Kristian Nafstad Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Når et jagerfly lander, så så jeg på Rygge Airshow at nesa holdt seg oppe. Hva kalles en slik landing, og hva er det egentlig godt for? Hadde det ikke vært det samme hvis nesa hadde vært nede? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Overgaard Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 en slow pass landing!! mvh lars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Er ikke helt sikker, men tenker du på aerodynamisk nedbremsing? Altså at de bruker vingene som en luftbremse etter landing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Vinje Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 En aerodynamisk nedbremsing var det jeg hørte på høyttaleren iallefall. De gjør dette for å spare på bremsene... Også er det jo litt fett da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Jeg trodde de gjorde det for å slipe ned speedbraken på halen :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigmund eriksen Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Når jagerflyene lander bruker de hele flykroppen inkl.vingene til å bremse opp med.Derfor holder de nesa høyt oppe etter at de har landet,og flyet senker seg seg mer eller mindre selv ettersom farten avtar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Hadde det ikke vært det samme hvis nesa hadde vært nede? Prøv holde hånda horisontalt ut av bilviduet. Hvis du vrir hånda vertikalt merker du at luftmotstanden øker. Det er noe av det samme som skjer når man bremser areodynamisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Prøv holde hånda horisontalt ut av bilviduet. Hvis du vrir hånda vertikalt merker du at luftmotstanden øker. Det er noe av det samme som skjer når man bremser areodynamisk. Skjønner .. Takk for svar .. Nå har jeg lært meg noe nytt idag og .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Overgaard Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 skal du prøve det på fs2004/fsx/fs9 osv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Jagerfly er forørvig ikke de eneste som kan gjøre slikt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Men en Boeing / Airbus gjør vel ikke det Hvilke andre fly f.eks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Andre fly kan gjøre det - det var vel det jeg ville fram til. Men jeg ville selv som passasjer foretrukket at flygeren gjorde slik jeg er vant til i et passasjerfly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Ja .. hehe .. Takker for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Det nærmeste man kommer aerodynamsik bremsing på passasjerfly må jo være Concorden. En ganske ekstrem AOA ved landing.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 I småfly er det jo ikke så uvanlig å bremse aerodynamisk. I tillegg til bremsingen sparer du jo neseunderstellet litt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Har faktisk prøvd dette med seilfly, selv om det nærmest er landingsprosedyre, hehe, da vi mistet hjulbremsen på et av flyene. :grin: Husker jeg hadde en post om dette for et par år siden, der det ble diskutert hvorvidt dette hadde vært mulig med større fly, som B737. Det står noe om det i manualene der tror jeg, at nesen skal senkes så fort som mulig. (På litt tynn is nå ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Aasland Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Det kalles også Balanced landing. Da holder man snuta oppe så lenge man kan gjøre det kontrollert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Christian Lindgren Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Flyet Fouga Magister cm170 bruker denne metoden utbredt. Det har fektisk også montert som standard et lite hjul under på flyet helt bakerst, som det kan rulle på. Jeg bruker den samme prosedyren når jeg flyr det i fs9, og det fungerer helt fint. På slutten av denne filmen ser dere en slik landing, men den er ganske flat i forhold til hvordan den kan være http://www.youtube.com/watch?v=SvzrhSxqNm4&mode=related&search= Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Var ikke en eneste landing i den filmen der da.. sikker på du postet rett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Andresen Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Sien dette er kaffekroken, skal jeg komme med min gjetting på hvorfor de lander slik. Jagerfly lander med høy fart, og nesehjulet er sikkert spinkelt for å spare vekt, og de sparer nesehjulet for vibrasjoner og påkjenninger. Elevators presser nedover for å holde nesa oppe, noe som gir mer vekt fordeling til bakhjulene. Når nesehjulet tar i bakken, vil bremsene gi mer effekt, ved at man allerede har elevators plassert. Thomas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Markus Ljøkjell Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Det er en kjempebra artikkel om F-16 landing blant Semper Viper artiklene i Code 1 magazine. Disse ble skrevet av Joe Bill Dryden, testpilot med mengder av erfaring som desverre døde for ikke så mange år siden. Her prater han en del om Alpha under landing (11 vs 13 under approach) aerobraking etc. Verdt en titt. Landing the F-16 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Christian Lindgren Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Beklager :blush: feil link på videoen. Prøv på denne http://www.youtube.com/watch?v=_AAPdv-ErDE&mode=related&search= Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.