med det alkohol inntaket ditt, kanskje du kan bli med på Pamplona-Santander flyturen ikveld?

 

Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kommet meg vekk fra okseløpet i livet var det på tide å dra videre til Santander, som er min destinasjon for denne gang. Cpt Alvaro Cremades Colon og FO Javier Ernesto Rodrigo tok godt imot meg og jeg fikk sitte på klapp. :)

 

Her taxer vi til RWY, tok et bilde av flyplassen:

d10.jpg

Etter TO var det en venstresving vestover:

d11.jpg

Climb til 20000ft, ser litt skumle ut de skyene, men Cpt. Alvaro sa det ikke var noe å bekymre seg over:

d12.jpg

Og det hadde han rett i, veldig lite turbulens i cruise under disse skyene:

d13.jpg

Det begynner å bli mørkere og vi må ned igjennom skyene for å komme oss til Santander(utrolig nok):

d14.jpg

Alvaro peker mot høyre og sier til FO Javier "Ahi está!"(der er den), nemlig flyplassen han pekte på, eller så var det den nyinnkjøpe båten han snakket om hele turen:

d15.jpg

Alvaro skal lande flyet, i dette øyeblikket snur han seg rundt og så på meg, han gliste og sa "Tenemos la suerte que esto no es uno de esos Airbus 380"(Vi er heldige om at dette ikke er en Airbus 380), og tar fingeren og trykker på AP knappen, før jeg forstod hva han mente skubba han yoken forover og jeg fikk et voldsomt sug i magen, vi var visst for høyt:

d16.jpg

Etter å trykke AP knappen på igjen tar han å strekker ut armene og sier "Con este encanto puedo hacer de todo"(med denne nydeligheten kan jeg gjøre alt), og gliser videre:

d17.jpg

Etter litt var vi established på glideslope, Alvaro ville nemlig vise meg hvordan ILS fungerer:

d18.jpg

Han slår av autopiloten og tar hånden av throttlen og viser meg to fingre, aha, han mente to hvite to røde, skal jeg være imponert?:

d19.jpg

Etter en silkemyk landing fniser Alvaro og skryter over sin prestasjon, vi taxer til gate, fin liten flyplass dette:

d20.jpg

Etter at jeg hadde takket for meg tok jeg et bilde da jeg gikk ut døra:

d21.jpg

Helt til slutt snek jeg meg bak flyet og tok et bilde, slik så den ut:

d22.jpg

 

Det var alt for denne gang. Håper dere likte historien og bildene. Tilbakemeldinger?

 

Mvh Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...