Kristian Nafstad Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Er det lov å filme under takeoff. Hvis ikke, hvorfor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Vel de sier jo at alt elektronisk utstyr skal være slått av under avgang og landing... Men er godt mulig du får lov hvis du spør kabin bessetningen Edit: Elektronisk utstyr med sender og eller motaker skal være slått av under hele flighten, mens alt elektronisk utstyr (Absolutt alt) skal være avslått så lenge setebelt lyset er på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K L Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Men det elektroniske som skal være slått av er elektronisk utstyr med antenner, det har vel ikke dette kameraet ditt ? et lukket el.anlegg kan vel ikke lage el støy for pilotene/flyet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Børge Litangen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Men det elektroniske som skal være slått av er elektronisk utstyr med antenner [...] Ikke helt korrekt. Under avgang og landing skal alt elektronisk utstyr være avslått. Jeg siterer Widerøes cabin announcement: For å unngå forstyrrelser på flyets instrumenter' date=' [i']må alt elektronisk utstyr være avslått under start og landing[/i], så lenge setebelte-skiltet lyser. Mobiltelefoner og annet utstyr som inneholder radiosender eller -mottaker må alltid være avslått om bord. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Ok.. Takk for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads Hjemmen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 I sommerferien filmet jeg takoff og landing med Boeing 737. ingen sa noe i mot det. En kamerat hadde også mobile på underhele flighten, Var en smule nærvøs:P :eek: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 En kamerat hadde også mobile på underhele flighten, Var en smule nærvøs:P Hvis du vet at det ikke er lov, hvorfor ba du han ikke slå den av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 I sommerferien filmet jeg takoff og landing med Boeing 737. ingen sa noe i mot det. En kamerat hadde også mobile på underhele flighten' date=' Var en smule nærvøs:P :eek: [/quote']Ikke sett Mythbusters-episoden hvor de "buster" den myten altså? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 I sommerferien filmet jeg takoff og landing med Boeing 737. ingen sa noe i mot det. En kamerat hadde også mobile på underhele flighten' date=' Var en smule nærvøs:P :eek: [/quote']Ikke sett Mythbusters-episoden hvor de "buster" den myten altså? Fortell da .. Nå ble jeg interessert her .. ^^ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 De kom vel frem til at instrumenter i moderne passasjerfly er såpass godt skjermet mot "støy" utenfra, at mobiltelefoner ikke vil ha noen som helst innvirkning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders E. Lennum Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 En kamerat hadde også mobile på underhele flighten' date=' Var en smule nærvøs:P[/quote'] Hvis du vet at det ikke er lov, hvorfor ba du han ikke slå den av? Må ærlig innrømme at akkurat det forbudet mot elektroniske forbudet bryr meg der sola aldri skinner. Å filme en takeoff fører ikke akkurat til at flyet faller sammen. Ei å høre på iPod. Såvidt meg bekjent har det aldri blitt påvist at det har ført til ulykker/problemer å ringe med mobiltelefon eller å bruke laptop/ta bilder. Det har kun blitt antatt at det har noe å si, så derfor gjør man det for sikkerhetsskyld. Skal helt ærlig innrømme at jeg glemte å skru av mobiltelefonen på flyet i forrige uke. Hadde sovet færre fingre enn på èn hånd i løpet av helgen, og det første som skjedde da jeg kom inn på flyet var å skru på et annet elektronisk apparat(iPod), lene setet tilbake og så våknet jeg av at stolene dengte nedi bakken..... Men se.... jeg lever Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Elektroniske artikler som f.eks. Ipod, digitalt kamera/videokamera osv. vil nok de fleste flyselskaper bry seg mindre om i liten skála, spesiellt siden det verken er sender/mottaker i disse apparatene. Dog har jeg lite respekt for folk, som bevisst lar mobiltelefoner være på - dette er et brudd mot sikkerhetsreglementet ombord. Det overrasker meg stadig, at noen nærmest "må" tøye grensene - og ikke klarer å respektere dette. Har selv vært med på en flyvning, der vi som kabinansatte hadde en "konfrontasjon" mot en passasjer - som nektet å slå av. Uten å gå i detalj, kan jeg si såpass mye - at det ble både dyrt og ubehagelig for denne paxen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Et kamera eller en mobiltelefon påslått ombord er vel ikke så farlig... men hva med 150 påslåtte mobiltelefoner og ca. like mange andre elektroniske apparater? Husk på at det ikke er dekning, evt. dårlig dekning, når man kommer opp på ett par tusen fot, noe som betyr at mobiltelefonen automatisk bruker maks effekt. Og som nevnt, mange tenker at én mobil ikke gjør noe skade, men hvordan vet du at ikke alle andre ombord tenker det samme? Såvidt meg bekjent har det aldri blitt påvist at det har ført til ulykker/problemer å ringe med mobiltelefon eller å bruke laptop/ta bilder. Det har kun blitt antatt at det har noe å si, så derfor gjør man det for sikkerhetsskyld Noe av det latterligste jeg har hørt på lenge. Visst man antar at det kan ha en effekt, så vil jeg mye heller ha mine elektroniske apparater avslått ombord inntil dem kan avkrefte denne påstanden, i stedenfor å være ombord på det flyet som bekrefter at elektroniske apparater HAR en effekt. Som pilot har jeg selv hørt forstyrrelser på headsettet når elektriske apparater har vært på, noen ganger så ille at det nesten har vært umulig å oppfatte hva flygelederen sier, og det kan jo være veldig kritisk. En mobiltelefon får nok ikke et fly til å kollapse eller falle ned fra himmelen sånn uten videre, men hva om f.eks. localizer-signalet ble påvirket noen grader av kurs pga. en mobiltelefon og flyet havnet utenfor sikkert område i IMC og havnet i fjellsiden? Til slutt, for å svare på første spørsmålet, spør personalet ombord om du kan bruke kameraet under avgang. Det pleier ikke å være noe problem, og på denne måten har de kontroll over hvem som bruker elektroniske apparater. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 De kom vel frem til at instrumenter i moderne passasjerfly er såpass godt skjermet mot "støy" utenfra' date=' at mobiltelefoner ikke vil ha noen som helst innvirkning. [/quote'] Noe som også er blitt bevist senere iblant annet en 737 av noen forskere fra UCLA. 99.7 % av alle strålingtyper er ufarlige for flyinstrumenter. Den siste delen er fortsatt under utredning sa de... Var på Nat Geo her en kveld.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K L Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Flyr endel KLM fra Oslo til Amsterdam, der sier de at "elektronisk utstyr med antenne ikke skal benyttes", sikkert forskjellig prosedyre fra selskap til selskap, men når det er sagt skal man selfølgelig følge selskapets lover og regler. Tror personlig ikke at det noengang er et eneste fly med pax som letter fra noen sted i verden med alt (100%) elekronisk utstyr avslått, til det finnes det for mange elektroniske dippedutter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Som f.eks. en klokke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads Hjemmen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 En kamerat hadde også mobile på underhele flighten' date=' Var en smule nærvøs:P[/quote'] Hvis du vet at det ikke er lov, hvorfor ba du han ikke slå den av? ba han om det, men han sa at det ikke hadde noe å si. Veit ikke om det har noe å si? De moderne jetflyene burde være godjent nok til at mobiler kan av en eller grunn så på? Forstyrrer jo ikke instrumentene i småfly, hvorfor i store? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Dahl Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Det kan jeg avkrefte med en gang. For det første forårsaker mobilen ulyd i hodetelefonene, og dessuten påvirker den navigajonsinstrumentene (har testet). Så en post på enten pprune.com eller a.net for en stund siden hvor en tyrkisk pilot hadde skrevet et innlegg om en flight hvor opptil flere mobiltelefoner hadd vært påslått og dette hadde da påvirket autopiloten. Om dette bare er oppspinn vet jeg ikke noe om, men jeg vet mobilen kan påvirke følsomt utstyr. Selv om en mobil påslått under flyvning kanskje ikke har noe si, så er jeg ganske sikker på at 150 mobiler som søker etter signal på maks styrke vil påvirke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads Hjemmen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 ok, beklager alle som følte at jeg brøyt reglene, skal huske neste gang og be kameraten min slå av..:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Fjeld Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Husk på at det ikke er dekning, evt. dårlig dekning, når man kommer opp på ett par tusen fot, noe som betyr at mobiltelefonen automatisk bruker maks effekt. Og måten de løser dette på er å montere en egen mobil basestasjon i flyet. Denne kobbles til en "lekkende kabel" som ligger oppunder taket langs med hele flykroppen. Da vil alle telefoner ha god kontakt og gå ned til laveste uteffekt. Den lekkende kabelen ligger paralellt med hovedsignal kabelen til flyet og bare noen centimeter fra. Telenor og Boeing tester dette på en 777 med tanke på å tillby denne tjenesten ombord. Ifølge mine kilder, som er en som har vært med ombord på dette, er Boeing ikke engstlig for innslag på det flytekniske utstyret. Det handler om PA anlegg mm som kan lage støy slik at paxen blir urolig. Alle har vi vel hørt en GSM slå in på bilradioen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Kan også for interesserte (og nyere medlemmer) henvise til denne tråden om emnet, som også da engasjerte bra og genererte 166 svar og 18393 visninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Hva er det med folk som ikke klarer å respektere reglene til selskapet? Klarer man ikke såpass har man ingenting i det flyet å gjøre! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Erik Johnsen Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Kan legge til at jeg har vært med på at det har kommet et ukjent antall wanrings og "GSM-støy" på PA, da jeg hadde glemt å slå av mobiltelefonen min... med en gang jeg slo den av, så forsvant problemet. Men de fikk likevel en tekniker til å se på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.