Gå til innhold

Trykkfall i en Norwegian masikn


Christer Havnø

Anbefalte innlegg

Er ikke fly med turbo-prop motorer på måte også et jetfly :confused:

I større fly har dem en turbofan der turbinen drives av en jetmotor' date=' mens litt mindre fly har turbo-prop, der propellen drives rundt av en [b']jetmotor[/b].

Stemmer det. Men i en turbofan så gjør også jetmotoren sitt for å skape framdrift, derav jetfly.

En turboprop drives framover utelukkende av propellen, og kan ikke kalles for jetfly i den henseende, selv om det er jetmotoren som bidrar til propellsnurr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det var ikke min intensjon å grave fram forskjellen og likheten på turbo-fan og turbo-prop motorer. Uansett er det ikke eventuelle forskjeller i gas turbinen som lager mer støy i en turbo-prop, men propellen og vibrasjonene som medfølger.

 

Tilbake til det første off-topic emnet, har også sett piloter brukt ANR og PNR i 737. Har aldri sittet i en 737 cockpit selv, er det nok støy til å fremkalle hørselskader i det lange løp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell å sitte på klapp i cockpit og å sitte i pilotsetet under flyvning, rett og slett fordi klappsetet sitter lengre bak og unna støyen fra vinduene. 737 er ikke så fryktelig støyende, men jeg har hørt om flere som har utviklet tinnitus etter at de begynte å fly den.

 

Om det brukes ANR headsets eller ikke avhenger av om selskapet har investert i dette eller ikke. Jeg har kjøpt mitt eget ANR headset siden selskapet mitt kun har de vanlige Telex headsetene. SAS har så vidt jeg vet ANR headsets på sine maskiner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel feil(hvertfall unøyaktig) å si at en turboprop er en jet. Turboprop har en turbin og en jet har også en turbin. Derav er både jet og turboprob turbinmotorer, men begge er ikke jetmotorer(?). Ikke at jeg er noen ekspert, men kan ikke turbopropmotorer typisk få ut 10% av skyvekraften fra eksosen (det varier sefølgelig mye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...