Gå til innhold

FS simulator fjernes fra hylderne!


Jan Kristensen

Anbefalte innlegg

Hej,

På det seneste kan man læse i den danske udgave af computerworld, at flere butikskæder nu er begyndt at fjerne FS-programmer fra hylderne. (Se: f.eks. http://www.computerworld.dk/vis_artikel.asp?ArticleID=11981'>http://www.computerworld.dk/vis_artikel.asp?ArticleID=11981)" TARGET=_blank>http://www.computerworld.dk/vis_artikel.asp?ArticleID=11981)

Kan det virkeligt være rimeligt, at dette forfærdelige terror-anslag, skal have konsekvenser for vores hobby?

For det første er det ikke bevist, at terroristerne virkelig har benyttet FS i forberedelserne til deres forfærdelige udåd. Snarere forekommer det, at de har gået på rigtige flyskoler! Uanset hvilken metode der er anvendt, så mener jeg ikke vi skal lade det gå ud over den fælles hobby vi har. Uanset hvad vi gør, så kan vi ikke beskytte os mod terrorister og de handlinger fanatiske mennesker er villige til at udføre. Selvom sikkerheden kan forbedres mange steder i samfundet, så bør det ikke blive på måder der skader de mange tusinde mennesker, som har FS som deres hobby. Eller nogen andre hobbyer i øvrigt. Vi skal ikke spille med på terroristers pibe!

Terroraktionen har sandelig ændret på manges opfattelse af at flyve vildt mellem de digitale højhuse i FS, og sikkert fået antallet af sådanne simuleringer til at dale kraftigt, men det betyder ikke man er terrorist blot forbi man har prøvet dette eller anskaffet sig et FS-program. Man kan ikke forhindre folk i at lære at kaste med knive. Det kan heller ikke forhindres, at nogen kunne finde på at bruge et FS-program til at øve sig på terror-handlinger. Alt kan blive til våben i hænderne på en terrorist! FS er, og har altid været, en fredelig hobby, som har bragt megen fornøjelse rundt omkring hos os skrivebordspiloter. Det synes jeg den skal blive ved med. Jeg synes vi bør vende os mod denne "udråben af FS som et terrorist-værktøj, som vi derfor bør tage skarp afstand fra", som synes at være i gang flere steder. Vores hobby fortjener ikke sådan en skæbne.

FS er en simuleret verden. Det er ikke den virkelige verden. Selvom mange både professionelle og private udviklere designer scenarier med den virkelige verden som forbillede, så betyder det ikke at vi skal sætte lighedstegn mellem FS og den virkelige verden. Selvom vi bilder os ind, at vi bevæger os rundt i den virkelige verden, når vi tager turen fra Tirstrup til Stavanger, så er det ikke tilfældet uanset hvor realistiske scenarierne virker undervejs. Det er og bliver en simulation. Og det er og bliver en fantasi, som vi udlever. Heldigvis for det. Det er ikke væsentligt om WTC kommer med i næste udgave af FS. Det er ikke væsentligt, om nogen laver et scenarie der simulerer begivenheden. Det er heller ikke væsentligt, om nogen laver et scenarie med udgangspunkt i bådflygninge, som man så kan søge efter og måske samle om i sin nye vandflyver (som kommer med næste udgave af FS2002). Det væsentlige er, at FS er vores hobby og at vi bør værne om den hobby så vi kan gøre den endnu mere spændende og udfordrende. Den virkelige verdens problemer og udfordringer er reelle nok, og vi skal vide hvor vi skal tage os af dem, men FS er ikke stedet hvor det skal ske. FS er stedet hvor man kan slappe af fra dagligdagens udfordringer og livets bekymringer. Det er et hvilerum, som man kan trække sig tilbage til, når man trænger til at slappe af. Lad os lade vores hobby blive ved det.

Men vi har fået en ny udfordring nu: Hvordan værner vi om vores hobby?

mvh

Jan Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha, fryktet at noe slikt ville skje.

kan nok bli tilfelle det der, fs kan forbys osv, av myndigheter som naturlig nok er veldig "jumpy" og i alarmberedskap. Tror ikke det skal så mye slik omtale om fs og terrorister til i pressen, samt at man finner fs på pc'er som mistenkte terrorister har brukt, før USA's myndigheter enten totalforbyr inntil videre alle flysimulatorer eller setter eksportrestriksjoner på slik software. Håper det ikke skjer da FS garantert ikke har noen rolle i det tragiske som har skjedd. De svina var jo piloter (utdanna eller under utdannelse), og mange piloter eier en eller annen form for flysimulator for PC'n sin. Det er ikke unaturlig, enten de er terrorister eller ikke.

Håper vi ikke mister vår fantastisk flotte hobby. Det vil være å gi etter for terrorisme, noe som ethvert menneske eller stat ALDRI må gjøre.

Jan Roar Rød

[ 14-09-2001: Endret av: Jan Roar Rød ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at jeg har hørt noe om at Falcon 4.0 hadde problemer å komme ut pga. at den var meget realistisk med våpensystemer, osv...men at en helt normal FS skal lide av dette, den inneholder neppe e`n militær-basert funksjon... + vår hobby, kanskje vi ikke får nyte denne simmen, dette går bare ikke [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke slik jeg mente det, og uansett hvor mange år man har holdt på med FS, vil man heller ikke være en fullbefaren pilot! (må liksom prøve det i virkeligheten!, å fly Falcon 4.0, kan du jo presse deg opp i 9G, men vil du klare det i virkeligheten!?....tror ikke det, i allefall ikke uten "trening"!) [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irrasjonelt!

Problemet er at dette kan bli en typisk overreaksjonskjede. Det begynner med at enkelte forhandlere tømmer hyllene av frykt for assosiasjon med hendelsen, dernest kommer en nærmest gruppetvang "a la vi forhandlere står sammen mot terrorismen og de verktøy som kan hjelpe terrorister".....

......og plutselig blir den vel mest fredelige simulatoren noensinne stemplet som samfunnsskadelig.

Her er det mye PR-fisking som er med i bildet.

Dette kommer også fordi man ikke ser en definert fiende, og man forsøker å finne en. Forhandlerne forsøker å hindre at de blir stemplet, og forskyver det på et produkt som i seg selv er komplett uskyldig.

Nåja, dette var vel en par løse tanker, men det er et tankekors hvor vanvittige valg av fiende man for tiden er i stand til å gjøre i mangel av en riktig synlig fiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falcon 4.0 er ikke så realistisk at du kan finde ud af at styre våbensystemer, 1. knapperne sidder andre steder 2. der er nogle ting som den gjore simpelt da det er for svært at efterligne det, jeg har selv arbejdet med våbensystemer på den. MEN du kommer enormt tæt på virkeligheden, så du har en god chance for at finde de par ting du skal gøre ekstra for at bruge våbene, men ikke præcist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christian Langvatn:

Hoochie mama! Da kan vi vel bare satse på at terroristene også har benyttet Word til å skrive brev og sendt det på e-mail ved hjelp av Outlook. Da blir vel det også fjernet fra hyllene.

Hvor dum kan man egentlig bli.

Tro meg, det har vært sterke krefter gjennom tidene som jobbet for at e-mail og Internett ble sterkt moderert eller forbudt. Og da tenker jeg ikke på diktatorer og lukkede regimer. Heldigvis har man latt fornuften vinne.

Nå fikk jeg ikke lest den danske artikkelen men dersom det er slik at noen butikker velger å ta bort FS fra hyllene er ikke det så veldig dramatisk, ihvertfall ikke for oss brukere. Så lenge ikke myndigheter forbyr FS'en eller MS trekker den tilbake vil det alltid være muligheter for å skaffe seg boksen.

En annen tanke er at forbrukere kan være tjent med at FS2000 trekkes tilbake, bare måneder før oppfølgeren slippes. Tror ikke mange er interessert i FS2K når man har en godbit rundt hjørnet. Disse butikkene har gjort oss en tjeneste....

Med forbehold om at jeg ikke har lest artikkelen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Sætre:

En annen tanke er at forbrukere kan være tjent med at FS2000 trekkes tilbake, bare måneder før oppfølgeren slippes. Tror ikke mange er interessert i FS2K når man har en godbit rundt hjørnet. Disse butikkene har gjort oss en tjeneste....

Med forbehold om at jeg ikke har lest artikkelen.....

Vel, faren er at vi de ikke selge FS2000 vil de neppe ha fs2002 i hyllene heller. Sprer dette seg så vil jo MS ikke ha forhandlere å distibuere til. Dermd er hobbyen vår i fare. I UK er det nå mange STORE softwareforhandler kjeder som trekker fs2000 ut av sortimentet.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette blir så alvorligt.. Det som sjer nå er bare fordi folk vil se handling.. De må ha noen og pekke fingeren mot..Så jeg tror nok vi skal få se FS2K2.. men det vil sikert ta litt ekstra tid før den kommmer ut... Så la oss bare "ri" denne stormen av oss..

MEN DETTE ER BARE MIN MENING!!! [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

 

Eirik Andre Tjelta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser at noen her frykter for at vi ikke kan få kjøpe fs2k2 når det kommer ut... dette ser jeg på som rimelig usannsynlig... hva med alle bilsimulatorene som sørger for at mange flere dør hvert år enn i folk gjør i flykrasj?

dessuten... hva er det internett og peer-to-peer nettverk er for? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...