Gå til innhold

Leketøy eller....


Trond Danielsen

Anbefalte innlegg

Vel jeg er bare 16 ennå så jeg har fortsatt en "undskyldning" for å være skrivebords pilot [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Men jeg er jo enig med deg Trond,det er en fin måte å "realisere" en drøm på hvis du ikke har budsjettet til å starte med "real life" flyging.

Jeg har flydd noen ganger og jeg må si at jeg finner det meget likt som flightsims.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selv begynne med mikrofly nå straks, og skal på teori-kurs i slutten av måneden..

Farlig? Nja.. Jeg har vel hørt om 2 ulykker i år, og begge uten dødsfall, så det ser jeg ikke som en trussel...

De fleste flyulykker er pilotfeil, så det er jo opp til en selv om man vil bli en del av statistikken...

Hva mikrofly angår så er mange av disse fullt på høyde med (og ikke minst bedre) en mange vanlige småfly med tanke på prestanda, o.l.

En forskjell mellom småfly og mikrofly er at småflyene er svindyre i drift sammenlignet med mikrofly, mye på grunn av at småfly er pålagt vedlikeholds-programmer som ikke angår mikrofly. Vedlikeholdet på mikrofly står du for selv, og du er dermed selv ansvarlig for at flyet holder mål.

Mikroflyet ditt er dermed så trygt som du vil ha det. Legger du mange timer i vedlikeholdet ditt, så er det like sikkert som alt annnet med vinger, men hvis du slurver så kan du være ille ute.

For de med et øye for ekstra sikkerhet så er det mulig å montere en fallskjerm på flyet som kan skytes ut ved nødstilfelle, og du og flyet kommer da dalende ned til moder jord i et relativt behagelig tempo.

Selv så ser jeg mikrofly som en rimelig inngangsbilett til å få meg et eget fly til VFR for en betydlig lavere pris enn hva det koster å leie eller eie et vanlig småfly....

Som sagt så skal jeg begynne på teori-kurset nå, og til sommeren så håper jeg og fatter på å skaffe oss et eget fly. En annen positiv ting med dette er at jeg og fatter nå får en hobby sammen, og det gjør det jo enda mer moro... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth!

Jeg er grønn av misunnelse!!! Gratulerer så mye. Lurte bare på hvilket fly dere har tenkt på? Selv har jeg begeistret for Cricri-2. 56 HK fordelt på to motorer, så du kan kare deg ned med bare en motor. Dyrt er det heller ikke. 126.000 er jo ikke mer enn man må gi for en brukbar bruktbil. Lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen har en gang sagt: "Forskjellen på gutter og menn, er størrelsen og prisen på leketøyet deres". Noen som kjenner seg igjen? Jeg gjør i alle fall det. Interessen og fasinasjonen av fly, har jeg alltid levd med. Og når jeg ikke har murligheten til å fly "Real life", må jeg som mange andre fly med PC. Har på følelsen at kona synes det er litt barnslig, men det får jeg heller leve med. Hun syntes at det var bortkastede penger å bestille FS2002, men så lastet jeg ned info om priser fra div. flyskoler, og da fikk jeg bestille programmet alikevel [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Så kanskje er det ikke så dumt for oss som drømmer om flyving, å realisere dømmen på en så billig måte. Kanskje blir det en dag microfly på meg, men ikke nå. Nå svever jeg heller fra kontorstolen min, og har IKKE dårlig samvittighet for det.

En svevende hilsen fra Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig Cristian.

Jeg er helt enig med deg at sikkerheten går forran det meste, men om man vil være helt sikker på ikke å falle ned, må man jo bare holde seg på bakken. Men det er jo p.g.a. sikkerheten jeg liker cricri. Med at man har to motorer, og at man kan fly på bare en. Den murligheten har man jo ikke i de fleste småfly. Mange microfly er jo også formet som en hanglider med motor på. Og med en slik en kan man jo lande relativt trykt uten motorkraft også. Jeg vet at det statistisk er flere ulykker med microfly, men er det noen som vet noe om fatiliteten av disse ulykkene? Vet det ikke, men har på følelsen at det relativt ofte er mindre ulykker det er snakk om. Men, men. Drømmen har jeg i alle fall. Og en fordel har jeg jo som bonde. JEG STILLER MED EGEN FLYPLASS.

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth Vika:

Statistisk sett er vel mikroflyving livsfarlig i forhold til annen flyvning.. hehe

Og fly er ikke farlig, det er å kræsje som er farlig

Kenneth G. Sørensen:

Fra ENJB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth G. Sørensen:

Farlig? Nja.. Jeg har vel hørt om 2 ulykker i år, og begge uten dødsfall, så det ser jeg ikke som en trussel...


Jeg er ganske sikker på at det var en dødsulykke tidligere i år utenfor Tønsberg. Husker ikke akkurat hva som hadde hendt.

Uansett, jeg forstår meg ikke på det der med mikrofly...

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere leser havarirapportene for mikrofly ser dere at det i nesten alle tilfellene er pilot feil. Vel Uansatt så føler jeg meg trygg som i banken i lufta med en c-172. Spesielt så lenge en flyr over jorder OL. Vi har mange ganger kuttet motoren og simulert nødlandinger. Når vi er 2-4 hundrefot over bakke gir vi gass og opp igjen. Så nødlandinger er en grei sak så lenge en ikke mister "hodet" og prøver å holde flyet oppe slik at det steiler og tipper rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Trond Danielsen:

Kenneth!

Jeg er grønn av misunnelse!!! Gratulerer så mye. Lurte bare på hvilket fly dere har tenkt på?

Tja si det du... Vi har vel gått å siklet litt på Rans S10 Sakota, som er en to-seter "side-by-side" versjon av S9 Chaos (sånn som flyr på ENJB som LN-SNI).

Grunnen til at S10 frister er at den den cruiser på 109 kts, og har en rekkevidde på 830 km...

Vi er igrunn i tvil om den klarer kravene til mikrofly pga. lite vingeareal, men det skal vi nå få avklart... Hvis det ikke går med S10 så blir det nok en Rans S6 istedet...

Rans S6 cruiser på inntil 107 kts med en rekkevidde på 740 km, avhengig av hva slags vinge man har på den... S6 er populær som mikrofly her i landet...

quote:

Opprinnelig postet av Rune Valestrand:

Kenneth G. Sørensen:

Fra ENJB?

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente.. Hvis du tenker på hvor flyet skal være hen, så satser vi på Torp, da det blir nærmere for alle parter..... Er også mulig at selve byggingen av flyet vil bli gjort på Torp, men det får nå tiden vise...

[ 21-09-2001: Endret av: Kenneth G. Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christer Havnø:

kan noen av dere si meg en hjemme side der jeg kamn gå å lese om microfly.. jeg er jo rødgrønn fargesvak, så microfly og ppl ville vel være det som er mest aktuelt for meg!!

Eller hva sier dere...

http://www.nak.no/mikro/" TARGET=_blank>NAK sine mikrofly-sider er en god start... Der finner du faktisk alt du trenger å vite... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

quote:

Opprinnelig postet av Rune Valestrand:

Ok, tenkte kansje Jarlsberg siden Torp er vel beregnet for litt større fly enn mikrofly, blir vel litt vanskelig med trening og slikt der?

Problemet med Jarlsberg er mangelen på hangarplass... Et mikrofly er som oftest et duk-fly, og har derfor det best inne hvor sola, regnet, og vinden ikke får tak i det...

På Torp er det hangarer hvor man nok kan få leid et hjørne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth G. Sørensen:

Problemet med Jarlsberg er mangelen på hangarplass... Et mikrofly er som oftest et duk-fly, og har derfor det best inne hvor sola, regnet, og vinden ikke får tak i det...

På Torp er det hangarer hvor man nok kan få leid et hjørne..

Ok, tenkte på trening og slikt jeg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Er vel litt rute-trafikk på torp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...