Gå til innhold

Jarlsberg 25-26 August


Kenneth G. Sørensen

Anbefalte innlegg

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth Vika:

Hmm.. hvor utbredt er egentlig dette med stein som fyker gjennom motoren og ut bak?

Ikke veldig utbredt heldigvis (dyrt!!), men

en stein behøver vel ikke nødvendigvis passere igennom

motoren for å få fart på seg...??

Uansett, jetblast er noe en skal ha respekt for!

E.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth Vika:

Hmm.. hvor utbredt er egentlig dette med stein som fyker gjennom motoren og ut bak? .. dette burde da gjelde på alle fly... så om det er pga steinsprut det er minsteavstand bak F16, så lever seilflygere et farlig liv.

 

Nå var det ikke snakk om å gå igjennom motoren, selv om det kan forekomme på fly med "High-Bypass" motorer under vingene (Som f.eks. B737...), men heller at sand og stein blir blåst opp av jetblasten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt trist at det aldri blir holdt noen sikkelig store airshows i Norge lenger.

Nå er det bare sånne små sivile show,som hvis man er heldig så kommer det en Viper innom...

Hadde vært sikkelig kult med et stort internasjonalt show med masse utenlandske gjester [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Er grunnen til at Luftforsvaret arrangerer så lite shows nå for tida den ulykken med den F-5en i -95??

Eller er det penge trøbbel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørensen,

Steinsprut eller ikke steinsprut så tror jeg ikke de som arrangerte flystevnet på Notodden, Luftforsvaret, eller IAF mangler respekt for faremomentene ved jetblast... [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Hvorfor i all verden risikere folks helse? Det blir som du selv sa dyrt...

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en oversikt over hva som skal skje på Jarlsberg den 26 August:

*Oppvisning av modellfly med jetmotor

*Oppvisning med Harvard LN-TEX

*Oppvisning med Vampire

*Oppvisning med Bücker Jungmann

*Oppvisning og fallskjermdropp med Antonov AN-2

*Hanglider-slep med mikrofly

*Oppvisning med Cessna Bird-Dog og Piper Cub's

*Oppvisning med helikopter

*Oppvisning med 6 mikrofly

*Acro-oppvisning med Bellanca Decathlon LN-ALM. Intro-turer etterpå.

*Oppvisning med seilfly

*Oppvisning med F-16 fra 331 skvadron (Kommer fra Torp, og går til Bodø etter display)

*Intro-turer med YAK-52

*Wingwalking med flere personer

*Oppvisning med Harvard LN-WNH

*Oppvisning med Dakota LN-WND

*Demo av redningsløft med Bell 412 fra Rygge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Forresten er jo halve Stavanger flysimmere, hvorfor er det ingen som tar initiativ til slike treff her?

Vel Atle og jeg prøvde å invitere til treff med storskjerm og greier på Hi-Fi klubben for et halvt år siden eller.no, fryktelig liten respons.

Men det går jo ann å prøve igjen utover høsten...

Lars Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth G. Sørensen:

[QB]

Mener å huske at "vanlig" sikkerhetsavstand bak en jetmotor på tomgang er enten 125 eller 175 meter. Hvis en F-16 skal manøvrere rundt på de smale takseveiene så kan du nok doble den avstanden da den neppe kommer til å ha så mye tomgang på den motoren...

[QB]

Det kommer den aldri til å gjøre...hvis den evt. skulle lande så skal den trekkes til parkering med motorer avslått. Det er iallefall reglene for alle de andre flyene og jeg tror ikke forsvaret hadde fått noe fritak..men det problemet kommer ikke alikevel

[ 19-08-2001: Endret av: Rune Valestrand ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob selv om den bare skal stå til utstilling så må den jo lande,og da overskrider den jo disse pokkers vektreglene [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Men den kunne jo lande på Torp og så kunne de taue den med traktor til Jarlsberg (dessverre lite sansynlig men det hadde vært koselig)

Jeg skal i alle fall bort på Torp på lørdag for å se om jeg kan få sett den\\de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Jakob selv om den bare skal stå til utstilling så må den jo lande,og da overskrider den jo disse pokkers vektreglene [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Men den kunne jo lande på Torp og så kunne de taue den med traktor til Jarlsberg (dessverre lite sansynlig men det hadde vært koselig)

Jeg skal i alle fall bort på Torp på lørdag for å se om jeg kan få sett den\\de.

Se her

http://www.mil.no/luftforsvaret/artikler/20010702a.html"'>http://www.mil.no/luftforsvaret/artikler/20010702a.html" TARGET=_blank>http://www.mil.no/luftforsvaret/artikler/20010702a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde nok ikke vært mulig å taue en F-16 fra Torp til Jarlsberg uten å ta av vingene. Portene er for smale, og enkelte veistrekninger har trær helt inntil veien (Blant annet veien ned til Jarlsberg om jeg husker rett), så det hadde ikke sett pent ut etterpå... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Så hvor mange herfra er det som har tenkt seg til Jarlsberg??

Hvilken dag kommer dere på??

jeg kommer...noen fra vnoaf kommer....mange kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snufs nå ser det ikke lyst ut for meg....har blitt forskjøla. OG ALT TAKKET VÆRE GYMLÆREREN!!!!!!!

Nei...får hoppe over gymen i morra så skal jeg prøve å bli frisk til helgen. Er det mange som kommer 25. også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en reklame for stevnet i Tønsbergs Blad i går.

Tror det var 80 for voksne, og 40 for barn...

(så spørs det hvor flinke vi er til å få fram barnet

i oss da.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

På lørdag er det vel gratis å stikke innom da..

Mvh.

LN-WTW

..skal bare sjekke InfoMetar.. så er det vel på tide å

stikke bort snart... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...