Gå til innhold

Hvor mange F16 har norge?


Eivind Bø

Anbefalte innlegg

Hei

På 80- tallet en gang kjøpte RNoAF 74 F-16 hvis jeg ikke husker feil, er fortsatt mange operative, og jeg tror de har mere en 8 operative. Er ikke lenge siden jeg så utrolig mange på små puljer over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle mine "bøker og kilder" står det eller sier kjøpte de 74 F16 A/B-modeller (enseter og tandem/tosetere), og som dere sikkert har fått med dere har nå de aller fleste gått gjennom en MLU; Midt Life Update [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] men de varer ikke evig... [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Nå har jo også luftforsvaret mistet en del opp gjennom årene også.

(vil at Norge skal kjøpe inn nye F16 fly (C/D) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Stig Sandnes:

(vil at Norge skal kjøpe inn nye F16 fly (C/D) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Eller Eurofighter Typhoon [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Hva skjedde med innkjøps planene til forsvaret..? Det var da mening å kjøpe inn nye F-16 eller Eurofighter for lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Eurofighter Typoon norge tenkte på. Når jeg var på et flystevne på Bardufoss for 2 år siden fikk jeg sånne klistremerker og ninjaler der det var bilde av ET og rnaf sin logo [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dette ble utsatt pga. det politikerne kaller pengemangel! ! ! ! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Men jeg syntes F16- modellene er noe helt for seg selv! (kanskje det at jeg har litt kjenskap til cockpiten, men men)...F16C/D ellers smeller jeg! Men F16 vil vel uansett være i luften en god del år etter 2015 uansett!? (som treningsfly etc... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da blir det jo 74! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Og de har mange flere en 8 - 9 som er opperativ!

Tror de har ca. 6-7 opperative i gjenomsnitt på hver flystasjon som oppererer med F16! (bodø har vel 2-4 bare som beredskapsfly! Og de burde vel være opperativ... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-5 flyr IKKE lenger opperativt for luftforsvaret.(336 skv er lagt ned)

Jeg var og så på EF2000 da den var på Rygge for noen år side. Fikk en rask prøve sitt i cockpiten, men jeg må si at flyet ser ganske stygt ut. Flyet har ikke de linjene som F-16 har.

Koster alt for mye for Norge.... Det beste kjøpet for Norge hadde kanskje vært JAS-39, rimelig avansert og ikke så dyr i drift.

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-5a FLYR IKKE FOR LUFTFORSVARET, men for Kongsberg våpenfabrikk. F-5 er offisielt tatt ut av tjeneste. Var selv på gravølet på Rygge da 336 ble lagt ned og flyene og noe av personellet gikk over til EoT.

Hva er det som er galt med SAAB JAS-39. Det er på alle områder et avansert og godt fly. Britisk BAe eier mye av SAAB og det fører til at flyet blir laget etter NATO standard.

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en sjelden feil fra min side da...(også sofaflyvere skal vise litt selvkritikk... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] )

Liker bare ikke disse JAS-39, men F16! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Og Eurofighteren er sikkert god og avansert, men den er bare ikke noe særlig etter min smak! ! ! (ganske en ganske spesiell smak, og det er bare slik den er...har ikke bedre forklaring!) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jeg er også "F-16 fan", og det beste hadde vært at Norge hadde kjøpt 30/40 nye F-16 Block 50N fly..... Det er sørgelig at luftforsvaret ikke fikk nye jagerfly, da hadde vi kanksje fortsatt hatt et luftforsvar som kunne løse sine oppgaver....

Som sagt tidligere har det vært JAS-39 på Rygge for noen uker siden og det er et meget veldesignet og fint fly når du får sett det på nært hold.

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i F-16,men hvis det hadde stått melleom F-16 og Eurofighter ville jeg støtta Eurofighter da F-16 begynner å dra litt på årene.Men som sagt den er jo penere.Og nei det er også riktig at F-5 ikke flyr for Luftforsvaret lenger,men de er jo stadig operative uner EoT.Så de flere ganger i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Jeg er også veldig glad i F-16,men hvis det hadde stått melleom F-16 og Eurofighter ville jeg støtta Eurofighter da F-16 begynner å dra litt på årene.Men som sagt den er jo penere.Og nei det er også riktig at F-5 ikke flyr for Luftforsvaret lenger,men de er jo stadig operative uner EoT.Så de flere ganger i sommer.

Jaja, men det er som FS! Når de blir litt i årene kommer det en oppgradering (som MLU)

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Og Eurofighter`en er jo ikke like rask..( F16: Mach 2,2, EF: 1,6 tror jeg...)

Står for F16, bare fordi jeg liker den! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Og blir jeg ikke pilot, skal jeg bli flymekaniker, helst på F16!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jeg er også "F-16 fan", og det beste hadde vært at Norge hadde kjøpt 30/40 nye F-16 Block 50N fly..... Det er sørgelig at luftforsvaret ikke fikk nye jagerfly, da hadde vi kanksje fortsatt hatt et luftforsvar som kunne løse sine oppgaver....

Som sagt tidligere har det vært JAS-39 på Rygge for noen uker siden og det er et meget veldesignet og fint fly når du får sett det på nært hold.

Jens-Ole

Men dersom at alle i regjeringen osv. osv. skal ha litt høyere lønn, måtte jo de si at ``dette må vi jo stoppe, for vi har ikke nok penger til å sikre det norske luftrommet når vi skal ha større ukelønn...``

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

JAS-39 er bare ikke "min type" hehehe [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Stig Sandnes:

Og Eurofighter`en er jo ikke like rask..( F16: Mach 2,2, EF: 1,6 tror jeg...)


Vell....Eurofighter HAR en max hastighet OVER Mach 2,0 (i følge brosjyre matrial jeg har hjemme, som jeg har fått fra Eurofighter.no ) og F-16 har en max hastighet på oxå Mach 2,0 @ sea level. (i følge USAF.COM)

[ 15-09-2001: Endret av: Sveinung Helgeland ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende du har rett, men på discovery (den kanalen du blir proppet full av info fra) sa at EF`en hadde en toppfart på rundt 1,6 Mach...

sjekk denne siden ang. F16... : http://www.voodoo.cz/falcon/info.html"'>http://www.voodoo.cz/falcon/info.html" TARGET=_blank>http://www.voodoo.cz/falcon/info.html [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

PS!

Nå har det seg slik at det finnes flere "typer" motorer som brukes av F16! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

F-5 flyr IKKE lenger opperativt for luftforsvaret.(336 skv er lagt ned)

Jeg var og så på EF2000 da den var på Rygge for noen år side. Fikk en rask prøve sitt i cockpiten, men jeg må si at flyet ser ganske stygt ut. Flyet har ikke de linjene som F-16 har.

Koster alt for mye for Norge.... Det beste kjøpet for Norge hadde kanskje vært JAS-39, rimelig avansert og ikke så dyr i drift.

Jens-Ole

Nå driver de jo og tester ut nye antisjø-missiler med nettopp F-5! ! ! ! !

Og som sagt håper jeg at det blir en annen F16 modell som blir innkjøpt av forsvaret! (men den vil vel for håpentlig vis våre opperativ en stund etter at de "nye" flyene er kommet!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

F-5 flyr IKKE lenger opperativt for luftforsvaret.(336 skv er lagt ned)

Jeg var og så på EF2000 da den var på Rygge for noen år side. Fikk en rask prøve sitt i cockpiten, men jeg må si at flyet ser ganske stygt ut. Flyet har ikke de linjene som F-16 har.

Koster alt for mye for Norge.... Det beste kjøpet for Norge hadde kanskje vært JAS-39, rimelig avansert og ikke så dyr i drift.

Jens-Ole

Hvis de kjøper inn JAS-39 flytter jeg til USA der de enda har F16 ! ! ! ! ! ! ! ! !! ! ! ! ! !! ! !

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

PS!

Som sagt; du bare kødder, ikke sant!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...