Kristian Nafstad Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hei, jeg går i 10. klasse og har fått informasjonen min til VIGO.no. Men jeg lurer på hva jeg skal velge egentlig, for å ta flysertifikatet igjennom militæret? Jeg valgte dette: 1. Studiespesialisering 2. Elektrofag (for så å ta flylinja på skedsmo som egentlig er for flymekanikere) Jeg har ikke satt noe 3. valg enda, men er dette greit? Ikke teoretisk matte? Kan hende denne er lagt feil sted, ev.t om en mod kan flytte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Skedsmo har både Mekanisk og Avionik som flyfag. Du kan gå Elektrofag og så få gen.studie kompetanse, for så søke deg inn i forsvaret. Eller at du går inn som lærling fra flyfag å tar befallskole som også gir gen.studie. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Ok, men hvor lang tid vil det da? Noen veier som er kortere? Og det med å ta lærlingsplass også inn i befalskolen, vil det gå kjappere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg er ikk esikker på hvordan forsvaret gjør det, men ellers er det ofte slik at den spessielle studiekompetansen man får ved å gå studiespesialiserende, åpner minst like mange dører som det man får av yrkesfag. Så jeg vil anbefale deg å gå almenn selv om det er beinhardt, men selv om det ikke er et krav, er det ikke negativt å ha f.eks MX (hva heter det nå) og FY. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Generell studiekompetanse er noe jeg vil ha uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Joda, men hvis det er pilot du vil bli vil jeg si det er en omvei å gå yrkesfaglige linjer. Dessuten må du gå et ganske hardt 3. år for å få generell studiekompetanse hvis du har gått yrkesfaglig først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy A. Helgesen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Dersom du vil bli pilot, kan det være en fordel å gå realfagsretning i Vg2 og vg3. Og for å ta realfag, er teoretisk matte et krav. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Ok' date=' men hvor lang tid vil det da? Noen veier som er kortere?Og det med å ta lærlingsplass også inn i befalskolen, vil det gå kjappere? [/quote'] Hvis du bare vil bli pilot fortest mulig så er vel neppe forsvaret stedet å starte...da må du først igjennom befalsskolen, så er det uttaksflyging i Bardufoss, og til slutt tre år på Luftkrigsskolen i Trondheim, før du eventuelt får dra til USA for å begynne å trene mot flytypen du skal fly. Om du bare har lyst til å bli pilot raskest mulig er det langt raskere, og enklere, å bare dra til USA og begynne på en av de sivile skolene der borte. Men jeg skjønner selvfølgelig at muligheten til å fly F-16 lokker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Om du bare har lyst til å bli pilot raskest mulig er det langt raskere, og enklere, å bare dra til USA og begynne på en av de sivile skolene der borte. Men jeg skjønner selvfølgelig at muligheten til å fly F-16 lokker... Minner om at man trenger minst en bachelorgrad på universitet/college for å i det hele tatt kunne søke pilotjobb i f.eks. USA (hos major airlines). Jeg vil tro at denne trenden kommer til å bre seg ganske raskt, og det vil snart kanskje ikke være nok med kun et flysertifikat og noen timer, selv i Norge. Derfor tror militæret kan være en god vei å gå.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg har ikke fortalt åssent fly jeg vil fly enda, men jeg tenker på å fly passasjerer i fremtiden i en eks Boeing. Men må jo jobbe for Militæret en stund. Jeg tar det igjennom militæret, uansett hva. Men OK, realfag ja ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg snakker ikke om generell studiekompetanse, sånt får man etter å ha fulgt opp yrkesfag med almenn påbygg. Går du studiespesialiserende får du "spesiell studiekompetanse". Det gir flere muligheter en generell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg har ikke fortalt åssent fly jeg vil fly enda' date=' men jeg tenker på å fly passasjerer i fremtiden i en eks Boeing.Men må jo jobbe for Militæret en stund. Jeg tar det igjennom militæret, uansett hva. Men OK, realfag ja ... [/quote'] Hvis du vil bli trafikkflyger(jobbe i SAS, BAW, NAX osv) så tror jeg ikke militæret er veien å gå, husk på at hvis du begynner utdanningen i militæret når du er 20 så kan du ikke begynne å fly "passasjerfly" før du er 38 (6 års utdanning og 12 års plikttjeneste). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Det er jo utrolig mye satsing av penger hvis jeg ikke er sikret jobb i fremtiden som pilot? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Og du må nok fortsatt formelt sett ta sertifikatene etter militærets plikttjeneste uansett. Du får ikke sertifikater i Forsvaret ved å fly der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Nei, men de betaler jo det ved at jeg jobber for dem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Nei' date=' men de betaler jo det ved at jeg jobber for dem? [/quote'] Du vet at de bare tjener ca 300.000 i forsvaret årlig? :grin: [color:#FFFFFF]Nei jeg mente det ikke om du så trodde det. Sist jeg snakket med en som fløy snakket han om et sted mellom 600K og 700K[/color] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Ok, men da har jeg kommet til et annet spørsmål: Er det noen selskaper som eks. lover deg jobb etter du er ferdig med utdanningen som pilot? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Ja.. Burger King... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Ja.. Burger King... :grin: Poenget der er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 å få inn litt humor i ett ellers tørt innlegg,kai. Du vet hvordan man smiler? man trekker sammen kjeve og kinnmusklene,vet du.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Er det noen selskaper som eks. lover deg jobb etter du er ferdig med utdanningen som pilot? Noen skoler har avtaler med selskaper' date=' altså man kan hoppe på line-training etter ferdig utdanning. Noen garanti er det vel ikke, for trenger de ikke flere piloter tar de neppe inn noen flere uansett hvilken skole de kommer ifra. Utrolig kjapp avgjørelse, og veldig enkel: Er du ute etter jobbsikkerhet og penger, bør du revurdere karriere. Minner om at man trenger minst en bachelorgrad på universitet/college for å i det hele tatt kunne søke pilotjobb i f.eks. USA (hos major airlines). Jeg vil tro at denne trenden kommer til å bre seg ganske raskt, og det vil snart kanskje ikke være nok med kun et flysertifikat og noen timer, selv i Norge. Det lukter mer trend av lavere krav, da etterspørsel av piloter mest sannsynlig vil gå opp de nærmeste årene (og har allerede begynt i mange regioner, spes. Asia). Grunnen er visstnok en overflødighet av piloter som nærmer seg pensjonering, samtidig som lufttrafikken øker og gunstigheten ved å være pilot minsker. Dette er tatt fra varierte kilder de siste årene, og skal ikke si jeg er noen ekspert på dette eller kan forutse dette på noen måte selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg tar det igjennom militæret' date=' uansett hva.Men OK, realfag ja ... [/quote'] Uansett om du ikke kommer igjennom opptaksprøvene? Husk at forsvaret kun utdanner 10-12 piloter i året, det er et ganske smalt nåløye.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Det lukter mer trend av lavere krav, da etterspørsel av piloter mest sannsynlig vil gå opp de nærmeste årene (og har allerede begynt i mange regioner, spes. Asia). Grunnen er visstnok en overflødighet av piloter som nærmer seg pensjonering, samtidig som lufttrafikken øker og gunstigheten ved å være pilot minsker. Dette er tatt fra varierte kilder de siste årene, og skal ikke si jeg er noen ekspert på dette eller kan forutse dette på noen måte selv. Ja, vi får se hvilken retning det går mot. Får nå for all del håpe det går mot slik du sier! Grunnen til jeg sier det er at jeg ikke har fått særlig positiv respons fra de jeg har snakket med. En som jobber for AA sa til meg at det han angret mest på er å ikke ha tatt college degree, og nå sitter han fast som F/O og vil sansynligvis aldri bli kaptein pga dette. Han fortalte også om en del kompiser som har søkt jobb i årevis med mange timer, og nå må tilbake til skolebenken for å kunne stille opp med de andre. Men for all del, la oss ikke håpe det blir slik.. OT: Velg realfag, da stiller du sterkere uansett! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christopher herregården Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hei, jeg går yrkesfag nå (service og samferdsel) og almenn fag ved siden av. det vil si at jeg tar timer fra 3 året inn i bade VG1 og 2.... så nå jeg kommer til påbygg siste året har jeg 6 timer norsk i uka i steden for 10 og samme med andre fag... spesiell studiekompetanse trenger man ikke for og bli pilot!!! gjør man det for og komme inn i luftforsvaret egentlig??? men som sag gjør ikke no om man har T matte (teoretisk) og fysikk. P matte ( Praktisk) er også like fint. Så vil ikke si at yrkesfag er en omvei. men sjekk ut om skolen du skal gå har et opplegg slik som jeg har.. er veldig bra... skal bli pilot selv men holder med generell studie.komp. skal riktig nok ikke inn i mil men. Chr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leif-Erik Stene Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Nei' date=' men de betaler jo det ved at jeg jobber for dem? [/quote'] Du vet at de bare tjener ca 300.000 i forsvaret årlig? :grin: [color:#FFFFFF]Nei jeg mente det ikke om du så trodde det. Sist jeg snakket med en som fløy snakket han om et sted mellom 600K og 700K[/color] Nå må du ikke skremme bort mulige søkere til Flyskolen da, har nok muligheter til å tjene vesentlig mer enn det, noe de aller fleste også gjør... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Mikalsen Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hvis de blir skremt fra å utdanne seg som piloter fordi de kan ende opp med årslønn på 300k eller mindre, har de søkt på helt feil grunnlag spør du meg. Som Mr.Floor påpeker, er man ute etter trygg jobb og gode penger bør man holde seg langt unna flygeryrket. Ja man kan tjene gode penger, men veien dit kan bli lang og studielånet stort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 spesiell studiekompetanse trenger man ikke for og bli pilot!!! Hvem har sagt at man gjør det? jeg har bare prøvd å fremheve forskjellen mellom studiespesialiserende, og almenn påbygg. Spesiell studiekompetanse gir deg flere muligheter, og det kan det være forsvaret setter pris på, men de har ikke satt det som et krav for utdannelsen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christopher herregården Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Ingen som har sagt det, var vel bare for og fremheve at det ikke er noe vits... slik at han ikke tror at man må det ... er man kansje litt lei skole og tar T matte og fysikk kan det fort bli tungt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Stemmer, det er ikke noe hvis du er lei av skole, men det kommer godt med blandt annet under opptakene til flyskolen, det er i hvertfall det de fortalte meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Nå har jeg fått UTROLIG mye informasjon om det å bli pilot, og lurer på om jeg skal revurdere tanken. Da blir det nok noe innen PC tenker jeg, siden jeg alltid har vært interessert i data generellt, og kanskje starte å jobbe i hostingfirma og lære en del linux. Jeg må takke for alle svar Jeg er lei allmen også, snittet før jul lå på 4 blank. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.