Gå til innhold

Jule-flyinn Vaccsca


Daniel Larsen

Anbefalte innlegg

Hallo til alle Norske kontrollere. Julen nærmer seg raskt, og det vil si at det er en ypperlig god tid for et jule-flyinn.

 

Vi arrangerer dette sammen med Sverige og Danmark.

Dette blir Lørdag 22. Desember

 

Opplegget er at vi skal ha Copenhagen Kastrup (EKCH) som hovedflyplass, og at vi da skal bemanne små flyplasser rundt om i landet, som skal brukes til flyturer mellom Kastrup. Flyplassene skal ikke ligge så langt fra Kastrup, maks en time. Derfor har jeg kommet opp til følgende flyplasser i Norge, som ikke ligger så langt fra den Danske FIR grensen.

 

Flyplassene er:

 

* Sandefjord Torp (ENTO)- Har trenger vi hovedsaklig approach, men hvis noen med TWR rating ønsker å sitte Tower, så er det kjempe positivt. (TWR?-APP)

* Kristiansand Kjevik (ENCN)- Her trenger vi hovedsaklig approach, en hvis noen med Tower rating ønsker å sitte Tower, så er det kjmpe possitivt. (TWR?-APP)

* Oslo Control (ENOS)- Her trenger vi noen til å dekke kontrollsektoren til Oslo. Personer med C1 rating eller høyere.(CTR)

 

Meld deres interesse: http://www.vaccsca.org/forum/index.php?showtopic=2868&pid=14923&st=0entry14923

 

Vaccaca-Event Coordinator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hopper jeg ut i det med litt negativ vinkling på at København ble valgt som hovedflyplass. Mest sannsynlig er det bare jeg som er litt trangsynt, men jeg finner ikke noe "jul'ete" med Kastrup. Flyplassen er alt for stor, litt vanskelig å lage stemning uten snø også? :/

 

Når jeg tenker "jule fly-in" ser jeg for meg snø, skumring og nisser.. Nissene kan vi piloter og kontrollere være, skumring lager seg selv, men snøen er det ikke mulig å erstatte.. Men det kommer jo helt an på hva VACCSCA legger i ordet "jule fly-in".

 

Min mening er at vi brude slå oss sammen med VACC FINLAND og bidra med litt trafikk og flygekontrolltjeneste i områdene rundt Rovaniemi istedet.

 

Det er nesten så jeg har lyst til å hyre noen kontrollere for å bemanne Fagernes eller Bardufoss istedet, DET hadde vært de best kvalifiserte plassene i Norge. Tenk dere den flotte turen fra Rovaniemi - Bardufoss - Ivalo!

 

------------------------------------------------------------------------------

 

DER var det slutt på "kritikken" i den forstand.

 

Kjempe at noe slikt blir arrangert i førjulstiden, da de fleste er hjemme og har litt ekstra tid på kvelden etter at selskapet har dratt hjem og treet er pyntet ferdig! :)

 

I tillegg til Kjevik og Torp synes jeg Fagernes er meget godt egnet for å bemannens også. Vi har plass til noen fly der, samt at flyplassen ligger innenfor en time fra København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, Ivar. Det er det som er satt opp denne gangen ;) Vi arbeider sammen med Sverige og Danmark, så da må vi landene sammen klare å finne på noe. Vi valgte ut 2 flyplasser i Norge, da vi tror det holder. Det vil også bli åpnet noe i Sverige. Jeg kommer tilbake med mer informasjon angående hvilke flyplasser som er bestemt i Sverige og Danmark.

 

Angående å arrangere noe med Finland er jo en god Idè, men nå kan du jo joine "fly and see santa" flighten som vacc-fi arrangerer ;) Det er hva man kaller å komme i julestemmning.

 

Kjøben ble valgt som hub på grunn av at det fungerte veldig bra sist dette ble arrangert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hopper jeg ut i det med litt negativ vinkling på at København ble valgt som hovedflyplass. Mest sannsynlig er det bare jeg som er litt trangsynt' date=' men jeg finner ikke noe "jul'ete" med Kastrup. Flyplassen er alt for stor, litt vanskelig å lage stemning uten snø også? :/ [/quote']

Hej Ivar. Jeg kan godt følge dig i dem med jule'riet. :)

Baggrunden er, at vi sidste år have et dansk Glædelig jul event (EKCH, EKYT,EKAH,EKBI), hvor de danske ATC'er ønskede alle piloter glædelig jul.

Da vi så ville gentage det i år blev det foreslået, at vi kunne tage regionale lufthvane med i Sverige og Norge også. Det syntes jeg var en super ide!

Så det er baggrunden for, at eventet ser ud som det gør nu her. :D

Så det er mere en mulighed for at ønske dine ATC-venner og andre piloter en glædelig jul.

Men jeg forstår godt din kritik, og den er på ingen måde taget negativt op. :)

 

Angående Sola og Flesland, så er det netop valgt ikke at tage de to lufthavne med, da rejsetiden altså kommer op på 1:30.

Desuden har det været en ønske fra vores side at koncentrere trafikken omkring en lille række lufthavne, så trafik niveauet bliver stort der, og ikke spredt over mange lufthavne. (I parantes, så vil det da også være ærgeligt med 4 norske lufthvane, så kommer I jo muligvis ikke til Sverige og Danmark den aften)

 

Til gengæld vil jeg se, om vi kan få norske ATC'er til Kastrup. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bestemme hvor dere eventuelt har tenkt å sitte den kvelden, men jeg vil helst at flyplassene vi har satt opp blir bemannet først, og at andre da kan ta andre posisjoner når vi har folk på de oppsatte.

 

Det er en fordel at dere som kontrollere i Norge deltar på ting som dette. Får vi ikke folk, så blir det ikke noe av ting vi planlegger.

 

Vil dere få trafikk den kvelden, så kom med et tidspunkt til meg på en av de oppsatte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss si' date=' at jeg bestemte meg for å bemanne Fagernes denne kvelden, what would happend? :blush: [/quote']

Og jeg Evenes eller Bodø :blush:

Hånden på hjertet. Jeg kan ikke forstå, hvorfor det er svært at acceptere, at der planlægget et fly-in med et bestemt, hvor det er påtænkt at lede trafikken i bestemte retninger/mønstre.

 

Det der kan ske er en forside og en bagside af medaljen.

Forsiden er, at I mårke får lidt trafik til den lufthavn I åbner.

Bagsiden er, at det koncept eventet er bygget op omkring bliver ødelagt af, at piloterne flyver til andre steder end event-lufthavnene. Det gør det den planlægning der er gået forud går tabt samt at ATC'er i andre lufthavne ikke får fuld udbytte af aftenen.

 

Det betyder, at opbakningen måske falder til sådanne "mindre" events fremover.

Så jeg håber, at I vil respektere det set up, der er om eventet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal alltid alle store events være på København? Ok, fair enough det er en stor flyplass, men 3 store events på samme flyplass på ett år? Eh, skeptisk..

 

Hvorfor ikke ta en mindre flyplass og lage like mye reklame for den? Se på Rovanemi f.eks. drar mange hundre piloter hvert år, og det er ikke akkurat verdens største flyplass for å si det mildt..

 

Men ok. Det har blitt bestemt, men jeg synes det er tåpelig å alltid velge Køben til større events.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet længere oppe, hvorfor det er København i denne forbindelse. Og så har vi taget lufthavne i NO + SE med for at få hele vaccsca med. Lad os nu se på det positive...

Desuden har vi normalt to EKCH Real-time events i april og oktober. Det har vi haft nogle år i træk nu, og dem forventer jeg, at vi fortsætter med.

 

Men der har da også været mange events i Norge i løbet af 2007 Og mon ikke også der kommer nogle store events i løbet af 2008.

Det er jo ikke en konkurrence på at have flest events vi er en samlet organisation.

 

Men vi tager helt sikkert kritikken til os.

Det har i hvert fald ikke været at ond vilje. I øvrigt kommer der to Svenske events omkring nytår.

 

Er der gode ideer, så tag dem gerne op på vaccsca's forum, inden denne tråd bliver OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes dette høres veldig bra ut, og når Daniel med flere arrangerer et event, så syns jeg det er bare og støtte opp, ikke drive og si at de skal ta andre flyplasser, vis man ikke vil støtte opp og sitte atc på de flyplassene som er satt opp, så er det jo bare og fly og kose seg. De som ordner med dette eventet har satt opp en plan, så hvorfor ikke la oss holde oss til dette, og ikke drive og prøve og vri og vende på dette!

Jeg får min del vil enten sitte atc på en av de flyplassene som er satt opp, eller evt ta meg en flytur.

Dette var mitt syn på saken, og det er helt sikkert flere som ikke har samme syn, men sånn er nå bare det:)

 

Ha en fortreffelig førjuls tid til dere alle:D

 

Mvh Lars Petter Hassel :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de sikkert' date=' men hvis alle skulle bemannet det område de kjenner best til ville vi hatt sikkert 10-15 lufthavner åpne, og det var ikke meningen denne gangen... [/quote']

 

Kunne ikke sagt det bedre selv, Magnus. Det er nettopp det Magnus sier, som jeg har prøvd å påpeke hele tiden. Greit at folk lager seg vaner, men hvis det ikke går an å gjøre et unntak i de vanene man setter seg, så er det nesten umulig å arrangere noe som helst. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...