Geir Olav Johnsen Skrevet 16. august 2001 Del Skrevet 16. august 2001 Topp 5 airliner callsigns (personlig uhøytidlig vurdert) 1: "Nitro", TNT International [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] 2: "Speedbird", British Airways 3: "Stinger Bee, Eastwind Airlines 4: "Hansa Line", Lufthansa Cityline 5: "Dream Flight" Citybird Og på bunnen har vi... [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] 1: "Onur Air", Onur Air Tasimacilic 2: "Braathens", Braathens 3: "Wideroe", Widerøe 4: "Big Apple", Trans International Express 5: "Slov Line", Slovak Airlines Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 16. august 2001 Del Skrevet 16. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Geir Olav Johnsen: ...1: "Nitro", TNT International... Sikker på at favoritten din ikke kaller seg "quality" på radio i stedet for "nitro"? [ 16-08-2001: Endret av: Anders Presterud ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 16. august 2001 Del Skrevet 16. august 2001 TNT / DHL maskinen som går på ENGM hver dag kaller seg ihvertfall 'Nitro' . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 16. august 2001 Del Skrevet 16. august 2001 OK, sorry [image]images/icons/blush.gif" border="0[/image] Bare lurte siden den TNT-maskinen som er på Sola kaller seg "quality". Men da flyr de vel muligens for forskjellige operatører eller noe sånt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Olav Johnsen Skrevet 16. august 2001 Forfatter Del Skrevet 16. august 2001 For å legge til: DHL på GM kaller seg "eurotrans" og helt riktig Anders (10 bonuspoeng til deg) TNT er faktisk også kjent som "quality" [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] , ja jeg er helt sikker [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 16. august 2001 Del Skrevet 16. august 2001 [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 18. august 2001 Del Skrevet 18. august 2001 Heisann! Jaja, etter en kjapp titt i Doc8585 så står det følgende: Navn Three letter Telephony Country "TNT Airways S.A", "TAY", "QUALITY", "Belgique". "TNT International Aviation", "NTR", "NITRO", "UK" Vet ikke jeg, men ser ut som om begge har rett! Angående Callsign! Klar første plass blir; "SPRINGBOK" SAA, South African Airways=) Ellers; "Air Zory" MZA, Air Zory God natt! [ 19-08-2001: Endret av: Mathias Tangvall ] [ 19-08-2001: Endret av: Mathias Tangvall ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 19. august 2001 Del Skrevet 19. august 2001 Og når det kommer til "EUROTRANS" Så er det European Air Transport som har det callsignet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 19. august 2001 Del Skrevet 19. august 2001 Mixer-720sqn på Rygge,syns det passer så bra med dette callsignen da de flyr Bell-412 [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Noen som vet om noen andre militære callsigns?? 336sqn er vel så vidt jeg vet Tiger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 19. august 2001 Del Skrevet 19. august 2001 Heisann! Noen som vet hvorfor norske militære callsign ikke er "registrert" i Doc8585? Sett etter på Husky og det er det en flyskole i Paderborn/Lippstadt som har. Sjekket Tiger og. Det er registrert på Challenges Aviation Limeted fra UK. Er ikke de norske militære callsignene offisielle? Ellers så har Royal Norwegian Airforce Callsign Norwegian og three letter code NOW. Hmm [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 19. august 2001 Del Skrevet 19. august 2001 Nei. Trur ikke det hadde vært plass til å skrive alle forskjellige kallesignalene forsvaret bruker. De er sikker ikke offisielle på samme måte heller nei. Tiger, Husky m.fl. har såvidt jeg vet ikke noen ICAO-forkortelse, men skrives helt ut. Ex: "HUSKY23", "SAVER56" etc. Men har du funnet en god online-versjon av Doc8585? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Utne Skrevet 19. august 2001 Del Skrevet 19. august 2001 Hei Mathias, Hvis husken står meg bi, så benytter Luftforsvaret egne voice-callsigns nasjonalt (HUSKEY osv), men ved oppdrag utenlands endres dette normalt til NOWxxxx (Norwegian + 4-siffret flightnummer). Flightnummer hentes fra egne publikasjoner (går vanligvis på oppdragsgiver for turen). I og med at nasjonale voice-calls for disse er militære, så er detaljert listing kun å finne i militære publikasjoner. Hvis husken står meg bi............... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Mvh Hans Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Skoyen Skrevet 19. august 2001 Del Skrevet 19. august 2001 quote: Jaja, etter en kjapp titt i Doc8585 så står det følgende: Kanskje dumt sp. ,men hva er Doc 8585? Noe spesielt document hvor callsign står? eller bare ett tilfeldig navn som du har kalt det dokumentet? jeg må bare være dum...... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] fordi jeg aneer ikke! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] MVH aleks [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PC Reithe Skrevet 19. august 2001 Del Skrevet 19. august 2001 Aleksander, Du är i alla fall inte ensam om att inte känna till "8585" Hilsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Engkrog Skrevet 19. august 2001 Del Skrevet 19. august 2001 quote: Opprinnelig postet av PC Reithe: Aleksander, Du är i alla fall inte ensam om att inte känna till "8585" Hilsen DOC 8585 er en ICAO-publikasjon, og nummeret på den der 8585, fullt navn er "Designators for aircraft operating agencies,m aeronautical authorities and services." Blir jo litt av en munnfull det, derfor kaller vi den bare for "8585". Den inneholder bl.a navn, radio callsign, ICAO 3-bokstavskode på flyselskaper o.l. Anders: Jeg har vært borti 8585 på nettet en gang i forhistorisk tid, er ikke kar om å finne den nå, men skal fortsette å lete..... mvh, Kjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 19. august 2001 Del Skrevet 19. august 2001 Heisann! Neida, har ikke en internett utgave av den, men har en fra Deutsche Flugsicherung liggende her sammen med "Location Indicators". Litt samme typen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 19. august 2001 Del Skrevet 19. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Kjell Engkrog: Jeg har vært borti 8585 på nettet en gang i forhistorisk tid, er ikke kar om å finne den nå, men skal fortsette å lete..... Bra det! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Har vært borti noen som sider som prøver å "etterlikne" Doc 8585, men mange av dem inneholder feil og mangler, lite oppdatert osv. De fleste av sidene jeg har funnet er amerikanske, og bærer dessverre preg av det. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.