Gå til innhold

Bruke proft headset for sim?


Håvard Sande

Anbefalte innlegg

Du kan bruke vanlige flyheadsett (også helikopter forsåvidt, eneste forskjellen der er pluggene). Høyttaleren vil gå uten problemer (dvs du får lyd ifra lydkortet ditt rett i øreklokken uten problemer, pluggen kan plugges rett inn i 6.5mm jakc plug). Men på mikrofon siden er det litt værre. Har du elektret mikrofon må mikrofonen forsynes med strøm (rundt 12v vanligvis), og du må ha en mikrofon forsterker. Jeg har ikke somlet meg til å bygge en mikrofonforsterker enda, men jeg har ihvertfall planene klare [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dette er enkelt så sant du har de riktige kontaktene.

Lydkort er beregnet på elektretmikrofoner, så du behøver ikke noen annen mikforsterker.

Kontakter for å lage overgang fra pluggene får man kjøpt hos Hovet & Co. AS på Kjeller eller headsetprodusenten Peltor Communications AS på Strømmen. Sikkert hos andre som driver med kommunikasjonsutstyr også.

Det er en annen fordel ved å bruke flyheadset til PCen: Det holder støy fra familie/TV ute, så man kan konsentrere seg på de viktige tingene her i livet..... som flysimming.

Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Merkelig at du har opplevet det, Tarjei.

Jeg brukte mitt David Clark H10-20 på PCen uten annet enn en overgang, og det var helt topp. Men nå har jeg solgt headsettet, så jeg får ikke sjekket om for eksempel polariteten på mikrofonen måtte snus.

En mikrofoninngang på et vanlig lydkort leverer nok spenning til mikrofonelementet, så jeg mistenker at koblingen din kan ha vært feil. Skriv en mail om du vil ha råd.

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres merkelig, sikker på at det ikke var H10-30 eller et annet headsett med dynamisk mikrofon du hadde ?

Ihvertfall på den mikrofonen jeg har er driftspenningen på 10-18volt, uten denne spenningen gir mikrofonen absolutt ikke noe signal ut, med denne spenningen tilstede gir den ut et VELDIG svakt signal, men fortsatt altfor lavt til at lydkortet vil gi noe særlig. Signalt må forsterkes. Har dog fått enn som har jobbet med bla reperasjon av flyradioer osv til og tegne en forsterkerkrets som forsyner miken med spenning OG forsterker opp signalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det var et H10-20 med elektretmikrofon jeg koblet direkte til PCens lydkort, på samme måte som jeg idag bruker et vanlig "multimedia" headset med slik mikrofon.

Jeg brukte H10-20 direkte koblet til mobiltelefon ved flystevner vi arrangerte på Ski tidlig på 90-tallet også, men det var ikke helt vellykket (litt svakt signal).

 

Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt et ekte fly headset (David Clark H10-13,4) av en venn av meg som har PPL. Er det noen som vet om dette kan kobles til PC og i så fall hvordan. Den ene pluggen ser veldig standard ut, mens den andre ser litt merkelig ut (har fire tilkoblinger). Jeg vil nødig ødelegge det da jeg ser det koster 3750,-. Er det noen som har koblingskjema for dette?

Går det an å skille på lyden som kommer fra ATC og andre fly fra lyden som kommer fra flyet (motor og vind) i FS2000/FS2002, slik at noen lyd kommer fra høyttalerne og den andre fra headsettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggene heter PJ-055 for headsett og PJ-068 for mikrofon. Dette er litt spesielle plugger som er dyre i innkjøp i forhold til vanlige.

Dessuten kan du nok ikke koble headsettet direkte til lydkortet, lyd vil du få i ørene, men sannsynligvis vil ikke mikrofonen virke siden den mest sannsynlig trenger en matespenning på 12 volt eller deromkring. Det er 12volt i uttaket til mikrofonen i flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...