Gå til innhold

Dokumentar om Bernt Balchen på NRK2 i kveld


KJ

Anbefalte innlegg

Utrolig hva den mannen har opplevd. Han er jo en av de viktigste i norsk luftfart gjennom tidene, kanskje også på verdens basis. Sjefs-problemløser for Anthony Fokker, fløy med og avslørte Admiral Byrd som en cheater som IKKE nådde nordpolen. På National Geographic sine siste oppdaterte karter som viser alle polferder som fargede streker, gjør turen til Byrd en usving halvveis. NG var jo en av hovedsponsorene sammen med Ford, så da skulle vel det bety at Amundsen var først der og, om jeg ikke tar feil. :) Iallefall for meg en STOOOOOR helt. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Har flere ganger postet gamle bilder ifra krigen og Norsk historie her (Ikke nødvendigvis fly)' date=' men det var visst ikke noe intr.

 

Skal du poste noe sånt så bruk Scanair.no. Der blir det godt mottatt. :) [/quote']

 

Får håpe dere velger å fortsette å poste her. For oss som er interessert blir det svært godt mottatt selv om vi kanskje ikke er i flertall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere retninger her enn du tror!

Bare se her hva sønnen min og meg holder på med.

http://www.warbirdsmagazine.com

 

Vi har også de selvskrevne memoarene til Finn Thorshager som fløy Gloster Gladiator den 9 april 1940- De er enestående og vi har fått tillatelse til å legge dem opp på nettet! Mye må renskrives, men hans liv med fly og flyging er nesten like begivenhetsrikt som Balkens. Kommer først opp på norsk på retromagazin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernt Balchen har nok hatt en finger med i spillet her også.

Dette er de 2 første Skymasters som SAS fikk. Når de kom gikk de fortsatt under navnet <>, men begge Skymasterene hadde SAS paint. Dette var på den absolutte slutten av DNL sin tid.

 

LN-IAD - Haakon Viking

LN-IAE - Olav Viking

Bilde er tatt i Juli 1946 på Gardermoen.

 

skymasters.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...