Gå til innhold

Eurofighter bryter forhandlinger med Norge


Carl Fredrik Ness

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/20/521861.html

 

Lurer på hvordan Norge har behandlet EF siden de gjør dette så fort?

Kan hende EF vil sette en standard for andre land og se at de mener "business" når de går inn for noe, og er ganske seriøse og vil ikke bli pellet på nesen av noen. Uansett var det jo leit.

 

Noen meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Er vell noen SV folk som sitter der, kansje kravspekk har hvert resirkulerbare bomber, og muligheten for og levere pressisjons protest brev..?? jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/20/521861.html

 

Lurer på hvordan Norge har behandlet EF siden de gjør dette så fort?

Kan hende EF vil sette en standard for andre land og se at de mener "business" når de går inn for noe' date=' og er ganske seriøse og vil ikke bli pellet på nesen av noen. Uansett var det jo leit.

 

Noen meninger? [/quote']

 

Eller bare frustrasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell noen SV folk som sitter der' date=' kansje kravspekk har hvert resirkulerbare bomber, og muligheten for og levere pressisjons protest brev..?? jeg vet ikke... [/quote']

Hadde SV fått viljen sin hadde det ikke vært noen kampfly i det hele tatt, og om dette måtte bli det ville det i alle fall ikke vært et amerikansk fly.

 

Jeg ville ikke vært så urolig for dette, dette er nok bare en liten demonstrasjon for å vise at en gjerne vil ha fortgang i ting, og gjerne få litt større fordeler i forhandlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan Norge har behandlet EF siden de gjør dette så fort?

Så fort? Hvor lenge har vi engentlig gått frem og tilbake på dette temaet nå, ti år? Jeg skjønner godt at de er lei av å vente...samme hva vi skal kjøpe så burde vi bestemme oss snart. Dassault trakk jo også sitt tilbud for en stund siden, om det var av samme grunn vet jeg dog ikke. Kanskje planen er å se hvilken leverandør som holder ut lengst :smirk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det egentlig Forsvaret skal ta et valg om hvilken flytype som skal kjøpes inn?

I løpet av det kommende året.

 

Jeg hadde håpa på JSF men EF er like bra. er del de sosialistene som har åpna kjeften sin igjen. F**Ns idioter!

Her er det EADS som har trukket seg, og som nevnt i artikkelen ønsker de fortsatt å delta i konkurransen. Dette er strengt tatt bare et ønske om mer oppmerksomhet fra EADS sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har lest så skal de vel i 2008 bestemme OM vi skal ha et kampflyvåpen; og så skal det bestemmes hva slags fly som skal erstatte F-16 senest i 2015.

 

H

 

Det er feil. Stortinget skal i 2008 velge flytype etter en militærfaglig anbefaling. At Luftforsvaret skal ha kampfly i sin fremtidige struktur (2020 - 2050) er vedtatt for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dassault trakk jo også sitt tilbud for en stund siden' date=' om det var av samme grunn vet jeg dog ikke. Kanskje planen er å se hvilken leverandør som holder ut lengst :smirk:[/quote']

Svært dumt av Norge å utsette eller endrer krav fra fly-industriene. Den som "holder ut lengst" kunne skru opp prisen til skyhøyt!! Norge taper svært mye på dette!!! :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel også med at EF mener at de ikke har så veldig stor sjangs for å bli valgt og er lei av å punge ut fo rå være med i konkurabsen, ja fo rdet koster å være med. En hver som har prøvd å selge dyre løsninger vet at det koster utrolig mye før selve salget.

 

EF mener også at det er minimale sjangser for at Norge velger noe annet enn et amerikansk fly (og det har de kanskje rett i) og da er det bortkastet tid og energi å bruke på noen få fly i Norge. Ja for hvor mange skal vi egentlig ha? Og hvor mange kjøper andre land? Norge oppfører seg som du skulle ha 100 fly, snakk om å trekke dett ut i det uendelige.

 

Men at det bestemmes i 2008 er jo sakt, så gjenstår det å se om de klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toril; om jeg forstår det du skriver rett så mener du Norge trekker forhandlingene ut i det lengste for noe som er en fis i havet for produsenten som måtte stikke av med kontrakten. For SAAB/EADS/LM er det kanskje en relativt liten ordre det er snakk om, men for Norge dreier det seg om den største enkeltinvesteringen noen sinne (har jeg lest ett sted) og på den måten er den ordren ikke så rent liten allikevel på den andre siden av forhandlingsbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jim' date=' Norge har absolutt ikke tapt noe på anbudsrunden! Er takket være dette at Norsk industri kan få gunstige avtaler. [/quote']

Jeg tenkte at Norge taper hvis både Eurofighter og Gripen tregger seg og det er en igjen i konkurransen. Da er det svært dårlig i utgangspunktet for Norge å kunne forhandle om prisen til JSF-industrien... Eller rettere sagt "nesten umulig" da de vet vi må velge dem eller ingen nye fly til oss.

 

Det er svært sunt at det er minst 2 konkurrenter i en anbud-runde, da de konkurrere mot hverandre om deres beste tilbud. Det er det jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas, ja det er vel det jeg antydet, men dette er jo bare spekulasjoner ifra flere som analyserer dette. Og selv om dette er stort for Norge så betyr det ikke at det fort kan "koste mer enn det smaker" for de som er med i anbudsrunden. Det er vel slik med de fleste at hvis de tror de ikke har sjangs så er det bedre å trekke seg før man har invistert (og tapt) alt for mye.

 

Det antydes også at selv om EF trekker seg så bertyr jo ikke det at Norge har strøket de fra listen sin, og dermed så sskapes det vel en form for konkuranse likevel.

 

Personlig så kan jeg aldri tenke meg at Norge kjøper svensk, og tror nesten helt sikkert det blir amerikansk, men jeg bare tror og har absolutt ingen kunskaper eller grunner til å se det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare Norge EuroTycoon har brudt med. Også Danmark har de trukket sig fra. Nu hedder det Gripen eller Joint Strike Fighter her. Tror selv lige som langt de fleste andre, at det blive JSF her i Danmark. Et dansk firma har fået en ordre på 10 mio $ for at lave komponenter til JSF. Og Danmark har også betalt omkrign 350 mio DKK for at være med i udviklingen af flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...