Gå til innhold

AIP Norge update


Dag Christer

Anbefalte innlegg

Heisann,jeg fikk ny oppdatering av Aip Norge i posten i dag.

Grafikken på Stord Sørstokken kartene hadde fått ny grafikk

de var blitt blå i stedenfor grå som er std.

Åsså Alle lower airspace kartene har fått samme ny grafikken,må si det var litt tøfft med slike kart,

har noen andre fått updaten eller?

Med vennlig hilsen Dag Christer Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste av oss som abb'er på AIP, AMDT og SUP har vel fått den relativt svære stabelen med ark i dag. De nye kartene i farger er flotte, jeg regner med det vil komme for flere flyplasser etterhvert.

AMDT 42 som kom i dag vil tre i kraft 29. nov, og da er det bl.a. følgende som forandres:

- Generelle oppdateringer

- En del nye og oppdaterte 5-tegns rapporteringspunkt

- Nye og oppdaterte ruter

- Fagernes VOR trukket tilbake

- Slettnes VOR/DME trukket tilbake

- Nye enroute-kart i farger

- Nye area-kart for Stavanger og Bergen

- Ymse forandringer på en rekke flyplasser.

(F.eks Værnes har fått utvidet de-icing område (M1) og ILS GP 27 er senket til 3.4 grader, mot 4.0 tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel slike ting og tang som er "flyrelatert" hos NAK!(?)

(http://www.norskaero.com/pub/) Tror det ligger noe her, under publikasjoner. (eller på: http://www.nak.no/"'>http://www.nak.no/" TARGET=_blank>http://www.nak.no/ under NORSK AERO-PUBLIKASJONSAVDELINGEN-PUBLIKASJONER)

Har også fått disse kule kartene! Håper dette blir standard på alle! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tom Ekle:

Hva er "AMDT og SUP" for noe?

Tom:

AMDT er "amendment" til AIP, for eksempel endringer til kart eller informasjon som allerede er der, eller helt nye kart.

SUP er "supplement", tillegg til AIP men som er av begrenset varighet. For eksempel ifm militærøvelser vil det bli utgitt en SUP som er gyldig like lenge som øvelsen varer, og som beskriver hvilke luftrom som blir berørt, hvilke begrensninger som innføres osv.... Et annet eksempel er kronprinsbryllypet, det ble dat utgitt en SUP som beskrev restriksjoner i flyging over Oslo.

mvh,

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske mange endringer denne gang. Ja det var veldig fine kart.

Til alle som ikke abonnerer på AIP, det er kostnad som det er vært og ta.

Et spørsmål til den som vet.

Når det kommer oppdateringer på Sid og STAR eller Airways, vet alle ATC kontrollerne dette.

Bare tenker hvis jeg f.eks. melder inn FLP med en STAR som har fått nytt navn, vet da ATC controller hvilken rute jeg skal fly? [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Titta litt på den oppdateringen og merka meg at Sokna NDB har fått nytt navn.... Sokna heter nå Soknen...... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Hæ!?!

Soknen er det dummeste jeg har hørt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]. Plassen (tettsted mellom Hønefoss og Noresund/Norefjell/Krøderen på RV7) heter jo Sokna...

Dette er vel pga det Sokna-beacon'et i Afrika (?). Men de burde da heller gitt det et nytt navn enn et "galt" navn. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Stig B. Sivertsen:

Et spørsmål til den som vet.

Når det kommer oppdateringer på Sid og STAR eller Airways, vet alle ATC kontrollerne dette.

Bare tenker hvis jeg f.eks. melder inn FLP med en STAR som har fått nytt navn, vet da ATC controller hvilken rute jeg skal fly? [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

 

Ja, det er nettopp grunnen til at AMDT utgis såpass lenge før endringene trer i kraft. Det er da opp til ledelsen på hver ATC-enhet å sørge for at folkene blir gjort oppmerksom på endringene, er det store endringer for eget luftrom gjennomfører man undervisning o.l.

Alle som jobber i LTT har også selvstendig ansvar for å oppdatere seg på alle endringer som er gjort siden sist man var på vakt, vi signerer for dette både gjennom en såkalt "read and sign" - mappe og ved å signere vaktjournalen.

På samme måte får flyselskapene tid til å informere sine piloter, Jeppesen (og andre) får tid til å trykke opp nye kart.

mvh,

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kjell Engkrog:

 

Ja, det er nettopp grunnen til at AMDT utgis såpass lenge før endringene trer i kraft. Det er da opp til ledelsen på hver ATC-enhet å sørge for at folkene blir gjort oppmerksom på endringene, er det store endringer for eget luftrom gjennomfører man undervisning o.l.

Alle som jobber i LTT har også selvstendig ansvar for å oppdatere seg på alle endringer som er gjort siden sist man var på vakt, vi signerer for dette både gjennom en såkalt "read and sign" - mappe og ved å signere vaktjournalen.

På samme måte får flyselskapene tid til å informere sine piloter, Jeppesen (og andre) får tid til å trykke opp nye kart.

mvh,

Kjell.

 

Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...