Gå til innhold

MyTravel-pilot sparket! Slapp pax inn i cockpit:


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

mytravelSCA_1191834623.jpg

 

 

Ja slik kan det faktisk gå, når piloter skal være "snille" og slippe

pax inn i cockpit. Dog gjelder altså dette MyTravel England, og i

England er jo regelverkene blit svært så strenge (les: latterlig).

 

Dette var i tillegg ikke en "vanlig" charterflyvning, men flyet var

chartret/leid ut til et fotballag (Blackburn) - da piloten fikk

en forespørsel fra en av spillerene som sliter med litt flyskrekk.

Piloten ville gjerne gjøre sitt, for at spilleren skulle få så mye

info og forklaring som mulig. Dette hadde dog ikke MyTravel Airways-

ledelsen noe til overs for, som ser på dette som et rent regelbrudd.

 

MyTravel Airways ga derfor piloten sparken siden dette var en

såkallt "terror-trussel" og sier videre:

 

..Vi har nulloleranse for enhver handling som kan true sikkerheten til våre passasjerer eller ansatte, sier en talsmann...

 

 

 

Mer om saken her:

 

Pilot sparket etter Blackburn-flytur (Dagbladet)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm utallige grunner til at dette er helt koko, men også andre ting til forsvar..

 

Blackburn tilhengere i cockpit, ikke på min vakt he he...

 

Neida, men Torbjørn, nå ble det vist en åpning ledig til deg, så bare å søke..

 

Fra spøk til reinspikka alvor, er de virkelig så strenge i england?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til reinspikka alvor' date=' er de virkelig så strenge i england? [/quote']

 

Oh yes indeed! Selv piloter/kabinansatte osv. som reiser i sivil (selv

i "eget selskap") kan bare glemme å komme inn i flightdeck, her har

engelske myndigheter null-toleranse - og dette håndheves selvsagt gjennom

flyselskapene selv. Selv når man flyr med et flyselskap (som ikke er engelsk),

så er det ingen vits å spørre etter klapp/besøk i flightdeck dersom man flyr inn/ut av England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes indeed! Selv piloter/kabinansatte osv. som reiser i sivil (selv

i "eget selskap") kan bare glemme å komme inn i flightdeck, her har

engelske myndigheter null-toleranse - og dette håndheves selvsagt gjennom

flyselskapene selv. Selv når man flyr med et flyselskap (som ikke er engelsk),

så er det ingen vits å spørre etter klapp/besøk i flightdeck dersom man flyr inn/ut av England.

 

Da er det ett par Skippere i BA som sliter, sendte rett som det var ID crew på jumpseat fra OSL til LHR.. noen i sivil andre i uniform, men offduty. Vel vel, nå er de ikke mitt problem lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er total forbud å siotte på klapp inn/ut og domestic i England? Mener å ha hørt at det er lov å besøke cockpit under cruise, men ikke under avgang/landing, mens på flighter til/fra USA er det ingen andre enn crew som skal være i cockpit. Kan godt hende reglene har endra seg i det siste men det var det siste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som lurer på hvorfor jeg foretrekker Widerøe når jeg er ute og reiser? :) Har ikke opplevd å få nei til klappsete...

 

Edit: hvorfor i huleste får jeg automatisk link til WF når jeg nevner dette flyselskapet?.. Greit nok for jeg bruker bare dem når jeg bestiller billetter.. men likevel. Og i tillegg til tradedoubler. Kanskje en avtale Dag har fikset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er total forbud å siotte på klapp inn/ut og domestic i England? Mener å ha hørt at det er lov å besøke cockpit under cruise' date=' men ikke under avgang/landing, mens på flighter til/fra USA er det ingen andre enn crew som skal være i cockpit. Kan godt hende reglene har endra seg i det siste men det var det siste jeg har hørt. [/quote']

 

Ja. Det er toaltforbud.. Ingen inn eller ut av cockpit under en flight til/fra england. Dette har jeg snakket med en pilot i Virgin Atlantic om..

 

Tenk dere selv.. Når er letteste måten å kapre ett fly? Under takeoff fra Oslo eller under cruice der alt er klart for en landing på heathrow f.eks.. Og der er bare å smelle flyet rett inn i no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er da vel egentlig såre enkelt.

 

Har en bedrift ett sett sikkerhetsregler som de ansatte skal forholde seg til så skal de ansatte holde seg til de. Da er det ingen unnskyldning at "... man skal bare....". Bryter man reglene så må man også være villig til ta konsekvensene. Dette er ikke unikt for flyselskapene.

 

Om utenforstående synes reglene er idiotiske er det totalt revnende likegyldig i denne sammenhengen.

 

-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...