Gå til innhold

Har du opplevd noen gufne fly opplevelser?


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen har som har hatt noen gufne flyopplevelser enten som fartøysjef, eller som passasjer i lite eller stort fly. Kraftig turbulens, innflyging, dårlig vær etc etc.

Her er en av de som jeg hadde:

Da jeg fløy c-172 med indstruktør en gang kom det et annet lite fly og passerte rett under oss. Flyet kom fra 45 grader av flyretningen vår. Det kom fullstendig overrasket, og passertet bare noen 10 talls fot under oss. Vi la ikke merke til flyet før det plutselig var "helt innpå" og evnt. forsent for noen unnamanøver dersom det hadde vert i samme høyde. Etter at det passerte tok instruktøren kontakt med det andre flyet og liksom sa ja vi så deg men det var nære på og snakket det bort osv. Men jeg visste at dette kom like uventet på alle. Fikk da se hvor fort flyet passerte (dette flyet fløy i ca 90 knop) og fikk fartsfølesen. Denne har en liksom ikke når en bare flyr rundt i lufta uten noe referansepunkt, (bortsett fra skyene da, men disse står stille). Må innrømme at jeg fikk en orntlig støkk der og da. Har også tenkt en del i ettertid på det. Dette skjedde i ukontrollert luftrom i nærheten av hokksund. Jeg synest småfly er alt for dårlige til å melde i fra om hvor dem befinner seg i retning og høyde. Jeg synest det er litt vanskelig å oppdage andre fly i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Hadde en episode for ca. en uke siden i seilfly.

På downwind tok jeg landingssjekken på Blaniken som vanlig, og det viste seg at luftbremsene nesten ikke lot seg rikke. Heldigvis var vi to i flyet, så mens jeg konsentrerte meg om å lande flyet, satt den andre personen med begge hendene på bremsehåndtaket for å få ut bremsene nok til at vi kunne få en behagelig utflating og landing.

Ikke så farlig, hadde greid å lande allikevel, men litt ubehaglig når man har sine vanlige rutiner, episoder som dette pleier å medføre litt ukonsentrasjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Må le litt av den vepse-opplevelsen Martin... Har kjørt en liten traktor og klippet gress i hele sommer. Fikk en veps inn i førerhuset.... Jeg var ikke sen om å komme meg ut av den traktoren.. Kan tenke meg at opplevelsen din med veps i cockpit ikke var noe behagelig.... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja det rista nok bra i flyet. Har aldri vert i så sterk turbulens at flyet blir slengt hit og dit og litt i fritt fall.

Lurer på om det var en CB sky dere fløy igjennom?

Er det noen som har fløyet i / gjennom en CB sky. ?

Dette skal visst nok være svært farlig, da det er noen enorme fall og stige vinder her.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en guffen historie, men at en Twin Otter i Hammerfest måtte ha ny pære før Take Off.

Flyet skulle til Hasvik og jeg var med detpå denne flyturen.

Vi tok av med ny pære, her "skriker" de opp om diverse nødlandinger/sikkerhetslandingerog hva med biler som er ofte kræsjer/småbuylker og i større byer er det hundrevis av småbulking så og si dagligdags hendelse.

Hvis massemediedia hadde "skreket" opp om alle som bulker.

Er det noen flysimmere som har bulket?

hvis de har det, så vil de ikke skrive om det i det hele tatt.

Personlig så så har jeg bulket en del ganger og flere ganger opplevd"nesten ulukker på veien.

jeg vil heller sitte i fly med å oppleve nesten ulykkkene enn kræsje med bil.

Statisk sett er det trygggere i fly enn i bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy med Braathens fra Bodø til Oslo en gang og hadde stitteplass ca. midt i flyet. Alt gikk som normalt under turen. Under innflyving til Gardemoen kikket jeg ut hvinduet da jeg hørte hydraulikkpumpen til flapsen startet. Jeg kikket ut av hvinduet for å se på hvor my flaps som ble brukt, av ren nyskjerrighet. Men selv om pumpen duret, kom ikke flapsen ut og det kunne virke som den var blokkert på et eller annet vis. Jeg antar at den var kanskje 5 eller 10 grader ute. Flyet landet som "normalt" bortsett fra at jeg mente at farten var en god del høyere en vanlig og at vi traff bakken veldig hardt. Jeg kom til å tenke på denne opplevelsen, som jeg er sikker på at ikke noen av de andre passasjerene la merke til (bortsett fra den harde landingen), i sommer da folk begynte å skrive om alle hendelsene som har vært. Jeg antar at kanskje noen hadde fått snusen i denne saken om det hadde skjedd for tre uker siden og det hadde vært en SAS-maskin???

Uansett, spesielt ubehagelig var det ikke, men litt spennende.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Hatt noen uvanlige flighter, men ofte vanskelig å bedømme risikofaktoren, da det ikke blir gitt ut informasjon om hendelsene av piloter eller andre i etterkant av slike "avvik"

Turbulens og vind er jo noe som ikke er så uvanlig, og merkes jo godt i små maskiner. Fløy med Widerøe til Hammerfest, og hadde problemer med været. Egentlig en opplevelse når en er vandt med større maskiner..Måtte sirkle rundt med ising på propeller med dertill isbiter som smallt inn i maskinen (fra propellene) piloten kjørte turtallet opp for å få av isen, og mange passasjerer åpnet taxfree posen for å ta seg en liten..Etter en stund kom åpningen i skydekket, og vi gikk inn for landing. Helt etter boka, men 10 meter fra bakken kom en voldsom vind, og flyet ble kastet opp og til siden. Piloten (fra hammerfest og med ingen ønske om å måtte lande i alta) TVINGET flyet ned, og for en landing.. først et stup for å komme seg ned, for dertill å lande på 1 hjul..HARDT. Bakkepersonalet beroliget oss med at flyet før hadde slått vingen i bakken så gnistene føk.

Men mer urovekkende er det når kommunikasjonen svikter mellom flygere/tårn.

Var i sjøfly over oslofjorden, og satt bakerst i halen og fotograferte da jeg så et småfly komme forferdelig fort fra siden og i samme høyde. Vi passerte hverandre med 25-80 meter..Og jeg ble rimelig paff..Hylte til piloten om han hadde sett flyet, "hvilket fly ? ". Visstnok ukontrollert flyrom dette. Det skal sies at piloten var stresset pga. diverse varselslamper om dører som ikke var lukket. (Fløy aldri mer med ham etter jeg fant ut at det var den døren jeg stod med og fotograferte som gav signalet utenatt han bad meg sjekke..)

Har fløyet helikopter flere ganger over Oslo, og er ikke særlig imponert over kommunikasjonen der heller.."Er over deg, kan du se meg" ,"Nei, hvor er du ?" , " Ikke endre høyden din." kommunikasjon mellom to helikopter over sentrum. dette synes jeg ikke er særlig bra

Hadde også en rar opplevelse under landing på Athen int. Rett før landing skrek pasasjerene foran i flyet at det kom et møtende fly..Jeg så ut vinduet og så et passasjerfly fra Olympic passere NÆRME.vanskelig å anslå distanse, men dette var så nære landig, at det skulle ikke vært et fly der på møtende kurs. (var forresten fotballandslaget som satt forrerst og så dette.) Personalet ville ikke si noe om hendelsen, men overhørte litt av pilotenes samtale med tårnet etter landing...Ble faktisk oppfordret av kapteinen til å prøve å sjekke dette, men han ville ikke si annet enn at det skjedde noe uvanlig..

MEN vil fremdels hevde at det er langt tryggere å fly en å ta sjansjen i bil..Spørr folk om ubehagelige opplevelser der....

Skulle ønske Widerøe startet en rute Ski-Oslo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har helt klart hatt MANGE "gufne" opplevelser i bil. Ingen tvil om det. Men nå når jeg er blitt eldre (30) har det ikke vert så mange. Men i 18-25 åra var det rart at jeg i det heletatt er i live! Nonen var orntlig ille.

Synest også at det er merkelig at det er så utrolig dårlig kommunikasjon i ukontrollert luft rom. Når jeg flyr (sammen med instruktør) speider jeg hele tiden etter andre fly og jeg synest det er vanskelig å oppdage dem. Merkelig at det ikke kan utarbeides noen retningslinher for dette [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Fetteren min tok (for noen år tilbake) et fly fra Oslo til tror det var Stavanger eller haugesubd. Det var ivertfall et to motors propell fly. Han satt slik at han kunne se inn i copit. Alt var som normalt. Så stoppa den ene motoren og lamper lyste og det var ganske aktive piloter trekte og dro i spaker iflg han. Han var ikke særlig høy i hatten og hadde fløyet lite. Men bra gikk det. Meget bra iflg han.

Dette her var ikke akkurat noen guffen opplevelse men forteller om den alikevel.

Skulle fly navtur sammen med Instruktøren min. Jeg hadde rota en del med navplanen og det hele ble utsatt noen timer.

Vi tok av fra Notodden og fløy til Hamar. PS Det var kjempe kult å lande på den flystripa. Hadde litt sidevind og retta flyet fint opp og satte det ned. Jeg var helt i himmelen.

Vel, vi letta fra Hamar og begynte å fly mot Oslo. Over Oslo begynte det å skumre. Vi spurte etter "Sunset time" (solnedgang klokkeslett) Og det var en halvtime til. Vi fløy over lier og kom inn i lett tåke og lett regn. Da jeg så bort på fjella over til Notodden synest jeg at det var for lavt skydekke til å fortsette. Instruktøren mente at det skulle gå greit. Og jeg hadde lyst til å lande i Notodden siden bilen var der. Hokksund flyplass var stengt med et digert kryss i banen. Vi vurderte også å fly til Torp. Men nå var det virkelig begynt å "mørkne" så nå ville jeg ned. Jeg sa til Inst. at jeg gir blaffen i at Hokksund er stengt og jeg tar på meg skylda for det hele. Det var nok forsvarlig å fly til Torp siden Instruktøren har instrumentbevis etc.etc. Men jeg var ikke komfertabel med situasjonen og ville ned, kjapt før det ble helt mørkt.

Da jeg lå på finalen så sikta vi oss inn på midten av banen. (pga at banen var bløt og gjørmete). Jeg satte flyet ned like etter krysset (to digre trestokker lagt i X). Landingen gikk som normalt, og jeg synest det var digg å komme ned på moder jord. Ulempen var nå at jeg ¨måtte ta bussen sent på kvelden til Notodden for å hente bilen. Men det var verd det!!

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som passasjer opplevet ganske store sideveis bevegelser i motorene i en 747 under et tropisk uvær i Asia. Nifst.

Vanlig i kraftig turbulens i "normalt" uvær, men dette er det verste jeg har vært med på hittil, hele flyet var et hylekor. Hadde pilotene også kommet stormende ned midtgangen -hadde jeg virklig vært i tvil.

Har også opplevet å stå oppreist i co.kpit under take off med en DC-9 i en bananstat. Ba om å få se cockpiten, det var ok, og vi taxet ut på stripa, og gutta tok forsyne meg av med meg stående der!

Samme selskap, men annen flight. Vi tok av, med meg sittende fastspent (klok av erfaring) Vi nådde marsjhøyde,jeg ba om å få komme inn i cockpiten. Like etter sviktet radar,etc. og gutta (pilotene) begynte å hamre på instrumentene og stod og speidet etter annen trafikk. Etter en stund tok de av seg headsetet (!) og skrudde disco'n på full styrke. Dette skjedde i 1979 og 1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Peter Andersen:

Har også opplevet å stå oppreist i co.kpit under take off med en DC-9 i en bananstat. Ba om å få se cockpiten, det var ok, og vi taxet ut på stripa, og gutta tok forsyne meg av med meg stående der!

Samme selskap, men annen flight. Vi tok av, med meg sittende fastspent (klok av erfaring) Vi nådde marsjhøyde,jeg ba om å få komme inn i cockpiten. Like etter sviktet radar,etc. og gutta (pilotene) begynte å hamre på instrumentene og stod og speidet etter annen trafikk. Etter en stund tok de av seg headsetet (!) og skrudde disco'n på full styrke. Dette skjedde i 1979 og 1980.

sorry at jegg ler, men fy f***... haha [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på....

I januar 1981, skulle jeg bli med min far som skulle fly noen smådeler for Braathens, fra Haugesund til Flesland. Jeg var vel ti år den gangen. Uansett, det var utrolig flott vær, men isende kaldt, med mengder av snø. Skulle bruke et lite Cessna sjøfly til turen. Jeg hadde vært med på flyturer med ham utallige ganger før, og hadde god formening om når det ville være naturlig å være i lufta etter å ha seilt en viss lengde for å få opp farten. (litt dårlig språk der....).

Når vi kom i full fart forbi bryggen i sjøflyhavnen, lurte jeg fælt på om jvorfor vi ikke var i luften ennå, men var nok litt for ung til å skjønne helt hva som foregikk. Deretter begynte flyet å hoppe bortover vannet, (ikke så uvanlig), men flyet fikk liksom ikke høyde nok til å komme oss avgårde. Plutselig hører jeg min far rope "Merde"!! (han var fransk). Hvorpå alt ble helt absurd, og kaotisk. Jeg hang opp/ned i setebeltet, og hadde så mye blod i øynene at jeg trodde jeg var blitt blind. Husker også en veldig høy "uling" fra ett eller annet sted. Kanskje en slags nødvarsler av en eller annen art...

Faren min, som var relativt uskadd, fikk dratt meg ut av flyet, som forøvrig var totalvraket, og vi løpte bort fra flyet, mot vannet. Der kom det en redningsbåt mot oss. Nedover bakkene fra lufthavnen kom det mange mennesker løpende nedover for å se om de kunne hjelpe på noe vis. Redningsbåten gikk visstnok på grunn før den kunne nå oss! Så vi måtte komme oss opp til hjelpemannskapet, hvor sykebiler allerede hadde kommet.

Måtte ligge på sykehus noen dager etter dette, men tenk dere for en helt jeg var på skolen etter dette!! ;-)

Mener at ulykke skyldtes icing, og at min far antakeligvis hadde vært lite nøye på skrapingen den dagen... Bad move.

Vel, det var min historie.

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg hadde en litt skummel episode med noen dårlige plugger på en C152 en gang. Dette var en nattflyging og jeg skulle fly VFR til en flyplass 15-20 minutter unna for å gjøre touch-and-go's der. På run-up hostet og harket motoren noe voldsomt da jeg kun hadde høyre magnet på. Ja ja, sot på pluggene tenkte jeg.

Sot på tennpluggene er ikke uvanlig på skolefly som flyes mye på rik mixture. Jeg kjørte standard prosedyre med å kjøre motoren opp på høyt turtall og lean'et mixture så mye det lot seg gjøre, i et forsøk på å brenne av soten på pluggene. Etter dette gikk motoren mye bedre - ikke perfekt, men bra nok bedømte jeg.

Etter at jeg hadde kommet fram på den andre flyplassen og gjort et par runder der begynte motoren pluteslig å gå veldig ujevnt, spesielt på lavt turtall når jeg kom inn for landing. Jeg likte selvsagt ikke dette, så jeg landet der og da, takset av og kjørte en run-up bare for å skjekke pluggene. Høyre pluggene gikk nok en gang veldig dårlig. Så jeg kjørte en ny runde med høyt turtall og lean'et mixture for å svi av soten på pluggene. Fortsatt var ikke motoren helt bra, men helt klart bedre etter run-up'en.

Jeg tok av og sette kursen tilbake til skolen. 5 minutter etter takeoff begynte motoren å gå ujevnt igjen. Jeg visste at det venstre settet med plugger gikk helt fint, så jeg tok sjansen på å fortsette. Men jeg likte over hodet ikke denne situasjonen. Midt på natten. Bakken er bare et mørkt hav. Mao. vanskelig å finne gode nødlandingsplasser. Jeg forsøkte å holdt meg over de veiene jeg kunne finne.

Det som bekymret meg var ikke det dårlige settet med plugger, men det gode settet med plugger. Hva om det også skulle begynne å fuske?

Dette var første og så langt eneste/siste gang jeg har vært bekymret for min egen sikkerhet i et fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig ikke en guffen historie, men kanskje... Dette hendte for noen år siden da jeg hadde kronisk flyskrekk(borte nå), vi skulle fly fra bodø og til kristiansand med en mellomlandig, som jeg ikke husker hvor var.(Fokker F50/F27) midt under turen begynte det med litt turbulens, ei dame som satt bak meg var LIVREDD og hylte, og flyvertinna sto og prøvde å berolige henne.

plutselig begynte flyet å falle, rett ned kjentes det ut som og flyvertinna fløy rett i taket!

jeg satt helt stille og var ikke høy i hatten!

etter det begynte flyet å klatre, og vi landet 5 minutter før planen.

Egentlig kult! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med på en episode når jeg var liten. Flyet var iallefall en Twin Otter, og jeg mener å huske at flyplassen var Alta, men det kan jo være det samme....

Det hadde vært en helt normal innflyging helt til de siste sekundene før landingen da pilotene ga full gass i det flyet subbet bakken (omtrent som om vi tok sats), før det gikk rett opp i en krapp høyresving... Vi tok en liten runde og landet... Etterpå fikk vi vite at en annen Twin Otter hadde startet fra andre enden av banen rett før vi landet, og at vi derfor hadde gått opp igjen brutalt fort....

Noen misforståelser på radioen kanskje? Moro var det nå uansett... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for et par år siden landa jeg på island i en icelandair 757.. alt gikk helt fint til vi toucha bakken, da ble vi slengt fra side til side flere ganger... egentlig ikke så veldig guffent, men man begynner jo å lure på hva pilotene holdt på med =)

kanskje en fersking som fikk prøve landinga, kom inn litt skjevt, prøvde å rette opp, men rettet opp litt for mye, slik som sangen om jens som skulle lage fødselsdagspresang til moren sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min desidert verste flytur for 13 år siden i Busy Bee's B737-200, da jeg var i Forsvaret.

Vi skulle lande på Evenes i et ufyselig snøvær, det ble to forsøk før vi landet...og jeg så ikke bakken før vi var nede. Og setebeltet var godt å ha...

De landet altså i nullsikt [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] men denne 737-200 til Busy Bee var forsterket for å fly i vanskelige værforhold fikk jeg høre.

Noen som vet hvor dette flyet ble av når Busy Bee ble avviklet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra bodø og skulle til svolvær via leknes...

det er bestandig mye turbulens under innflyvningen...(ligger midt i havgapet)

det var mørkt ute og snøstorm...så bare landingslysene som lyste opp propellen på widerøe dash 8'en...

så kom et kjempebrak, og vi mistet lyset i kabinen...da var det helt bekmørkt, og flyet ristet og durte (jeg tror piloten pumpet på pitch'en)jeg ba til gud og trodde min siste time var kommet

så kom plutselig rullebanen under oss...og jeg tenkte at det gikk bra denne gangen også... DUNK! det hardeste støtet jeg noensinne har oppdaget i fly...også var det opp igjen...krapp sving til høyre...folk hylte og spydde...fortsatt bekmørkt...vi gikk rundt og prøvde en gang til...samme prosedyre...dama ved sider av hylte, og jeg tror ikke flyvertinna hadde så mye lunsj igjen heller...

så var det andre gang at rullebana kom under flyet...DUNKDUNNK!!! d braket og man fikk følelsen av at flyet kom til å revne... men samme gamle leksa...opp igjen full fart og til høyre...

kapteinen sa betryggende over anlegget "vi gjør et siste forsøk før vi gir oppm og eventuellt drar til svolvær og prøver...) siste forsøket fikk vi bremset litt ned før piloten satte full fart og satte kurs mot svolvær...

dær kom vi ned på bare 2 forsøk!! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

 

moren min kommer fra finnmark og har fløyet mye twin otter i snøstorm og orkan osv,Osv

en mørk novemberkveld var været så dårlig at flyet var tjoret og piloten tok pre-startup checklist'en, og satt og venten på at d kansje skulle komme et lite vindstille moment..

d skjedde og da kom piloten rennende inn på flyplassen og sa (nu drar æ, så di som tør å vær me kan kom å sætt sæ inn nu...)

muder'n tenkte at hun villle hjem fort så hun tok sjansen..heh....

de hadde akkurat tatt av, da uværet begynte igjen..

det var 4 tilsvarende forsøk som historien som over...

det er noen av di værste flyopplevelsene....hehe!!! [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge:

Ex.LN-NPB havarterte i India for 4-5 år siden.

Dette var forøvrig en ganske spesiell 737,(737-200C),med en relativt stor cargo dør fremme på babord side,og var utrustet for å kunne lande på grusstriper.Det kunne man bla se på understellet og på luftinntaket på motorene.

Kan ikke huske at den hadde noe spesiellt når det gjalt dårlig vær(hva skulle det være,som ikke Braathens og SAS har?)

En annen ting:ser du ut et passasjervindu i snøvær og mørke vil du neppe se mye,og det kan virke som sikten er lik null.Sitter du fremme derimot vil du se mye mer,og tilstrekkelig til å ha de referansene som kreves for å lande.Så null sikt på Evenes...neppe.(snakker av egen erfaring som flyger).

mvh

Hans Petter [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havarerte den sier du? Det var jo litt trist å høre...jeg fløy veldig mye med den maskinen til og fra perm.

Jeg vet ikke hvordan den var forsterket mht å fly i dårlig vær, var noe jeg ble fortalt.

Men du har nok rett i at pilotene kunne se nav-lys og rullebanen, var vel derfor landingen ble avbrutt to ganger pga no rwy in sight...

Flyet fortjener et lite bilde http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=3330" TARGET=_blank>her, så jeg kan mimre mine trivelige dager i Forsvaret [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

[ 22-08-2001: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min historie er egentlig litt morsom... ihvertfall sett i ettertid.

Jeg satt i en Dash 7 (tror jeg) som skulle mellomlande på Bardufoss. Noen minutter før touchdown havnet vi i et såkalt "lufttomt rom". Flyet datt som en stein, askebegrene i armlenene skvatt i været og det var et helsikes rabalder.

Man tenker vel ikke så rasjonelt i sånne situasjoner... jeg gjorde det ihvertfall ikke. Min tanke var: "Dæven, nå må vi GÅ til flyplassen!"

Jeg har flirt av den tanken, hver gang jeg har fortalt noen denne historia.

Etter at vi landet, snakket jeg litt med flyvertinna. Hun fortalte at hun aldri hadde opplevd så voldsom turbulens.

-

Jeg har også vært med på en Twin Otter-flight mellom Bodø og Evenes, med mellomlanding i Narvik. På turen fløy vi omtrent over Evenes før nesa ble satt mot Narvik. Det var storm av en eller annen styrkegrad. Midt mellom EVE og NVK kom vi inn i en vanvittig turbulens. Balansenervene klarte ikke å henge med "i svingene". Men jeg er hellig overbevist om at vi krenget over 90 grader. Trur eg.

Og som om ikke det var nok, det samme skjedde på turen fra NVK til EVE. Enda verre, inbilte jeg meg.

Ivar

PS Selve innflygingen til NVK var pen, men spesiell... det var så mye vind av vi fløy sidelengs ned mot stripa. Jeg mener det kunne være 30 graders avvik på dit nesa på flyet pekte og den faktiske flyretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at flygerene i Widerø har fått bryna seg en del i nordnorge og det været som er der oppe. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Det er nok en og anna passasjer i Norge som har vert på en hompete "melkerute" ja.

Må si det er imponerende beherskelse dem har over flya som klarer å fly i under slike forhold.

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

quote:

Deretter begynte flyet å hoppe bortover vannet, (ikke så uvanlig), men flyet fikk liksom ikke høyde nok til å komme oss avgårde. Plutselig hører jeg min far rope "Merde"!! (han var fransk). Hvorpå alt ble helt absurd, og kaotisk. Jeg hang opp/ned i setebeltet, og hadde så mye blod i øynene at jeg trodde jeg var blitt blind. Husker også en veldig høy "uling" fra ett eller annet sted. Kanskje en slags nødvarsler av en eller annen art...

Faren min, som var relativt uskadd, fikk dratt meg ut av flyet, som forøvrig var totalvraket, og vi løpte bort fra flyet, mot vannet

Bra at det endte bra til slutt.

Lurte bra på et par ting. " og vi løpte bort fra flyet, mot vannet " Prøvde dere ikke å lette fra vannet? mente du svømte bort? Husker du om flyet sank eller om det kom inn vann fort i cabinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke vært med på noe stort i fly...

Var med på en landing i PA28 - 140,

det var i hvertfall meningen at det skulle bli en.

I midlertid kunne flygeren skrive fire landinger,

for første gangen vi tucha nedi traff vi med nesehjulet,

så vi føyk opp igjen, andre gangen tok vi nedi med høyre og forhjulet...

...så en tre-punktlanding før vi fikk den skikkelige landingen...

For utenom den så var jeg med på en SAS flight fra BGO til OSL for to måneders tid siden...

...da var det utrolig heawy turbulens og fløyet hoppet fra side til side...

...mange hylte og flere var redde, men turen gikk no bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke opplevd noen "guffen" opplevelse med fly. Men jeg kan si at jeg flyr mest i Nord-Norge med flysimulatoren, og jepp,til vinterstid kan været være en utfordring.

Fløy til Evenes idag, og jeg liker ikke å fly uten å se noe, men på hele tiden såg jeg kun flyplassen ved takeoff og landing. I Tillegg var det masse snø.

Så jeg var lettet da jeg endelig såg flyplassen og kunne lande, sånn "noget lunde bra!" [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

T.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...