Gå til innhold

Stadig å viser seg frem...


Arvid E. Sørensen

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på når avisene skal slutte å sende samme artikkel på rundgang avisene i mellom. Den dagen russerne krenker norsk luftrom, dá kan de godt skrive om russernes aktivitet, men inntil da driter jeg langt i hvor ofte de er utenfor døra. Dette skjer jo så godt som hele tiden, og hver gang skriver en eller annen avis om det, og sier at dette skjer hele tiden. Er det da virkelig noe å skrive om hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel langt fra hver gang dette kommer i media. Det som er nå er at aktiviteten øker kraftig. Det er viktig det blir satt fokus på at den russiske bjørn begynner tusle vell ofte rundt husveggene våre. Det er en viss forskjell på å sette målsøkeren på fiktive mål hjemme enn å faktisk fly i possisjon til de faktiske virkelige mål.

 

At man skal vente på at dem er inne norsk luftrom er som å være keeper på baksiden av målet, ikke minst når en er treffsikker milevis utenfor stadion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt i fra hver gang er kanskje riktig, men to ganger i uken er ikke å overdrive.

Det er tatt helt ut av proposjoner, og jeg kan sverge på at jeg har sett så godt som samme artikkel flere ganger hos VG, ved forskjellige episoder.

Poenget er at det ikke er noe poeng i å skrive om hver gang det flyr et internasjonalt militært fly utenfor Norges luftrom, det er ikke noe unikt, det være seg Russland eller USA.

 

Og det virker som om du tok det som at jeg mener norske kampfly skal vente som "keeperen bak målet". Det var ikke det jeg sa.

Jeg sa at mediene godt kan skrive stort om det når det faktisk skjer noe uvanlig, men at militære utenlandske fly flyr utenfor døra vår er ikke noe nytt, det som sagt være seg russiske eller amerikanske fly.

Disse flygningene startet for flere tiår siden, de har ikke opphørt helt, og nå er de i gang igjen. Det er ikke en "stille-før-stormen"-situasjon som norske medier fremstiller det som. De skriver som om det skulle vært snakk om en fiendtlig konfrontasjon, og militære ledere i Norge blir spurt om de ser på dette med bekymringer. Hvorfor skal de det?

Senest 17.september i år la en russisk ubåt til kai ved Haakonsvern marinebase i Bergen, og norske marinefartøyer har vært på besøk hos russerne i Severomorsk flere ganger. Norge og Russland samt flere nasjoner har hatt avtaler som ga hverandre lov til planlagt luftfotografering i hverandres luftrom.

Som man kanskje ser, det er ingenting galt i gjerdet, og russerne må få lov til å fly hvor de vil utenfor grensene våre. Det er ikke noe nytt, og jeg ser ingen poeng i å måtte se en ny artikkel om dette på VGs forside to-tre ganger i uken, ettersom det er nøyaktig samme sak hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa at mediene godt kan skrive stort om det når det faktisk skjer noe uvanlig, men at militære utenlandske fly flyr utenfor døra vår er ikke noe nytt, det som sagt være seg russiske eller amerikanske fly.

 

Forskjellen er at Russiske fly ikke identifiserer seg når de flyr like ved Norsk Luftrom. Derfor må norske fly på vingene å visuelt identifisere dem. Å si at dette er helt vanlig og ikke noe vi burde bry oss om er jo selvfølgelig opp til hver enkelt å avgjøre, men når Russiske fly beveger seg i strategiske mønstre like utenfor kysten vår så bryr jeg meg, og er glad for at media og forsvaret er villige til å fortelle meg om det.

 

http://www.an.no/nyheter/article3050714.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å si at dette er helt vanlig og ikke noe vi burde bry oss om er jo selvfølgelig opp til hver enkelt å avgjøre,

Igjen, det var ikke det jeg sa :)

 

Jeg sa at det er ikke så viktig å måtte publisere samme artikkel med forskjellig faktainformasjon på samme nettavis hver gang dette skjer, nettopp fordi det skjer såpass ofte at det er å betegne som vanlig per dags dato.

Radarkontrollørene på CRC Sørreisa hopper ikke av stolen og klør seg i hodet når dette skjer, nettopp fordi det skjer jevnlig og har skjedd i mange tiår.

Det var ikke vanlig for et halvt år siden, men nå skjer det såpass mye og vil antageligvis skje såpass mye fremover at jeg vil betegne det som vanlig.

Selve saken i seg selv er derimot viktig, og jeg har heller ikke hevdet noe annet.

Men det er på tide at VG finner noe annet å skrive om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Støtter Espen og Stian i sine uttalelser. Det som nå foregår her oppe i nord, skal vi ikke ha et naivt forhold til. "Ivan" har lenge ligget lavt av økonomiske årsaker, og spesielt deres forsvar har lidd under dette. Nå går mafia-økonomien så det griner, og den store bjørnen har reist seg på to igjen. Dette vet erfarne jegere er et dårlig tegn, så vi bør helst ikke snu ryggen til og late som ingen ting. Tror det er mange russere som har behov for å gjenvinne litt respekt, og da bør både norsk media og forsvaret vise at vi ikke sover.

 

Dessuten, vi som bor her oppe i nord, har nesten øyekontakt med de russiske flyene, og både hører og ser at beredskapsflyene dundrer avsted på sine nattlige avskjæringer. Kan love at DET føles litt annerledes enn noen avisartikler ved kaffebordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor leser du disse artiklene hvis du hisser deg sånn opp over dem, Aleksander? På 70- og 80-tallet var det relativt vanlig med avskjæringer av russiske fly, men så har det vært stille lenge. Det skyldes bl.a. at russerne måtte trappe ned denne aktiviteten på grunn av knappe ressurser. Nå har de begynt igjen, noe Putin også høyt og tydelig har proklamert, og dermed blir det skriverier om dette i norske medier - i alle fall en stund framover. Avhengig av hvor vanlig dette blir, tenker jeg. Det blir vel omtrent som "ubåtjakten" i norske fjorder på 70- og 80-tallet. Etter hvert gikk "ubåt"-alarmen så ofte at det ikke ble annet enn en notis i en og annen avis.

Jeg tror nok ikke VG har trykket den samme artikkelen flere ganger, men kanskje det heller er snakk om likelydende episoder? Ellers finnes det ett og annet av andre typer artikler i VG også - siden du mener avisa bør finne på noe annet å skrive om, mener jeg ... ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisartikler og avisartikler fru Blom, jeg har da bodd i Sørreisa i 90% av livet mitt jeg også, hvor CRC Sørreisa utgjør den kanskje største arbeidsgiveren i kommunen :)

 

Naivt og naivt, vi har i allefall etablert et veldig godt forhold til Russland, og det vil kreve et drastisk steg å bryte ned alt det Norge og Russland har jobbet for ovenfor hverandre. Russland vil ikke gjøre noe så dumt.

At russisk økonomi gløder er ikke synonymt med krig(om man skal bruke en så drastisk uttalelse), så det argumentet kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg Aleksander. At Russland tar opp igjen flygingen langs norskekysten er ikke i seg selv bekymringsverdig. At det russiske forsvaret får bevilget flere midler, er på mange måter bra. For det første vil det kunne gi et sosialt løft i de områder som er avhengig av militæret i Russland. For det andre vil russiske maskiner, det være seg marinefartøy eller luftfartøy, trygges. Uhell blir således mindre sannsynlig. Miljømessig blir jo dette også en gevinst.

 

Jeg tror ikke det er noen grunn til å bekymre seg for disse flygingene. Er det noe man bør bekymre seg for mtp Russland, så vil jeg si man bør se mot Moskva og det politiske spillet som foregår i Kreml. Russisk politikk ser ut til å bevege seg fra et vaklevorent demokrati mot et oligarki. Mer og mer makt ser ut til å samle seg rundt Putin og hans venner. Et skummelt tegn er åpenbare henrettelser av Putin-kritikere. Det er mot dette bekymrede blikk bør rettes, i følge meg ;)

 

Det skal vel også sies at det er få politiske eller militære ledere som mener

flygingen er bekymringsfullt.

 

Mvh

Mathias

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Er det noe man bør bekymre seg for mtp Russland, så vil jeg si man bør se mot Moskva og det politiske spillet som foregår i Kreml. Russisk politikk ser ut til å bevege seg fra et vaklevorent demokrati mot et oligarki. Mer og mer makt ser ut til å samle seg rundt Putin og hans venner.

 

.......nettopp, hvem er det som sender flyene mot oss???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er langt i fra en vridning mot ekspansjon og imperialisme. Til det er Russland alt for svakt internt, samtidig som internasjonale regimer er for stødige og bindende. Den vridningen som foregår i det politiske maktsentrum i Russland idag er det ikke nordmenn som får føle, men heller russere. Har ingen tro på at Russland skulle ønske å angripe Norge. Spillteoretisk vil dette være det eneste Pareto-suboptimale utfallet i matrisen. ;) (Har akkurat skrevet oppgave om spillteori så jeg synes det er flott å få brukt dette her :D )Russland ville på ingen måte være tjent med et angrep på Norge.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias, det var da et svært motstridende innhold. Du svarer jo selv for hvorfor man absolutt bør ta dette alvorlig. Hvem andre en Kreml styrer den russiske militærmakt? Å ha et godt forhold til Russland er nok ikke dumt for husfredens del, og det er nok styrket ved besøk fra begge sider hos hverandre. Men det bør plinge en bjelle når dem samtidig trapper opp å trener seg opp mot strategiske mål i Norge. Gjøres dette for å slå an en liten spøk? Vel, noen synes det tydeligvis er harmløs oppførsel.

Norge er ikke bare et lite selvstending vennlilgsinnet monarki. Vi er på lag med russernes fiende, og vårt forsvar og installasjoner består delvis av amerikanske og Nato's ressurser. I noen tilfeller bortimot 100%.

 

Tenk er senario der vi sender 2-10 F-16 på vingene for å drive direkte trening på terskelen til Putin. Tja, mot konkrete fasiliteter på Kola? Jeg er slettes ikke sikker på om alle våre fly har kommet hjem igjen.

Jeg synes vi gang på gang har åpnet armene for en hyggelig prat mens vi blir iaktat med argusøyne tilbake. Dette sitter nok langt dypere en at et kaffebesøk og en ubåtvisitt har sluppet alle bariærer, I allefall ikke fra Russlands side. De lar seg ikke sjarmere vekk.

 

Samtidig finnes det store ressurser utenfor kysten vår som russerne har begrenset tilgang. Ressurser som i stor grad er styrt av Norge. Noe som Russland alltid har og vil ha store problemer med å godta. Å vise militær styrke kan være en taktikk for å redusere vår evne til handling å styring i disse områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias' date=' det var da et svært motstridende innhold. Du svarer jo selv for hvorfor man absolutt bør ta dette alvorlig. Hvem andre en Kreml styrer den russiske militærmakt?[/quote']

 

Leste du hva jeg skrev i det heletatt? Jeg sier jo at flygingen langs med norskekysten ikke er uttrykk for aggressivitet eller ekspansjonslyst. Derimot sier jeg at den politiske situasjonen inad i Russland er problematisk. Som jeg også skrev har ikke Russland noe å vinne på et angrep på Norge. Blir dette motstridende? Du er vel med på at indre politiske endringer kan være bekymringsfullt, uten at det trenger å bety en fare for omkringliggende stater? Jeg vil ikke si at Sveits utgjør en stor fare for Lichtenstein selv om den politiske høyrevridningen i Sveits er bekymringsfullt.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha et godt forhold til Russland er nok ikke dumt for husfredens del' date=' og det er nok styrket ved besøk fra begge sider hos hverandre. Men det bør plinge en bjelle når dem samtidig trapper opp å trener seg opp mot strategiske mål i Norge. Gjøres dette for å slå an en liten spøk? Vel, noen synes det tydeligvis er harmløs oppførsel.

[/quote']

 

Så du mener det er en opptakt til enda en krig?

Vel, din mening om det. Sannheten er at foreløpig har det vært harmløse og fullstendig lovlige flygninger, og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest hva du skrev opptil flere ganger. Jeg vil i høy grad påstå at det politiske mønsteret som utøves i Kreml er høyst agresivt i forhold til utenrikspolitikken. Tror nok de ønsker tilbake den stormakt de var. Kanskje ikke arealmessig, men å komme stekt inn i styringen. Og da kan man jo se hvem de velger alliere seg med... Ikke vår gjeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg håper ikke det Aleksander. Jeg tror de ønsker å possisjonere seg i en langt stekere global modus politisk. Ellers har jeg ikke anelse om hva de driver med og hvilken plan som ligger bak.

Dem har en stolthet og de har noen sterke røtter som dem opplagdt ikke forkaster. De er nok temmelig lei av å være tilsidesatt uten betydning eller evne til å kunne bruke ressurser de kanskje mener er deres rett.

 

Noen år med undertrykkelse kan skape både ydmykhet, men også kanskje hevnlyst.

 

Tror uansett det nå er utrolig viktig å holde en åpen diskusjon og sammarbeid med russerne. Så får man håpe man kan styrke vennskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du tenker om Kreml, men jeg kan ikke se at de politiske handlingene er irrasjonelle. En rasjonell aktør vil naturligvis ikke handle kontraproduktivt, slik et angrep på Norge vil være. Det vil være så til de grader å skyte seg selv i foten. Det er ingen tvil om at Kreml ønsker større innflytelse internasjonalt, men å angripe et NATO-land er ikke veien å gå. Det tror jeg ikke det hersker noen tvil om. Jeg er enig i at Russlands utenrikspolitikk overfor f.eks. Georgia er aggressiv, men dette blir noe annet igjen. Du kan kanskje trekke frem Estland som et NATO-land under sterkt press fra Russland, men selv ikke en invasjon av Estland er noe jeg anser for sannsynlig. Jeg kan ikke se at en russisk ekspansjon er aktuelt i overskuelig fremtid. Selvfølgelig skal man aldri si aldri, og det er ikke det jeg sier heller. Det jeg sier er at russisk ekspansjon mot vest idag ikke er sannsynlig, og vil heller ikke være det om 10 år.

 

Ser gjerne at du forteller meg hva Russland vil ha å tjene på en innvasjon av Norge. Undertrykkelse, og det å bli ydmyket, kan uten tvil skape hevnlyst (se 1939-45), men dagens internasjonale regimer er langt sterker, og langt mer bindende enn for 60-70år siden.

 

Mvh

Mathias

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært så paranoid stemning det var her da...skulle nesten tro at russiske bombere gjorde daglige forbiflygninger av slottet. De har enda ikke vært i norsk luftrom, og det er ikke noe som tyder på at de trener mot norske mål. Skal de vestover må de på en eller annen måte forbi Norge...så lenge de ikke krysser inn i norsk luftrom så er jeg enig i at dette ikke er noen stor sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har enda ikke vært i norsk luftrom' date=' og det er ikke noe som tyder på at de trener mot norske mål. [/quote']

 

Neivel... Så det er feil hva beredskapsflyene observerer der ute opptil flere ganger den siste tid? Det var jo godt du klargjorde dette :)

 

Mathias, hvis det var meg du hentyder til har du enten missforstått hva jeg mente eller har jeg formulert meg noe feil. Muligens det siste. Jeg tenker i hovedsak på en ekspanjon av internasjonal innflytelse. Resten av hva du skriver i siste innlegg er jeg veldig enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nærliggende å tro at disse gutta ikke bare er ute på en vanlig nav tur. Selvfølgelig har de militære/politiske intensjoner med flygningene, ellers så hadde de aldri utført dem. De øver kanskje ikke direkte mot landfaste Norske innstallasjoner, men de sjekker jo beredskapen vår ved å fly såpass nært norsk territorium. Med andre ord så øver de mot oss(NATO) på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de trener mot norske mål har ikke jeg hørt noe om' date=' alle sakene jeg har lest har dreid seg om russiske fly som flyr langs norskekysten og mot de britiske øyene, hvor de så snur etter å ha blitt møtt av britiske QRA-maskiner, og der er det altså ikke noe som tyder på at de øver mot norske mål. [/quote']

 

Er ikke dette å trene mot norske mål? De aller aller fleste snur før de møter britene.

 

Sitat:

"De russiske bombeflyene fløy langs norskekysten ned mot Lofoten og Vestfjorden da de satte kursen mot land, og inntok en posisjon som betegnes som klassisk hvis man skal avfyre en krysserrakett."

 

De hadde også synlige krysserraketter..

Aftenposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og saken Jon Egil siterer til er jo heller ikke den eneste. Dette har foregått ved noen tilfeller helt siden den kalde krigens dager. Dette ble mer og mer skjelden på nittitallet. Men i de siste månedene er dette startet igjen. Og det virker på meg som de blir mer og mer agresive i måten det skjer på. Samtidig som hyppigheten begynner bli rimelig intens.

Jeg ser på disse flygningene som en måte komme med trussel på. De ønsker skremme oss med å vise hva de faktisk i verste tilfelle er i stand til. Hvilken krefter de virkelig har og dertil sette oss eller vesten i mer tilbaketruken forsiktig holdning mot dem. Dette kan være i andre handlinger de gjør, eller kommer til å gjøre. Da i hovedsak politiske.

 

Som sagt før, Russerne er et stolt folkeslag. De liker ikke bli pillet på nesa. Samtidig har de en respekt å bygge opp.

De er blitt nedverdiget av USA og delvis UK og andre i mange år nå.

Ja jeg annser situasjonen nå som uforutsigbar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg annser situasjonen nå som uforutsigbar.

 

Det virker som du tror angrepet kan komme når som helst. Dersom du tror dette er jo det veldig synd. Jeg tror du tar helt feil. Jeg tror du drar dette mye lenger enn hva det er grunnlag for å gjøre. Du driver med en voldsom krisemaksimering. De diplomatiske båndene til Russland er meget gode, og har blitt bedre og bedre de siste årene. Jeg har ingen tro på at dette er en opptrapping mot et europeisk felttog. Derimot tror jeg det er, som du forsåvidt var innepå, et maktpolitisk spill. Det er ingen tvil om at Russland ønsker større internasjonal innflytelse. Men denne innflytelsen vil de så absolutt ikke få ved et angrep. Dersom Russland var aggressive mot Norge ville de utnyttet kidnappingen av de to fiskeriinspektørene i nord til det fulle. Da kunne det blitt ubehagelig. Tenk deg norske marinefartøyer møtt med russiske. Det er ingen tvil om at Russland oppfatter 200 milssonen rundt Svalbard annerledes enn Norge, så dersom Russland virkelig hadde angrepsplaner ville dette vist seg i denne saken.

 

Som sagt, jeg tror du tar helt feil.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvor denne mistenksomheten mot russerne kommer fra. Men

jeg tror det er et resultat av denne amerikaniseringen som har vært i norge i mange år. Det var faktisk Russerne som sammen med britene ,jaget nazistene ut av norge under 2 verdenskrig. Det har de fleste vist glemt.

Det er ikke lenger kommunisme i russland, og det heter ikke Sovjetunionen lenger.

Det tror jeg at noen her ikke har fått helt med seg.

Tror nok det ringte noen bjeller hos Putin, når USA ikke for så lenge siden bestemte seg for at de skulle plassere et rakett-annlegg i polen.

Hvordan ville vel USA har reagert hvis Russland nok en gang hadde plassert reketter på Cuba?

Tonen mellom Putin og Bush ble nok ikke så bra etter dette.

Om dette har ført til en "forhøyet" beredskap i Russland og satt igang disse flygningene,skal jeg ikke si for sikkert. Men det kan tenkes ??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et veldig godt poeng i å peke på USA's "verdenspoliti-rolle". Det er f.eks ikke uproblematisk at USA skal sette opp dette rakettskjoldet mot Kremls vilje. Kanskje burde Det hvite hus også begynne å forstå snart at det er helt unødvendig å provosere. Jeg er overhodet ikke fiendlig innstilt mot USA, men jeg er kritisk til den politiske veien de har gått på en tid. Håper på bedre tider etter neste års presidentvalg. Det er sannelig ikke bare Russland som "fortjener" kritikk for sin politiske føring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...