Gå til innhold

SAS skulle knuse Braathens


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Dagens Næringsliv bruker i dag fem sider på forholdet mellom SAS og Braathens gjennom en årrekke.

SAS planla å bruke hele 1 milliard kroner i året på å kverke sin konkurrent Braathens. Det er bare business sier SAS...javel [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Men nå har de vel lykkes likevel.

Det er et utdrag av dette som DN kaller "Jet til helvete" på deres nettsider: http://www.dn.no/artikkel?ID=EPS_40646" TARGET=_blank>www.dn.no/artikkel?ID=EPS_40646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt Braathens, så det er litt dumt at de er på randen av å bli konkurs [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Og nå som de har begynt å selle modell-fly nå [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Jeg har ikke fått kjøpt den heller [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Jeg får sjekke siden deres om de seller den over nettet...

[ 01-09-2001: Endret av: Tord Øvrebotten ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er en ting jeg ikke helt skjønner Helge,du vil ha billigere billetter men ikke fri konkurranse,Det går jo helt tydelig fram av innleggene dine at du mener Braathens skal forfordeles,hvordan skal vi greie å kombinere dette? [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Du har sterke meninger om norsk luftfart så du har sikkert gjort deg noen tanker om dette.

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at Braathens er i ferd med å ta knekken på seg selv. At selskapet går med underskudd for ..ørtene året på rad, kan neppe skyldes sviktende passasjer tall. Norge er vel ett av verdens dyreste land å fly i, og når selskapet ikke tjener penger, så må de heller kutte mer på ulønsomme ruter, enn å begynne å selge ut hele selskapet. Eneste merkbare ruteendringer selskapet har gjort, er å kutte ut Oslo-Røros ruten, og kutt i Vestlandsruten mellom Bergen og Trondheim her hjemme siste året. På nordvestlandet er byene Molde og Kristiansund, med en avstand på under 7 mil mellom hverandre. Her har Braathens tilsammen 10 daglige avganger Oslo tur/retur, med minimale belegg. Ikke vanskelig for de som styrer økonomien i det ovennevnte selskap å kunne kutte mer her, og samkjøre trafikken på en av de flyplassene. Sikkert mer de kunne gjort også. Min personlige mening er at Braathens har en altfor stor administrasjon, for høye lønnsutgifter og driftutgifter i ting som ikke har med selve flyparken å gjøre. Selskapet må rydde i indre rekker snarest, om muligheten for å overleve skal være til stede. Med de flypriser som er i dag, vil flere og flere se seg om etter andre muligheter for å reise. Når over 70% av Braathens reisende innenlands har flydd innen sør Norge, så er bil, buss og tog et mye mye rimeligere alternativ. Man må for guds skyld ikke grave sin egen "grav" og skylde på økte avgifter. Dette er mine tanker om dette, men kanskje andre har andre synspunkter på dette også?

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls, siden du vet at, sitat: "Braathens har en altfor stor administrasjon, for høye lønnsutgifter og driftutgifter i ting som ikke har med selve flyparken å gjøre." sitat slutt, må det være lov å anta at du har inngående kjennskap til Braathens' driftskonsept og administrative struktur, samt at du har førstehånds kunnskap om at lønnsutgiftene i selskapet overgår hva en med rimelighet må kunne forlange i et slikt selskap, og også overgår konkurrentenes nivå. I så fall kjenner du er helt annet "Braathens" enn undertegnede.

Det er hevet over enhver tvil at selskapet de senere år har foretatt endel uheldige forretningsmessige tilpasninger som resultat av ukloke beslutninger (bl.a. oppkjøp i Sverige og back/best), men det blir for meg et noe urealistisk sprang derfra til å hevde at administrasjonen er for stor og lønnsutgiftene for høye.

Hadde konkurransen mellom luftfartsselskapene som driver "betydelig" passasjerefordring her til lands vært reell, kunne det ha vært interressant å se bilettprisene til statsstøttede SAS.

Dessuten forstår jeg ikke hva du mener med "...driftsutgifter i ting som ikke har med selve flyparken å gjøre.". "Selve flyparken" er ikke flyselskapet, men en del av utstyret som må til for å drive selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Magne Aa. Gundersen:

Truls, siden du vet at, sitat: "Braathens har en altfor stor administrasjon, for høye lønnsutgifter og driftutgifter i ting som ikke har med selve flyparken å gjøre." sitat slutt, må det være lov å anta at du har inngående kjennskap til Braathens' driftskonsept og administrative struktur, samt at du har førstehånds kunnskap om at lønnsutgiftene i selskapet overgår hva en med rimelighet må kunne forlange i et slikt selskap, og også overgår konkurrentenes nivå. I så fall kjenner du er helt annet "Braathens" enn undertegnede.

Det er hevet over enhver tvil at selskapet de senere år har foretatt endel uheldige forretningsmessige tilpasninger som resultat av ukloke beslutninger (bl.a. oppkjøp i Sverige og back/best), men det blir for meg et noe urealistisk sprang derfra til å hevde at administrasjonen er for stor og lønnsutgiftene for høye.

Hadde konkurransen mellom luftfartsselskapene som driver "betydelig" passasjerefordring her til lands vært reell, kunne det ha vært interressant å se bilettprisene til statsstøttede SAS.

Dessuten forstår jeg ikke hva du mener med "...driftsutgifter i ting som ikke har med selve flyparken å gjøre.". "Selve flyparken" er ikke flyselskapet, men en del av utstyret som må til for å drive selskapet.

 

For det første, så har Braathens en meget stor Administrasjons avdeling, Passasjeravdelig, Trafikk avdelig,Teknisk avdeling, osv.. Jeg mener at Braathens bør se innad i den administasjonsavdeligen, og begynne å kutte bakfra som det heter på godt norsk! En Adm. dir som får X anntall millioner i fallskjerm ved ett oppkjøp, faller i urimelig tvil hos den vanlige dødelige paasasjeren;MEG. Er det bare SAS som er får statstøtte da? Noen som vet hvor mye Braathens mottar i statstøtte her? Ikke vet jeg! Og det er ikke Best/back som gjør at jeg finner andre transportmiddler, men nemmelig prisen på hele reisen!! Når over 70 % av trafikk grunnlaget til Braathens er på reiser i sør Norge, så duger ingen lokkemidler med Best/back, nå må prisene ned for passasjerene,så kansje lønnsomheten går opp for selskapet også. Kunsten er ikke å tjene mest mulig, men lite og sikkert som mange sier.

Mvh

Truls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nokså sikker på at Braathens aldri har mottatt en eneste subsidiekrone fra myndighetene.

Braathens har alltid hatt en effektiv organisasjon, regner med at dette ikke har endret seg mye de siste årene.

Det er også greit å få med seg at det å drive et flyselskap handler om mer en bare fly.

Det å drive transport av mennesker i Norge uten støtte fra staten er en forbrytelse verre en grov vold. Her har nok SAFE gjort en grov feil.

Fint at staten fikk rettet på dette mellom Røros og Oslo. Hvorfor skal tullingen i Braathens fly for egen regning når vi kan betale noen andre for å gjøre det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Truls Meek:

For det første, så har Braathens en meget stor Administrasjons avdeling, Passasjeravdelig, Trafikk avdelig,Teknisk avdeling, osv.. Jeg mener at Braathens bør se innad i den administasjonsavdeligen, og begynne å kutte bakfra som det heter på godt norsk!

Hei Truls!

Vet du dette, eller er det bare en av dine vanlige påstander? Du kunne vel gjøre et forsøk på å dokumentere de "fakta" du kommer med? Sannsynligvis er du - med dine kunnskaper om overkapasiteten i Braathens sine enkelte divisjoner - dypt savnet i Braathens' administrasjon [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

But - don't call them, they'll call you..

Jeg anbefaler samtidig å følge med i http://bunett.braathens.no/braathens/Skript/avis/bustartup.asp" TARGET=_blank> Braathens interne nettavis .

[ 02-09-2001: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Roald Hansen:

Hei Truls!

Vet
du dette, eller er det bare en av dine vanlige påstander? Du kunne vel gjøre et forsøk på å dokumentere de "fakta" du kommer med? Sannsynligvis er du - med dine kunnskaper om overkapasiteten i Braathens sine enkelte divisjoner - dypt savnet i Braathens' administrasjon [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

But - don't call them, they'll call
you..

Jeg anbefaler samtidig å følge med i
TARGET=_blank> Braathens interne nettavis .

[ 02-09-2001: Endret av: Roald Hansen ]

Synes du burde holdt deg for god til å komme med slik drittkasting du kommer med her! Som jeg skrev i mitt innlegg ovenfor var det mine synspunkter!! Og du Roald Hansen, er heller ingen verdensmester, men du oppfører deg som en!

Truls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls,

Jeg brukte "Quote"-funksjonen, slik at dine ord akkurat er det som er sitert i mitt innlegg.

Såvidt jeg kan se, har du ikke tatt forbehold om at det er din personlige mening. Du legger det fram som fakta.

 

Nei, jeg er ikke verdensmester, men du må skjønne at når du setter fram påstander, må det være etterrettelig; du må kunne dokumentere eller sannsynliggjøre det du skriver.

Mitt innlegg var spissformulert - jeg innrømmer det - men dette må du tåle når du legger hodet på blokka! Jeg tåler dette!

Hilsen Roald

[ 02-09-2001: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Hyggelig å se at det er nå er andre enn SAS som blir diskutert i dette forumet.

Men må til dels være enig med Truls her.I mange større selskap blir det veldig ofte en alt for stor administrasjon,som skyver papirer fram og tilbake.

Dette blir ikke bare et problem med lønnsutgifter,men også med effektivitet og framblikk.

Det blir med andre ord mer papirskyving enn problemløsning og ambisjonsrettet arbeid.

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls ikke bry deg om dette sprøytet Roald kommer med, vi ser jo at dette er dine meninger...og du skriver forøvrig mye interesant.

Nei SAS diskuteres ikke så mye nå, de har heldigvis slutta med alle disse nødlandingene de drev på med i sommer. Får håpe det varer.

Kanskje de sendte for mange flyteknikere på ferie [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Men nå dukker det opp en annen sak som kan påvirke sikkerheten mener pilotene selv, dette gjelder jo også Braathens.

Pilotene på Boeing's nye generasjon 737's klager jo nå over for mye støy i cockpit. De blir kokt i huet etter en lang arbeidsdag i all støyen. En SAS-kaptein på 737-600 fortalte at når han setter seg i bilen på vei hjem etter jobb hører han kraftig øresus som vedvarer, og får derfor problemer med søvn.

Merkelig at Boeing ikke har tatt nok hensyn til dette, trodde de nyeste 737's var bedre på alle måter...ikke minst når det gjelder pilotenes arbeidsmiljø.

Jaja...nå sporer jeg av tråden litt her, men la gå.

Men Hr.Øverli, jeg skjønte ikke helt innlegget ditt. Klart jeg vil ha fri konkurranse...hater tanken på at SAS skal bli enerådende her i landet.

Det er jo vi som får svi for at SAS bruker svimlende beløp på å knekke konkurrentene, slik at selskapet kan skru billettprisene opp på et nivå som passer SAS langt bedre enn våre lommebøker...

[ 03-09-2001: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som knekker Braathens: Feilsatsning i Sverige - Best,Back konseptet - Høy dollarkurs - avgifter.

Sverige er solgt -Best/Back blir garantert gravlagt. - Det som ikke kan gjøres noe med er dollarkurs og avgifter. Avgiftene er tidoblet de siste årene. Hadde avgiftene vært på et normalt nivå (som for noen år siden) og dollarkurs som "normalt" ville Braathens ha tjent idag like mye som gullåret 1975.

Braathens har alltid kjøpt nye støysvake/ lavere forurensning fly hele tiden for det har staten ønsket. Det har kostet endel. NSB går dårlig -så det ble innført en NSB avgift på strekninger hvor flyet konkurrerte med toget. Jo mer effektive Braathens blir og NSB dårligere så øker avgiften for å tvinge folk til å ta tog. Avgiften begynte på kr 40. Idag er den på kr 250 (?) og er innført på alle strekninger -også hvor NSB ikke har jernbane. - Så politikerne får nå det de alltid har ønsket seg ved hjelp av avgifter: mindre flyvning - bedre miljø. Skjønner ikke helt hvorfor de griner nå?

Når det gjelder rutestruktur så skal man ikke bare tenke kommersielt. Man har sosial forpliktelse å fly der hvor det er mindre lønnsomt. Sosialt så setter man ikke kun et fly pr uke til Molde og forlanger tredobbelt billettpris. - Braathens har alltid kryss subsidiert - tatt høyere pris på lønnsomme lange ruter og subsidiert de mindre lønnsomme korte rutene.

-Hvis man har et godt belegg fra Kristiansand kl 0700 om morgenen så må det et fly dit om kvelden. Da kan det være bare 10 pax. Hensikten er ikke å fly 10 pax om kvelden, men å ha et fly klart om morgenen til et stappfullt fly.

Nå flyr Braathens mye mer utenlands - mer penger å tjene på lange ruter og mindre avgifter.

Når det gjelder administrasjon så er den slank. Teknisk drift er mer effektiv enn RyanAir. Men det er ingen tvil om at mye kan gjøres. Men organisasjonen er pint ned til minimum så det er foreløpig ikke så mye overskudd til effektivisere i stor skala. Foreløpig så er målsettingen fra ifjor i Improve 800 - i ferd med å nå målet - spare 800 millioner kr. Så får man se hva neste tiltak blir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik som med busser/tog/bane og fly alt ettersom ruteopplegg morgen/ettermiddag fullt ellers bare noen få reiesende øvrige tider på døgnet.

Det er fullt envei mens returen er nesten ingen som reisen.

Jeg opplevd å være alene i Twinn Otteren fra Hammerfest til Tromsø og det var såkalt "morgengryruta" altså før kl 05.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...