Gå til innhold

Litt rar landing?


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hei!

Sist gang jeg var å fløy småfly med en flyklubb gjorde vi en litt uvanlig landing etter mitt skjønn. Vi skulle lande på Bardufoss på rullebane 10, vi fløy da VFR hele turen, og da vi skulle lande gikk bare flygeren rett mot rullebane 10 som var rett imot oss. Gikk ned i 1500 fot en stund før landing og gjorde så siste nedstigning. Dette synest jeg var litt merkelig. Skal man ikke fly i traffic pattern før så å lande? Kan man bare ta en slik "straight in approach" når man flyr VFR?

 

Med hilsen

Jan-Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva ATC instruerer deg til å gjøre... Hvis man f.eks kommer fra vest mot øst og skal lande på bane 10 på Bardufoss så vil man jo få en direkte klarering til Final uten noe videre... Men hvis det er mye trafikk så kan det være at man må rutes til et ventepunkt evt. at man får "join left base RWY 10".. F.eks...

Men det er ingen regler som sier at man må fly et standard pattern med downwind, base, og så final...

 

Mvh

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...