Gå til innhold

Drømmedag: F-16 og DHC-8 sim på samme dag !!!


Thomas Darell

Anbefalte innlegg

Må bare fortelle om min torsdag.

Kl 1230-1315: F-16 sim i Bodø.Denne simmen har ikke motion. terrenget vises på et 120 grader lerret. Lerretet er ca 2,5 x 5m. Terrenget var veldig likt den grafikken som brukes i fs2k. Jeg satt i en cockpit uten canopy. Det var MLU-versonen jeg fløy. Jeg fikk endog anledning til å skyte ned en MIG ! Selv om det ikke var motion, var det veldig fartsfølelse å ligge i 2-300 fot i dalsøkk, eller en lowpass over ENBO i 350knops. Tårnet passerte fort, for å si det sånn. Par tre touch and go's, for så landing. Alt gikk bra og var overraskende lett.

Kl 2000-2130: DHC-8 simm hos WIF i Bodø! Dette var bare helt KONGE!!!! Full motion, hele pakka, med alt fra engine start til frakobling av ekstern power. Jeg fløy fra Bodø til Leknes. Tok av, VELDIG realistisk. LEKNO 1B depature. Sraight in arrival. Her måtte vi ha tre forsøk for å komme ned... Men vi kom ned til slutt (med et brak) uten at liv gikk tapt. Tilslutt et par runder med landinger i Bodø, før taxi to stand 20 til slutt. Det er vel ikke å ta for hardt i å si at dette var en dag jeg ikke glemmer med det første!!!

FS2K blir vel ikke helt det samme etter dette...

-Thomas, ennå høy...(og kunne skrevet en hel bok om dette)

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Jeg prøvde F-16 MLU simulatoren på Rygge. Helt utrolig. Gikk utrolig glatt men grafikken var ikke spesielt imponerende. Det merkeligste var at stikka nesten ikke rørte på seg. Den var kun trykkfølsom.

Men som sagt var det ikke vanskelig å fly F-16.

Martin


Faktisk så rør ikke stikka i viperen på seg mere enn en 2-3mm som du sa er den trykk følsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg forstod av det teknikkeren på Kjeller sa var det at stikka ikke rørte seg, men pga. etterspørsel av norske viper-piloter hadde de fikset dette slik at den bevegde seg litt mere, men ikke rare millimeteren! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

(kunne også skrevet en hel bok om turen min innom Kjeller!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en venn av meg fikk seg en tur i braathens simulatoren på fornebu forrige vinter tror jeg.... han sa han bare ringte inn og fikk lov.... hadde tenkt å prøve det samme selv.... (hmmm... kanskje ikke så lurt å poste dette på et forum da.... tipper braathens' telefonsentral kommer til å være permanent nede en uke. minst! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] )

hva er en viper pilot?

og rører ikke stikka seg i et ekte jagerfly, eller bare i simulatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F16-pilot= Viper-pilot (tror jeg) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] I alle fall slik jeg forstår det.

I F16 flyene står stikken så godt som helt stille, og som sagt er den trykk-følsom (ganske følsom også) , F16 var det første jagerflyet som fikk dette systemet (fly-by-wire system) dette systemet sparer mye vekt også! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få det bekreftet..(slipper å være i tvil) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Går ut ifra at den stikken jeg bestilte er litt mere "fleksibel" (Thrustmaster FLCS (nesten identisk med den virkelige F16-stikka)) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...