Gå til innhold

Fly Braathens, fly!


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

Hvis Konkurransetilsynet blir stående på sitt vedtak om å nekte SAS å overta Braathens, ja da er dette i sannhet svært beklagelige nyheter.

Hvis Braathens lander i skifteretten er det vel egentlig bare myndighetenes "eviglange" strategi som går i oppfyllelse? Her har Braathens i alle år (siden 1946, faktisk) kjempet på en arena med en i utgangspunktet overlegen motstander; staten. Staten sitter jo på en større aksjepost i SAS, og staten er i tillegg den instans som setter rammebetingelser for luftfarten i Norge (konsesjoner, avgifter osv.). Denne konstellasjonen synes jeg alltid har "stinket" en smule.

Hvorvidt våre myndigheter helhjertet har forsøkt å behandle norsk luftfart og dens aktører på en objektiv og verdiskapende måte gjenstår å se. Jeg antar at hele problemstillingen snart må bli gjenstand for en gransking. Det ER ALVORLIG når en så viktig samferdselsaktør av Braathens størrelse mer eller mindre blir tvunget til å buklande i vårt langstrakte og spredt befolkete land. Det er faktisk mer enn ille nok at ca. 5000 kompetente sjeler kan komme til å få arbeidsplassene sine rasert. Hva med transporttilbudet i distrikts-Norge, ringvirkninger for næringslivet på steder hvor Braathens er store? Huff & huff........

Joda, vi konstaterer at noen av Braathens satsinger de siste årene ikke har vært helt vellykkede og derfor kanskje selv har bidratt til å lage hullet i vingen noe større enn det egentlig trengte å være, men jeg tror ikke at dette alene ville vært et større problem for Braathens enn at det kunne gå inn i arkivet for "kraftige lærepenger".

At Konkurransetilsynet nå, når Braathens etter 55 års iherdig innsats er i ferd med å få nådestøtet sitt, signaliserer avgiftsreformer og andre nødgrep i en vanvittig villfarelse for å redde stumpene i stedet for å la SAS komme til unnsetning med frisk kapital er sterk kost for å si det mildt. Braathens og andre bransjeaktører har lenge signalisert nødvendigheten for like vilkår og fornuftige rammebetingelser for å kunne opprettholde en fornuftig drift. Varsellyset burde med andre ord ha vært tatt alvorlig av myndighetene for lenge siden. Nå blir alt bare nødløsninger [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

La det være klart, dette innlegget er ikke ment å være SAS hets. SAS anser jeg å være en seriøs og troverdig aktør, men det er den statlige eierstrukturen som i dette tilfellet skurrer.

Kjære Braathens-ansatte: stå på og ikke gi opp!! Dere har en solid skare støttespillere der ute som sympatiserer med dere. Det er bare absolutt ikke aktuelt å hverken venne seg til eller å akseptere tanken på at The Norwegian Flag Carrier kanskje forsvinner fra himmelen. Luftarten blir fattig uten dere!

Jeg bare måtte få det ut..................

Kom igjen, folkens. La oss vise vår støtte til The Norwegian Flag Carrier og de Braathens-ansatte i tidenes supportthread. Uten krangling [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det var korrekt å nekte SAS dette oppkjøpet. Begge selskapene så selvsagt dette som en stor fordel - begge blir kvitt konkurranse i Norge, og Braathens med sine ansatte får en trygg økonomisk ryggrad.

Men hvem hadde blitt den store taperen? Jo vi passasjerer, pga enda høyere billettpriser.

Situasjonen i Braathens er ikke så ille som selskapet vil ha det til iflg konkurransetilsynet.

Tenker Braathens vil fortsette å fly jeg, gjerne med nye eiere men uten SAS...for vår del.

Og takk til konkurransetilsynet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go Braathens!

Jeg syns det er et eller annet som stinker i Braathens ledelse for tiden... Braathens HAR en kjempegjeng

med motiverte ansatte! (Jeg liker meg hvertfall

bedre i kabinen til Braathens i forhold til ja...SAS..

no offence..) Altså: hvorfor kan ikke Braathens

innse at de har tapt hovedrutene.. og konsentrere

seg om de stedene de tjener penger..?

I stedet for å lukke øynene og si at alt er tapt..

Rutene langs vestlandskysten må da gå ganske bra?

Så har vi Torp - storbyene (Stavanger, Bergen, Trondheim..)

Her er det kun Widerøe som opererer.. med ganske stive

priser.. Jeg tror, som konkurranse-tilsynet, at Braathens

ikke er fallit... Men de må helt klart bite tenna sammen

og tenke litt nytt...

Og staten må være med å redde Braathens med gode rammevilkår... (der ligger nok et problem.. SAS - staten..)

Arne Jensen (er ikke det sjefens navn..?) er vel kanskje

mer interessert i bonusen han får ved et salg til SAS

enn å redde Braathens?

Er virkelig folk så naive at de tror at et salg til SAS vil skje uten nedskjæringer..? SAS har da umulig bruk for alle

folka i Braathens..!

Noe stinker... [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Leve Braathens!

Mvh. Asbjørn Gilje

(LN-WTW)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig i at det er bedre med SAS i monopolsituasjon, som Braathens hoveeiereier enn med bare SAS i Norge og ikke noe Braathens. Men jeg er ikke enig i det du sier at Konkurransetilsynet og Staten er inhabile fordi de eier SAS. Men jeg synes det er urettferdig at tog skal sponses så mye i forhold til de norske flyselskapene. Mens SAS, Widerøe og Braathens dekker nesten hele Norge, dekker bare NSB opp til Bodø. Det er synd at det skal være umulig å drive luftfart i Norge, uten å ha en hovedinntekt på ruter til utlandet. Vi kan se på Color Air, sannsynligvis det som knakk Braathens, mener jeg. NSB sponses så det holder av Staten, driften er jevnt over veldig dårlig. Flyselskapene gjør det veldig bra, får ingen statsstøtte, og må slite med høye avgifter.

Betingelsen for at SAS skulle få kjøpe Braathens var at de måtte avskaffe bonusordningen. SAS satte seg i mot dette og nektet. Konkurransetilsynet ga dem da ikke tillatelse til å kjøpe Braathens.

Like etter at det kom ut, gikk Konkurransetilsynet inn forå få avskaffet bonusordningen til SAS. Det synes jeg er feil. Hvis Konkurransetilsynet kverker bonusordningen til SAS kan SAS kjøpe Braathens, for det var jo det som var hele problemet at SAS ikke ville avskaffe bonusordningen mot at de fikk kjøpe Braathens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Asbjørn Gilje:

Så har vi Torp - storbyene (Stavanger, Bergen, Trondheim..)

Her er det kun Widerøe som opererer.. med ganske stive

priser..

På Torp så gjorde nok de fleste passasjerene klart for Braathens hva de mente om at "Store stygge Braathens" prøvde å ta Widerøes flyplass...

3 måneder hold vel Braathens ut her med stort sett tomme fly....

Jeg kjenner flere som reiste med Braathens til og fra Torp i den perioden.... Ikke fordi de de ville fly med Braathens, men ford Widerøe sitt fly var fullt, og hos Braathens så kunne du få en Boeing nesten for deg selv... ....på sjanse-billett... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Skulle de prøvd seg her igjen måtte det blitt med mye mindre fly.....

quote:

Arne Jensen (er ikke det sjefens navn..?) er vel kanskje mer interessert i bonusen han får ved et salg til SAS enn å redde Braathens?

Denne bonusen får han nok uansett utfall av saken....

 

quote:

Er virkelig folk så naive at de tror at et salg til SAS vil skje uten nedskjæringer..? SAS har da umulig bruk for alle folka i Braathens..!

Selvfølgelig blir det nedskjæringer. Noe drastisk må jo faktisk gjøres for å holde skuta flytende. Den flyter jo ikke i dagens tilstand.

Nedskjæringer ville det blitt uansett... Braathens måtte slanket seg uansett for å holde seg flytende, og nå som SAS ikke får kjøpe, så er slankekuren slutt... Det ender nok med spisevegring...

SAS vil trenge alle de som er ansatt i BU, og flere til nå som de skal bli så store, men neppe med alle på en gang...

Konkuransetilsynet har nok desverre dømt Braathens til døden med seigpining...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting.

Det er ikke bare NSB som får støtte, SAS og Widerøe får betalt for å fly enkelte ruter. Widerøe får betalt for å fly Oslo - Røros, det gjorde ikke Braathens.

Braathens er et av få selskaper som befordrer mennesker her i Norge som ikke får støtte (en forbrytelse på linje med grov vold tydeligvis).

SAS taper også penger på Norge, hvis Braathens kutter, så kutter SAS. Begge selskapene burde for lenge siden tatt hensyn til sin økonomiske situasjon.

Har forresten en idé, hvorfor ikke redde Braathens på samme måte som vi reddet bankene for en del år siden. Braathens er tross alt et svært viktig selskap i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Eirik Vassvag:

Et par ting.

Det er ikke bare NSB som får støtte, SAS og Widerøe får betalt for å fly enkelte ruter. Widerøe får betalt for å fly Oslo - Røros, det gjorde ikke Braathens.


I dette tilfellet så ble jo ruten lagt ut på anbud siden ingen i utgangspunktet ville fly ruten til selvkost....

Det er da ikke WF og SAS sin feil at staten mener den ruten er så viktig at man føyer den til anbudsrutene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes nå alt av kollektivtransport skulle få større bevilgninger av staten...

hadde krigen vart i fem år til, hadde vi hatt jernbane i finnmark også, tyskerne holdt nemlig på med å forlenge jernbanen (husker ikke hvor langt, da). Hvorfor ikke fullføre byggingen? det må da være en mye bedre løsning for alle om ikke det ble færre biler på veiene?

billigere for enkeltpersonen (ihvertfall på lengre strekninger), mer miljøvennlig, mer komfort, minder ulykker, raskere reisetider. særlig frakt burde skje utenfor veinettet. trailere er jo ikke det hyggeligste du møter på e6. dessuten ville ikke staten behøve å bygge motorveier over alt. man ville spare masse penger der. det vile spart miljøet masse, og tenk på alle køene som ville danne seg på resten av veinettet hvis alle skulle bruke de nye fine, store veiene hele tiden!

gjør kollektivtransporten konkurransedyktig sier nå jeg!

[ 21-08-2001: Endret av: Jakob Jakobsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor nøyaktig jeg husker, men lenge før fusjons-planene mellom SAS og Braathens ble offentliggjort, på den tiden da selskapet virkelig begynte å havne på "kjøret" - så spekulertes det i hva som i verste fall kunne skje med Braathens. Og da ble det av en sentral politiker uttalt at et selskap av Braathens betydning, nok aldri ville bli "tillatt" å opphøre/konkurs. M.a.o. sa han at staten nok på en eller annen måte ville måtte komme inn og hindre en slik "gravferd".

Husker jeg feil, eller har jeg rett og slett drømt? Er det andre som erindrer dette?

mvh

Harald O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å anlegge jernbane til finnmark ville vel koste en ganske sinnsyk formue. For at det skulle bli effektivt å reise fra f.eks oslo måtte bane bygges helt fra Bodø, og det er som kjent et par mil, masse fjell, og barsk natur - spesielt om vinteren - fra Bodø til Kirkenes....

Men nå ble jo dette en.. ehh.. total avsporing da [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens

Jeg har lest igjennom disse innleggene og det er noe som jeg lurer på.... Og det er: Tror dere virkelig at SAS vil ha bruk for alle Braathens ansatte? Vel, det tror ikke jeg, og som tillitsvalgt i en bedrift i et stort konsern (telenor) må jeg si at jeg stiller meg sterkt undrende til de tillitsvalgtes rolle i Braathens. For det første, begge selskaper driver og flyr rundt med halvfulle fly..... og siden Braathens leier sine fly, er det lett for SAS å fjerne denne overkapasiteten. Dette vil igjen gå utover de ansatte på verkstedet i Stavanger, det vil jo ikke være bruk for dem........ og en ting til, det er jo ingen vits for SAS å ha dobbelt opp med personale rundt på flyplassene.

For etter det jeg har sett av fusjoner, så vil de ganske raskt føre til store nedskjæringer..... jobbet i Ringnes tidligere........

Så har man det at når det blir mindre antall fly, så trenger man ikke så mange flygere eller kabinpersonale, så jeg må si at jeg IKKE skjønner de ansatte i Braathens. De burde heller stå stærkere på for å få inn andre utenforstående som eiere.

Og at man skal tro at det blir lettere å fusjonere dem dersom man fjerner bonus programmene er sprøyt, fordi dem kan SAS fjerne uten å tape på det etter en fusjon, for da er de jo enerådene allikevel.......

Dere kan jo sammenligne det som skjer med at dersom det går dårlig med Netcom og Enitel, så skal liksom det bli en redning at Telenor kjøper dem opp???? Jau jau, det skulle blit baluba det. Nei, folkens, vi trenger konkurranse, jeg tror Braathens vil klare seg selv om de f.eks. tar høyere priser enn SAS, men leverer en bedre kvalitet på tjenesten.

Men selvsagt så må myndighetene inn i bildet for å gjøre rammevilkårene bedre, slik at det skal være mulig å ha flere selskaper........

Mvh

Terje [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

det er for det første viktig å huske at det var Braathens som kontaktet SAS vedr.oppkjøpet.Det er også helt klart at SAS ikke ønsker å kjøpe Braathens hvis det viser seg at dette ikke er en fallittbedrift,kun hvis Braathens går en sikker konkurs i møte.Dette er klar tale fra SAS-ledelsen.Jeg må jo også si jeg er forundret over at myndighetenes talsrør i denne saken(Konkurransetilsynet)bare med et pennestrøk kan fjerne tyve års liberalisering i bransjen og snakke om å gjenninføre "rammevilkår" som klart må favorisere den ene part hvis det i det hele tatt skal ha noen misjon.

Når det gjelder bonusprogrammer,storkundeavtaler og agentavtaler er det jo ganske fantastisk at myndighetene går inn for å redusere denne muligheten.Dette er i tilfelle enestående i verden.Absolutt alle andre stater som har interesse av å opprettholde et nasjonalt flyselskap gjør jo det stikk motsatte.(Dette gjelder jo både SAS og Braathens)De legger forholdene mest mulig tilrette for at selskapet skal ha mulighet til å hevde seg internasjonalt.Ved f.eks.å fjerne bonusavtalen til SAS/Braathens blir vel de event.de eneste vestlige selskaper som ikke har dette å bruke i merkedsføringen.

Og hva med event.nye selskaper som vil inn på det skandinaviske markedet,skal konkurransetilsynet f.eks.nekte British Airways å ha et bonusprogram?Det kan de selfølgelig ikke,men hva blir da muligheten for SAS/Braathens til å skaffe seg fullt betalende passasjerer som event.skal fra Trondheim til London?Er det helt greit at det blir slik?Hvor lenge kommer event.SAS til å ta seg råd til å fly innenriks i Norge som ren blåkorsvirksomhet?

Jeg tror noen enhver skulle ta en stopp i bakken å tenke litt nøyere igjennom hva som er i ferd med å skje!

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braathens vil ikke gå konkurs! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Det finnes i dag to løsninger; den ene er Braathens forslag om at SAS kjøper Braathens. Den andre er at Konkurransetilsynet ønsker fortsatt konkurranse i Norge og at Braathens består som selvstendig selskap. Begge forslagene innebærer at Braathens består som eget selskap.

Det er satt av nok midler i regnskapet til at bonuspoengene er sikret. Braathens kassebeholdning pr. 30. juni 2001 er på NOK 862 millioner.

http://bunett.braathens.no/braathens/Skript/avis/bustartup.asp" TARGET=_blank>Les mer på Braathens intranett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robert,

det er nok noen flere muligheter.

Konkurransetilsynet har jo i tillegg tatt på seg oppgaven som sjefsmekler for Braathens-salget.De har jo sågar "vært i samtaler" med et par interessenter.Disse har ikke Braathens snakket med!Dette er jammen et tilsyn med utvidet mandat!Hvis det blir aktuelt å selge til et annet selskap,er de da tvunget til å kjøpe for den samme prisen som SAS har tilbudt,eller har tilsynet makt til å bestemme at Braathens kan selges til en annen (lavere)pris?Er det staten som har aksjemajoriteten i Braathens?Hvis Braathens fortsetter med tap av den størrelsesorden vi så nå,er det jo et forholdsvis elementært regnestykke å finne ut hvor lenge det holder.

Ikke så rart at svenske aviser igjen har funnet fram utalelsen om Norge som den siste Sovjet-stat!

[image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Terje Pettersen:

Hei folkens

Jeg har lest igjennom disse innleggene og det er noe som jeg lurer på.... Og det er: Tror dere virkelig at SAS vil ha bruk for alle Braathens ansatte?

SAS er i en enorm ekspasjon, spesielt på utenrikssiden. De har selv gått ut og sagt at det finnes for lite potensielle ny-ansatte til å følge opp planene. I farten finner jeg ikke artiklene som tar opp dette.

For Braathensansatte vil dette bety at man uavhengig av Braathens utfall vil ha et stort behov for dyktige mennesker innen luftfart i Norden.

Det er svært synd om Braathens blir barbert eller helt borte, men i det lange løp er det nok den beste utgangen for de fleste. Et sammenslått SAS+Braathen ville gjort 99.9% umulig for andre å gå inn i det norske markedet. I tomrommet etter Braathen vil nye aktører kunne overta og bidra til konkuransse.

Det aller beste alternative hadde nok vært om en av de store utenlandske (som British Airways) hadde tatt over Braathens. Men de er nok mest interessert i å plukke opp restene og velge seg godbitene i stedet for å kjøpe et skadeskutt flyselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte at British Airways i utgangspunktet er interesert i å kjøpe Braathens, men de er redd for å få "juling" av den mektige SAS-alliansen om de tar opp konkurransen i Norge.

I tillegg vurderer Staten å fjerne flyseteavgiften, etter ønske fra konkurransetilsynet...for å hjelpe Braathens.

Så det blir sikkert en løsning, slik at Braathens består [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...