aleksander rødland Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei, jeg har fått innkalling til sesjon den 22. Februar og jeg driver å leser en brosjyre jeg fikk i posten "Dine muligheter under førstegangstjenesten" Jeg bladde jo meg selvfølgelig fort frem til sidene om Luftforsvaret og der var det noen emner jeg likte veldig godt: Crew Chief assistent F-16: Crew Chief assistenten har sammen med Crew Chiefen det daglige ansvaret for flyet og klargjør F-16 før take-off. Klargjøringen består av tekniske inspeksjoner og utbedringsarbeider på flyet ved behov. Utbedringsarbeidene kan være etterfylling av drivstoff, olje og nitrogen til flyets systemer, samt montering av F-16's bremse-skermer. Terminalassistent: Det gis undervisning i Forsvarets interne rutiner for flyfrakt, lasting og lossing av fly, SAS Braathens Rampservice, Avinors ferdselsforskrifter på Lufthavn, truckførerkurs truck inntil 10 tonn, samt farlig gods og dokumentasjon. De soldatene som blir fordelt til passasjerterminalen vil i tilleg også få kurs i reservasjons- og innsjekkingssystem. Terminalassistentens arbeidsdag vil normalt bestå av mottak og forsendelse av gods, mottak av plassreservasjoner fra avdelinger og enkeltpersoner og betjening av sivilt chartrede og militære fly som lander ved den aktuelle terminalen. Det må til tider påberegnes tjeneste utenom normal arbeidstid. Det er normalt helgefri med unntak av vaktbeordringer som kompenseres via et turnussystem. Utdanningen og tjenesten gir god kompetanse innen lufttransport og gir dermed muligheter for sivil jobb i flybransjen etter endt førstegangstjeneste. Er det noen her inne som har erfaringer fra noe av dette, eller eventuelt noe annet innenfor luftforsvaret? Er det vanskelig å komme inn på noe av dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje Aalrust Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg var i luftforsvaret og det var på mange måter veldig greit. Jeg var på Østlandet og blant annet Kjeller base, der er det en del F-16 flygning, hvis du er vaktsoldat der hjelper du med å sperre veien og passe på at ikke uvedkommende er inne på området. Var selv med på det et par ganger og å stå 10 meter fra flyet, ruse seg på parafinlukten og hilse til piloten før han tok av var et av førstegangstjenestens beste stunder! Etter landing må man hente chuten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Min mening er at marinen har mye mer spennende å by på enn Luftforsvaret. Tjeneste i Luftforsvaret utgjør for de aller fleste Vakt og Sikring. Ikke noe stygt om de som liker det, men spør du meg er det gørr kjedelig. Er du heldig så kan du få utenlandstjeneste i f.eks. Ramstein, Geilenkirchen, Brussel, Brunsum eller SHAPE, men dette kan alle rekrutter på Madla søke om, så lenge det er ledige stillinger. Mvh Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Crew Chief assistent F-16 er nok uten tvil den mest givende tjenesten av de nevnte! Selv hadde jeg god dialog med Terminalassistentene som tjenestegjorde ved Værnes, og de synes jobben var "helt greit". Vet ikke hvordan det er med andre tjenestesteder, men bestilling av flybilletter for forsvaret er den største delen av jobboppgavene. Dog, når det kommer til Crew Chief assistent så tror jeg du må oppfylle ett krav mht. til ansvar, framtreden og vise at du har "litt" der oppe. Man kan ønske seg dit man vil, men det er kapteinen som dere aldri ser noe til som bestemmer hvor, og hva dere skal holde på med, sett ut i fra deres "filer" som ligger inne på det militære intranettet. Uansett, det er noen år til du skal tjenestegjøre, hvem vet, kanskje nedskjæringene fortsetter og samtlige stillinger blir fjærnet? Selv om du er godt trent og får beste score på samtlige av testene på sesjonen, er det ingen garantier for at du blir kalt inn i disse dager. Men, de som er så heldige/uheldige å bli kalt inn, får ett år de aldri glemmer, og som settes STOR pris på i etterkant av lite fri, mye skog og AG3 puss.. Lykke til min venn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 med denne regjeringa som nå sitter, kan det hende det blir bare behov for logistikk funksjoner på fakkler..... og kansje telle opratør, slik at man vet hvor mange som går i fakkeltog og protesterer :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Takker for svar alle sammen =) Men så vidt jeg forstår det så er det størst sansynlighet å komme inn på dette Terminalassistent? Er det mulig å ønske seg flere forskjellige ting så du kanskje kommer inn på en av de? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Norheim Hagtun Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg var CCA i Bodø og det var helt topp det.. Kan umulig ha vært spesielt høye krav for å komme inn der:) En annen mulighet er våpensystem assistent om det fortsatt finnes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik L. Nilsen Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Crew Chief assistent F-16 er nok uten tvil den mest givende tjenesten av de nevnte! Selv hadde jeg god dialog med Terminalassistentene som tjenestegjorde ved Værnes' date=' og de synes jobben var "helt greit". Vet ikke hvordan det er med andre tjenestesteder, men bestilling av flybilletter for forsvaret er den største delen av jobboppgavene. [/quote'] Jeg var terminalassistent/terminalarbeider på FTTRD, Forsvarets Terminal Værnes i 2004/05. Og jeg må si meg helt uenig i dine "observasjoner" Jeg hadde det som plommen i egget. Mye ansvar. Mye å gjøre. Du jobber sammen i en liten avdeling, og hele tjenesten blir som en jobb. Tjenesten består av mottak av fly, parkering, handling, noe lasting og lossing av gods. Mye kontakt med utenlandske piloter, og mange utfordringer. Billettbestillingen til forsvaret er også en del av den daglige jobben. Annet som jeg opplevde som store pluss ved FTTRD er friheten vi hadde. Vi var separert fra resten av HV-leiren, hadde våre egne tjenestebiler og våre egne "regler" så og si. Vi hadde ett befal, terminalsjefen, og han la mye ansvar på oss, når vi viste at vi var rede for det. For min del var det alt i alt et fantastisk sted. Jeg savner terminalen! Oppsumering av tiden finnes på Airpics.com: Her! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Albert Alexander Lindheim Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg var Terminalassistent på Gardermoen 2001-2002, og har ikke angret ett sekund på at jeg valgte det. Vi hadde relativt frie tøyler og veldig bra miljø. Jeg satt først med booking av flybilletter ett par måneder, men det ble litt kjedelig i lengden. Derfor fikk jeg begynne på godsterminalen istedet, hvor det var straks ble mye mere spennende. Husker de nettene vi hadde vakt og bl.a ventet på C-5 galaxy som skulle lastes med gods som skulle til Afganistan i tiden etter 11. September. Mye morsomme maskiner vi fikk kjøre, og husker spesiellt de million gangene vi rigget seter i C-130. Kort sagt en knalltjeneste. Anbefales! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Jøss, du hadde jo meget til besøk her Eirik! Ikke vet jeg, men det virker som de har vært et "dårlig" år for Værnes på den militære fronten sånn sett. Iløpet av mine 6 mnd som MP på Værnes, observerte jeg bare ett fåtall flymaskiner på den militære delen, da i forbindelse med øvelsen på Ørlandet. Men kommer man til f.eks Gardermoen, Bardufoss vil jeg nok tro at du får nok å holde fingrene i! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Det frister egentlig mest å prøve som Terminal Assistant no etter jeg har hørt så mye positivt om det. Kan ikke tenkte meg en bedre måte og fulføre førstegangstjenesten på enn å holde til på en flyplass og holde på med flyrelaterte ting Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Det frister egentlig mest å prøve som Terminal Assistant no etter jeg har hørt så mye positivt om det. Kan ikke tenkte meg en bedre måte og fulføre førstegangstjenesten på enn å holde til på en flyplass og holde på med flyrelaterte ting Ikke så dumt valg det! Selv om Crew Chief assistent høres litt kulere ut.. :whistle: Den beste måten er vel å avtjene førstegangstjenesten som militærpoliti på en flyplass, men det er ett annet kapittel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sten Arne Bryde Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Jeg var CCA på 334 skvadron på tidlig 90'tall, knalltjeneste kunne ikke ha hatt det bedre for min del. Eneste som ærgrer meg nå er at jeg ikke kommer inn på flystasjonen lengre, veit om en drøss med kongebra spottersteder der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Ramberg Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 jeg var i infanteriet jeg da og fikk 2 års kontrakt til utenlandstjeneste...var greit nok det.mye artige ting man kan gjøre i forsvaret.lykke til med fremtidig tjeneste.du vil få en flott og lærerik tid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Etter hva jeg har forstått skal du vel nå til sesjon, så da er det vel noen år før du faktisk skal inn? Da er det ikke så viktig hva du velger nå. Det viktige er hva du gjør på Madla under rekrutten. Du får to scorer fra 1-9. Disse brukes til å rangere rekrutter som søker på det samme. I tillegg kommer troppssjefens uttalelse om deg. Når de to mnd nærmer seg slutten, søker du på hva du vil gjøre etterpå. Selv var jeg i marinen på rekrutten, men søkte på NATO-stilling i Ramstein i Tyskland. Da jeg fikk stillingen, ble jeg overført til luftforsvaret hvor jeg tjenestegjorde resten av året. Må på ny gjøre reklame for NATO-tjeneste. Dette er virkelig toppen av hva man kan få i førstegangstjenesten. Godt betalt, mye frihet, mer ansvar og mye moro! Mvh Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Sitter her med søknadsskjema nå, tenkte å søke Befalskole -> Luftforsvarets flygerskole og Flyteknisk utdanning. Har forstått det sånn at jeg bør søke før 15. April dette året, selv om jeg ikke har fått noen innkallelse til førstegangstjenste. Stemmer det? Har vært på sesjon. Er det sånn at det første året på befalskolen som regnes som førstegangstjeneste om man ikke har avtjent denne på tidligere? En annen ting jeg lurer på, som er litt på siden av topic: Vil flyteknisk utdanning gi noen kvalifikasjoner som flymekaniker militært eller sivilt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Vil helt klart anbefale en tjenste som Crew Chief assistent om man har interessen for fly. Er det selv for øyeblikket her i Bodø og trives veldig godt med det. Et kjempe miljø mellom befal og soldater. Hvis du har noen spørsmål angående tjenesten som CCA er det bare å spørre her eller sende en pm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 CCA høres spennende ut. Hvordan var veien dit (utdanning osv.)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Først vanlig rekrutt på Madla, så et fire ukers kurs på Kjevik, som forøvrig har en av de beste messene i landet! Deretter er det utsjekkstrening på basen du havner på, for min del Bodø. Hvor lang tid det tar avhenger litt av deg selv og andre faktorer. Og at det er så vanskelig å komme inn er ikke alltid like sant, fikk høre før jeg søkte at CCA var en av de vanskeligste kursene å komme inn på, men vi hadde folk på mitt kull som hadde CCA som siste valg i fra rekrutten så, så gale kan det ikke ha vært. Et annet fint alternativ er våpen system assistent, de jobber også ganske mye med flyene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Takk for svar, CCA er vel det ultimate for flyfolk Lurer fortsatt på hvilke utdanninger i forsvaret som gir kompetanse, for eksempel som mekaniker. Er det mulig å utdanne seg som flymekaniker og jobbe i forsvaret utover tjenestetiden, eventuelt gå over til sivil flymek.? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 En kameraten min var CCA i fjor og etter det han har fortalt etter et år på Ørland så er mitt inntrykk at det er relativt dødt og kjedelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Ørland er Ørland. Det er hva du gjør det til selv også, din egen holdning går for mye. Jeg hadde i hvert fall et fantastisk år som CCA i førstegangstjenesten, og fortsatte utover tjenesten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Om det har så mye med holdninger å gjøre vet jeg ikke, han er fremdeles i forsvaret, men i mye bedre tjeneste.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Flyr noen RC? Hva med dronetjenesten? http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=138001 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.