Gå til innhold

Flyvekt


John Andre Taule

Anbefalte innlegg

SAS sender bekymringsmelding fordi snittvekten på norske passasjerer nå er 3 kg over standardvekten. Dette fører vistnok til at flyene er 1000 kg tyngre enn beregnet ved takeoff.

 

Mulig jeg er naiv, men sunn fornuft tilsier at det er måleutstyr i flyene (for eksempel strategisk plasser i hjulsystemet) som forteller flygerene nøyaktig hva flyet veier ved takeoff. Regner med det er "noen" som sitter på detaljkunnskapen her og vil fortelle med at vi ikke er kommet så langt i 2007 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sensorer på maskinene... Systemet vet vekten fordi vi setter den inn igjennom MCDU'en.

 

Derimot vil AoA kunne gi systemet, og da også oss, noen hints om hvorvidt det er noenlunde fornuftig hva som er satt inn. Dog er det ikke de helt store forskjellene man kan se. Det jeg snakker om er ulike speeds, som feks den oransje "Vls" som er den laveste hastigheten vi kan skru ned til ved bruk av autothrust. Man har jo også en slags "red line" som er "Alpha max" hos oss, som er hakket før stall. Disse speedene som vises på PFD'ene beregnes utifra AoA (eller enkelt forklart "faktiske forhold"). Men det er ikke noe vi ser før vi er i lufta. Vi kan lese av speedene i MCDU'en på bakken, men disse er da beregnet på grunnlag av vekten vi selv har satt inn. Men den helt store forskjellen er det ikke... en vektendring på 4 tonn tilsvarer ca 5 knop forskjell i speed.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes kanskje en "load report" i FMC'en et sted? Vi har det i våres... IRS'ene måler jo G-load hele tiden, og hos oss blir den memorert for siste touchdown og spytter den ut i printeren hvis vi overstiger noen av de satte parameterene (2,6g eller mer, eller V/S mer enn 600ft/min).

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Dette systemet var prøvet at par ganger tidligere. Et av de første systemet for beregning av vekt var tidlig på B747 med pressure transducer i understellet. De var bekymret med ujevn vektfordelingen på de fire hovedhjulene da noen taxebaner og rullebaner har et kurvet senter for bedre drenering. Systemet var noe kluss og ble ikke standard...! Jeg har også sett dette systemet senere på en A310, men av det jeg husker så var også dette systemet deaktivisert på grunn av dårlig pålitlighet.

 

Problemet, som dere sikkert har forstått, er at det er så mange variabler med å måle trykket i strut'en for å beregne vekt av flyet. Sitter ikke flyet fullstendig vannrett så blir ikke verdiene riktig og friksjon i strut'en vil også innvirke på verdiene. Du kan sikkert legge inn mere systemer for å få dette mer nøyaktig, men som Torbjørn har nevnt allerede... hvorfor når dagens systemer virker fint?

 

Vi har en pressure transducer på B777 nesehjul strut'en som skal sjekke at Stab Trim er satt riktig før avgang, men selv dette relativt enkle systemet har problemer med lekkasje og computer logikk... :(

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...