Gå til innhold

Hva er ditt kamerautstyr til spotting?


Terje Aalrust

Anbefalte innlegg

Et spørsmål til alle planespottere på forumet:

Hva slags utstyr bruker du (kamerahus og objektiver) til spotting?

 

Selv har jeg Canon eos 300d og et Tamron 70-300mm objektiv jeg har brukt, men føler det på mange måter er utskiftningsklart. Jeg har for tiden en kamerat i USA, så jeg har veldig lyst å slå til med ett litt solid utstyr siden jeg "slipper" momsen :P Tenker da på Canon eos 40D og Canon 70-200mm f/4L IS USM. Noen som har erfaringer med dette objektivet? Litt i tvil om f/2.8 utgaven uten IS er et bedre valg.. de ligger omtrent på samme pris. Noen synspunkter?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke nødvendig å skifte ut kamerahuset ditt, men et nytt objektiv kan nok være lurt :)

Jeg bruker også Canon 300D, og synes det fungerer greit, er fornøyd med bildene jeg får med det. (Du kan se de siste jeg tok her http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=372189#Post372189 )

 

Objektivet jeg bruker er Sigma 170-500mm F/5-6,3 APO DG.

Det er ikke nødvendig med så mye zoom, 300mm holder nok i massevis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Tja jeg er jo en spotter, men har ikke begynt og ta bilder enda, men kjøpte med en Eos 400D i går, med 18-55 linse. Er dette kamera duganes, og hvilken linse burde jeg kjøpe`? Dere som har erfaring kan kansje gi meg et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker i dag Canon EOS 400D sammen med Canon EF 80-200mm F/4,5-5,6 II. Jeg syns lissom ikke bildene blir så skarpe som jeg vil ha dem med den linsa, så jeg har en drøm om å oppgradere til Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM eller Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM. Noen som kan si noe om hvilket objektiv som er best egnet for sånt? det ene har zoom, mens det andre har stor blenderåpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg kommer på i farten! Det kan være mangler eller skriveleif her og der.

 

Generelt er mine inntrykk at objektiver med stort zoom-område (stor "avstand" mellom minste og største brennvidde) aldri gir helt skarpe bilder ved de større brennviddene. EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM tar tidvis relativt skarpe bildet ved 400mm, selv håndholdt takket være IS. Mindre zoom-område vil derfor være en av flere faktorer man kan ta med når man bestemmer seg.

 

Mange forguder f/2.8. Jeg er absolutt en av de. Mitt inntrykk er imidlertid at dette er relativt unødvendig dersom du ikke skal stå til langt på kveld å ta bilder. f/2.8 gir ikke bare mer lys inn igjennom objektivet, det gir også et mindre område foran deg som er i fokus. Tar du bilder av et relativt nære objekt vil du risikere å ikke få hele objektet inne i fokusområdet (skarphetsdybden) dersom objektet er stort. Typisk; et fly du fotograferer på skrå forfra og fokuserer midt på flyet - står du nære nok vil nesa og halepartiet bli uskarpere enn midten av flyet. Jeg tar stort sett bilder på dagtid og bruker stort sett f/8 som er et kompromiss mellom flere faktorer, blant annet lysmengde, skarphetsdybde og diffraksjon. Diffraksjon er at lys spres når det møter en relativt skarp kant. (Fysikk-elever kjenner igjen dette ved at man lar laserlys passere kanten på barberblad og ser lyset spres). Når f-nr blir større (f.eks. f/22) blir aperturen mindre. Slike små hull sørger for en større lysspredning, diffraksjon, og et punkt på objektet du tar bilder av får en større diameter på bildesensoren og bildet blir derfor noe mer uskarpt. F/8 gir et kompromiss også med tanke på dette. Vurdér derfor om du virkelig trenger f/2.8.

 

Lavt F-nr gir deg lenger tid å ta bilder på kvelden. Imidlertid vil IS gi deg mulighet til å stabilisere bildet og minke på håndrystelser av kameraet. Stativ kan også være et alternativ. Objektiver som har IS "mode 2" tillater dessuten at du kan stabilisere bildet kun vertikalt slik at du får stilige panoreringseffekter som er horosontale og ikke sikksakk (typisk; actionbilde av et fly som tar av og du ser RWY-belysningen gå i sikksakk).

 

L-optikk (Canon original, "Luxury"-serie) bør vurderes. Byggekvalitet, bildekvalitet.

 

X-200mm kan være noe lite ved spotting, men der har jeg ikke den store erfaringen (med -200mm). 300mm er OK stort sett, men 400mm kan være greit ved flystevner og liknende.

 

EDIT: Jeg kommer tilbake med en formel som til en viss grad kan beregne hvor stor brennvidde du bør velge i forhold til avstand fra motivet og størrelsen på motivet. Det blir ikke i dag så om noen andre vet om den eller finner den kan de jo poste den her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: IS er veldig kjekt, men EF 70-200 F4 L USM er såpass bra at du klarer deg lenge uten IS. En monopod gjør saken bedre (anbefaler da å kjøpe stativfeste til objektivet - koster ca. 900).

 

Du klarer deg lenge uten IS i bra lys, men når mørket stiger på og en monopod ikke fungerer på det man skal ta bilde av er IS gull verdt.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...