Gå til innhold

fly radio


Gjest

Anbefalte innlegg

heisann, det er slik at jeg har en maycom ar-108 med orginal antenne. Jeg bor 150km fra nærmeste flyplass, det jeg lurer på er om jeg kan få inn noe fra den i det hele tatt, eller bare fra fly? hvilkene frakvenser skal jeg bruke på kjevik(som er min nærmeste flyplass!)

Hva med å få inn ting fra sverige eller danmark?jeg bor rett ved havet på sørlandet på en 100meter høy fjelltopp. noe håp å få inn noe i det hele tatt? Hvor lang rekkevidde kan jeg regne med på en god dag?

 

hvor mye større rekkevidder kan jeg regne med hvis jeg skaffer meg en større antenne på 70-80cm stemt for 108-180mhz?(fly,politi osv)

håper på mange kloke svar!

ha en fin dag

mvh

Knut jakobsen [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidden er avhengig av sendestyrken og

line of sight,så det er heller tviltomt at du får inn annet enn bare noen av de flyene som har med Kjevik å gjøre siden du bor så langt som 80nm fra senderen, selv om VHF-frekvenser har en rekkevidde på opp til 200nm.

Antennen er det som uten tvil betyr mest for hvordan mottakeren din leser disse signalene. Importøren av scanneren har nok ekspertise som kan gjøre rede for forbedringer i forhold som følge av antennebytte.

LTT-frekvenser i norge kan faktisk under spesielle meteorologoske forhold få ducting på frekvensen fra f.eks Ålborg i Danmark så se ikke bort fra at du tar inn noe derfra heller.

Det greieste er likevel ellers å reise på spotting [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

LTT-frekvenser i norge kan faktisk under spesielle meteorologoske forhold få ducting på frekvensen fra f.eks Ålborg i Danmark så se ikke bort fra at du tar inn noe derfra heller

Hehe, dette er vedlig sant, og i tårnet på Fornebu skjedde dette flere ganger.

De hadde samme frekvens som det i København, og ved helt spesielle forhold, så kunne de slå inn på hverandres frekvens.

Hørte et tilfelle (fra Isak tror jeg) da han fikk et fly på radioen.

"Tower, SASXXX final 7nm out"

Eh, flygelederen ser opp på himmelen og på radarskjermen og på det han har av stripper o.l. og ser ingenting som tyder på at dette flyet skulle være her.

"Eh, SASXXX execute missed approach, aircrafts on the runway, no radar nor visual contact with you."

"Aborting SASXXX (nøler litt her)"

"SASXXX contact Oslo Approach on 119.65"

"Comfirm Oslo approach on 119.65??, SASXXX" Veldig spørrende med trykk på OSLO.

"Affirm, Oslo on 11965."

Par sek. venting.

"Well, are you shure about that? Scheduled landing at Kastrup. SASXXX"

Da er det det går opp for Isak at han snakker med et fly på final til EKCH. En kjapp tlf fikser dette, og det løser seg.

Det jeg ikke skjønner er at tårnet i København ikke hørte noe.

Skjer også ofte at det er noen som slår inn på frekvensene rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik at jeg faktisk klarer å få inn en del fly. Men jeg har ikke peiling på hva de prater om!Bare masse tall og tull. Hadde vært greit med en liten forklaring. Forstår liksom ikke vilke fly som prater med hvem osv! Har fått inn èn svenske og èn nordmann. Trodde dem bare snakket Engelsk jeg.

Er det slik at SAS osv operer på egen frekvens? I såfall hvilken? Jeg har bare frekvensene for Kjevik (2-3stk),men jeg får jo bare inn fly,ikke noe tårn (pga stor avstand fra flyplass).

dette ble rotete:/

--

Mvh

Knut Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av knut jakobsen:

Er det slik at SAS osv operer på egen frekvens? I såfall hvilken? Jeg har bare frekvensene for Kjevik (2-3stk),men jeg får jo bare inn fly,ikke noe tårn (pga stor avstand fra flyplass).


Både SAS og Braathens har sine egne Company/trafikk frekvenser, men dette har ingenting med flykontrolltjenesten å gjøre.

På company frekvensene melder bare flyene sine ankomster og drivstoff om bord ved landing osv. til basen på bakken.

SAS trafikk: 131,70 - 131,95

Braathens: 131,50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik at jeg bare får inn fly,hva burde jeg forvente å høre da? Jeg hører bare: "scandinavia xxxxxxxxx", og så hører jeg ofte en reply fra en annen side som også sier en haug med tall. nesten ALDRI ord med i bildet. Har et par ganger fanget opp "copenhagen" og "oslo". Men jeg får ikke ut en dritt av hva dem sier selv om jeg hører dem 100%. Kanskje jeg bruker helt feil frekvenser..?(regner med at jeg bare får inn fly anyway, så bakkekontroll kan jeg vel bare drite i). Bor 10-11mil fra nærmeste flyplass..

(kjevik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Har testet ut noen ICOM antenner på maycom, men har endt opp med en tynn stålpisk antenne ca. 30 cm. Og veldig bevegelig. Og den heter HOTLINE HL-H 647S. Kjøpt hos Permo Electronics a/s i Fredrikstad. Eller http://www.permo.no/"'>http://www.permo.no/" TARGET=_blank>http://www.permo.no/

Pris : Kr. 180,00. Jeg bor i Sarpsborg, og Torp Tower 118.65 er nå krystallklar. Likeledes 120.45 og 119.65

Hilsen

Frode S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få tak i en glassfiber antenne på 1,5m! lurer på hvordan det blir. kanskje jeg klarer å få inn Kr.Sand(Kjevik) og kanskje Torp på en god dag. Er ikke gøy å bare få inn flyene.

Når vi først er inne på Radio, noen som har peiling på frekvensen til Risør - politiet? Hadde vært greit å hatt dem inne. Finner den ikke på nettet [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Hva betyr foressten "TANGO TANGO", "Charlie" osv? Hørte det ofte når jeg gikk rundt på kjevik flyplass.

Ha en god kveld.

- Knut Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av knut jakobsen:

Skal få tak i en glassfiber antenne på 1,5m! lurer på hvordan det blir. kanskje jeg klarer å få inn Kr.Sand(Kjevik) og kanskje Torp på en god dag. Er ikke gøy å bare få inn flyene.

Når vi først er inne på Radio, noen som har peiling på frekvensen til Risør - politiet? Hadde vært greit å hatt dem inne. Finner den ikke på nettet [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Hva betyr foressten "TANGO TANGO", "Charlie" osv? Hørte det ofte når jeg gikk rundt på kjevik flyplass.

Ha en god kveld.

- Knut Jakobsen

 

har du sjekket denne side knut? http://www.scannernytt.com"'>http://www.scannernytt.com" TARGET=_blank>http://www.scannernytt.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] jeg har gått til anskaffelse av det som finnes av antenner til mycomen min uten at det hjalp nevneværdig her hjemme, jeg bor på Nordstrand i oslo, og har Brannfjell senderen like i nærheten.. jeg har en misstanke om at denne sender noe jævlig med støy for her har selv den andre radioen min problemer med lufttrafikken.. (en uninden bearcat, nest største. 220 modellen),men derimot setter jeg på teleskopantenna på 220'en å drar litt ut av byen så er det ikke noe problem å fange inn både CPH controll og ARN kontroll, stavanger derimot sliter jeg litt med.

merklige greier, er det noen som vet om det er noen veldige "støysendere" her i byen eller hva dette kommer av ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå er det jo slik at ATC består av mye tall da. Men det er aldri bare et tall.

Alltid f.eks. turn right heading (så tall), descend FL(så tall), speed belowe (så tall), contact Copenhagen on (så tall). Så det går selvsagt mye i tall, men hvis du kun hører det, så er det noe galt.

Cluet med ATC er at all fraseologien egentlig er det samme. Det er ikke så stor variasjon i clearencer o.l.

Du må nesten bare høre veldig godt etter og prøve å skjønne hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg dere en antenne av typen "J-POLE", den funker VELDIG bra når den bygges for flybåndet. Jeg har faktisk en slik antenne for salg nå om noen er interessert, selvbygget. Selges fordi jeg bygget en ny hvor jeg gjorde et par kosmetiske forandringer.

Mail meg dersom noen er interessert i enten byggeveiledning eller kjøpe den ene antennen jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Jakobsen skrev:

quote:

Hva betyr foressten "TANGO TANGO", "Charlie" osv? Hørte det ofte når jeg gikk rundt på kjevik flyplass.

Tango betyr faktisk bare bokstaven T

Charlie er bokstaven C

Dette kalles Det fonetiske alfabetet.

Det er rett og slett et internationalt sett med ord som ikke kan missforstås, et ord for hver bokstav i alfabetet.under staving kan feks. F og S høres likt ut, men ikke hvis man bruker det fonetiske alfabetet.

eks. LN-ATR clearwed for takoff....

Lima November Alfa Tango Romeo cleared for...

Sjekk her:http://home.online.no/~truck/fonetisk.html

Håper jeg forsto spm. rett, hvis ikke, se bort fra dette svaret.

(Og ikke start en flamer. please)

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Simen Trovatten Taraldsen:

...og jeg flyttet fra Risør i 1997 :-D

Du likte det såpass dårlig ja. hehe. èn ting som er dritt med risør er at det er ikke noe gøy å få inn på radioen. hører bare på taxien for tiden (mange kjente fulle folk som skal hjem i helgene) :=)

Sliter fortsatt med å få tak i frekvensen for risør-politiet. Hørt rykter om at politiet her bytter frekvenser flere ganger i uka [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] (risør liksom!)

ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...