Gå til innhold

Judas?


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Aslak Iversen:

Det å oversende haglbildene som ble lagt ut her i går, til Dagbladet, er virkelig å sparke langt under beltestedet. At noen her ikke er i stand til å se at dette kan få store konsekvenser for enkeltpersoner, er rett og slett skremmende. Kanskje det var det som var hensikten? Eller var det sølvpengene som glimtet i det fjerne?

Møydommen ble, som jeg ser det, virkelig tatt på vårt stille hjørne av nettet.

For å si det på en enkel måte: Det stinker av det du gjorde. Du burde skjemmes! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Hei.

før du kaster ut beskyldninger om at noen solgte bilder til Dagbladet:

Har du tenkt tanken om at det er journalister ansatt i diverse aviser som er medlemmer av dette forumet. De så selvfølgelig linken, titta på den og sava bildene. Joda jeg veit at det var høyre klikk sperre på bildene for å unngå at noen sava de, men lagra du hele siden så ble bildene med.

Den kilden som det refereres til i Dagbladet tipper jeg er forumet her, ikke noen person.

Å ha "sensasjonelle ukjente" bilder fra en insident på webben sin og deretter linke de på et offentlig forum er jo som å be om at journalister "tar saken". Hadde jeg vært journalist hadde jeg kjørt saken fullt ut jeg også.

Jan Roar Rød

[ 25-07-2001: Endret av: Jan Roar Rød ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Andreas Eriksson:

Hmm nu er inte jag helt hundra med på den juridiska aspekten men har inte aviser svårt att publisera bilder om inte det er huvudinehavaren (fotografen) som har gett godkænning før publiseringen.

Det virker jo noe rart om avisa bare har brukt bildene uten at fotografen har gitt sin tillatelse. Det eneste Dagbladet skrev, var vel at de hadde fått bildene "fra en kilde", og ingen kan pålegge dem å oppgi kilden. Var det virkelig de samme bildene som ble lagt ut her, som Dagbladet brukte, eller kan andre ha vært ute med instamaticen sin også? (jeg fikk ikke sett bildene her før de ble slettet igjen.

Vi skal vel heller ikke se bort fra at det er fotografen selv som har gitt dem til avisa. Et annet spørsmål i tilknytning til dette: Jeg forstår jo godt at SAS (og andre flyselskaper) ikke liker at slike bilder blir offentliggjort, men er det god nok grunn til at de holdes unna offentligheten? Hvilke uheldige følger kan det evt. få at bildene ble trykket? (da tenker jeg selvsagt ikke på konsekvenser for den som evt. har begått formelle brudd på interne SAS-regler og slike ting)

Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jag har sett bilderna som postades på Flightsim.no och det ær till 99,99% samma bild (om man inte har fotat från samma plats med samma ljus och samma vinkel och allt som skall till) vilket er næstan omøjligt men kan ju ske dærav 99,99%

Nja jag personligen er mest intresserad i den juridiska delen av publiserings reglerna. Intressant att veta på grund av egna fotografier på internet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare få legge til en ting. er det ikke litt dumt at vi ikke skal få hvite hva som kan skje når vi er ute å flyger. dette som skjedde med dette flyet er vel mest sansynlig menneskelig feil. jeg synes at det er helt rett at slik kommer fram i media. en som sa noe om flysikkerheten. man vet vel adri når en ulykke kommer, men det lover jo ikke helt bra at sas har hatt så mange nesten ulyker på så kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt Jan Roar, men for meg er det ganske så likegyldig hvilken profesjon vedkommende har. Jeg er kanskje ganske så blåøyd, men jeg har levd i troen på at dette forum frekventeres av fly og flysiminteresserte mennesker først og fremst, ikke av journalister, advokater, potetplukkere osv. Dvs at det fantes en bitteliten respekt for likesinnede her, og at man i en viss grad vernet om hverandre. Det var tåpelig, jeg innser det nå.

Vedkommende gjør meg kvalm, uansett hvilket motiv han/hun hadde.

Dersom ingen her på forumet har hatt noe med saken å gjøre, er det vel ingen som føler seg uthengt, og det er bare jeg som driter meg ut. Det kan jeg leve med. I motsatt fall vet vedkommende hva jeg mener om han/henne.

Om jeg har forstått det rett, så er det en som har trukket seg helt ut av denne diskusjonen. Det kan være mange grunner til det, men jeg oppfordrer alle som har lagt ut quotes fra denne personen, om å slette disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Aslak Iversen:

Om jeg har forstått det rett, så er det en som har trukket seg helt ut av denne diskusjonen. Det kan være mange grunner til det, men jeg oppfordrer alle som har lagt ut quotes fra denne personen, om å slette disse.

Siden innlegget mitt ikke fikk mye mening uten quote, så slettet jeg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å oversende haglbildene som ble lagt ut her i går, til Dagbladet, er virkelig å sparke langt under beltestedet. At noen her ikke er i stand til å se at dette kan få store konsekvenser for enkeltpersoner, er rett og slett skremmende. Kanskje det var det som var hensikten? Eller var det sølvpengene som glimtet i det fjerne?

Møydommen ble, som jeg ser det, virkelig tatt på vårt stille hjørne av nettet.

For å si det på en enkel måte: Det stinker av det du gjorde. Du burde skjemmes! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig... (kunde inte sagt det bættre sjælv)

Hmm nu er inte jag helt hundra med på den juridiska aspekten men har inte aviser svårt att publisera bilder om inte det er huvudinehavaren (fotografen) som har gett godkænning før publiseringen.

Så om inte så ær tillfælle så borde ju Dagbladet enligt mig gøra ett juridiskt øvertramp, men som sagt juridik ær inte min starka sida. Någon som vet ??

Men tragiskt ær det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utmerket at avisene får tak i slike bilder når SAS forsøker å skjule sine tabber, all honnør til Dagbladet's kilde.

Tror neppe SAS hadde kommet langt med et eventuelt søksmål mot denne kilden.

Tror heller ikke at bildet er publisert mot fotografens vilje, siden det fant veien fra hans kamera til internett.

At slikt blir publisert er bra fordi det er med på å skjerpe sikkerheten i dette flyselskapet, så jeg forstår ikke de naive reaksjonene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Det er utmerket at avisene får tak i slike bilder når SAS forsøker å skjule sine tabber, all honnør til Dagbladet's kilde.

Inntil bevisene om at dette var en feil fra pilotenes side kommer frem, så burde du holde deg til dine egne tabber....

quote:

Tror neppe SAS hadde kommet langt med et eventuelt søksmål mot denne kilden.

Tror heller ikke at bildet er publisert mot fotografens vilje, siden det fant veien fra hans kamera til internett.

Nå har jeg forstått det slik at disse bildene var SAS sine beregnet for internt bruk, og at de lå tilgjengelig for SAS sine ansatte på intranett. Søksmål og oppsigelser kommer de nok langt med i dette tilfellet....

quote:

At slikt blir publisert er bra fordi det er med på å skjerpe sikkerheten i dette flyselskapet, så jeg forstår ikke de naive reaksjonene her...

Det skjerper nok ikke sikkerhetn i den grad at folk kan gjøre feil uansett hva du sier og mener om det. Det eneste man får til med slik skremsels-propaganda er å skremme folk fra å fly, og det er jo latterlig i og med at fly er det tryggeste transportmiddelet vi har... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre ikke i stand til å forstå hvorfor bilder av denne karakter for alt i verden ikke må komme på trykk i media. Dessuten har bildene, etter hva jeg erfarer, vært tilgjengelige via link på disse sidene, og derved offentliggjort.

Aslak:

Hvilke enkeltmennesker kan publisering av bildene få konsekvenser for, og hvilke konsekvenser? Og ikke minst: Hvorfor?

Eller, sagt på en annen måte:

Hvilken filosofi er disse dypt negative reaksjonene forankret i?

Jeg undres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth,

Jeg vil ikke kommentere meninger eller utsagn om bestemte personer pga innlegg, slikt bør som tidligere nevnt her diskuteres privat.

Hva enn årsaken er til denne saken, så var det jo uansett en tabbe å fly inn i dette uværet...

Hvis det er slik at dette bildet ble publisert av en SAS-ansatt så blir jo saken en annen. Jeg trodde bildet kom fra en utenforstående. Likevel godt at bildet kom ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir forfeilet.

Å basere en diskusjon på antagelser og egne teorier holder bare ikke! Særlig når meningene er så sterke som her.

Til Mr TRFKRWF, så er det bare å si: du vet at i flybransjen florerer ryktene, og de er bestandig like lite sann, så dine påstander om hvem som har tatt bildet tas med to klyper salt.

Når det gjelder opphavsrett så gjelder Åndsverkloven. Grovt sett så har man ved publisering av denne art (på dette forum) gitt fra seg opphavsretten, uavhengig av hvem som opprinnelig hadde den. Det er i tilfelle en sak mellom publisrerer og eier. Sånn sett var Dagbladet i sin fulle rett, såfremt ikke man ikke utrykkelig reserverer seg mot videre bruk.

Uavhengig av hvem som eier bildet, så må jeg si meg enig med dem som ikke skjønner hvorfor SAS ikke vil vise flyet. Er det ikke godt å vite at sannheten skal fram, og at flyet klarer påkjenningen?

Om slike ting ble holdt hemmelig ville det virkelig gått på sikkerheten løs!

-Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Thomas Darell:

Til Mr TRFKRWF.......

 

Dropp det der takk... Jeg heter Kenneth, og de fleste andre her på forumet klarer å skrive navnet mitt, så jeg synes virkelig du skal gjøre et forsøk du også..... Skulle vel ikke være så forbanna vanskelig det vel???

Det sto i en posting tidligere at bildene lå tilgjengelig for SAS-ansatte på "intranett", så da er det vel rimelig å tro at det er SAS sine bilder, eller hva? Har forøvrig hørt dette av andre også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Det er mulig tonen ble litt for ironisk, men du skjønte jo hvem jeg siktet til... :-) -Du har jo også en rimelig høy på profil på hva du gjør (ref din sign) så litt må du nå tåle...

Om det så at bildet stammer fra SAS intranett, så er det deres problem. Jeg synes det er rart at du forsvarer SAS snarere enn det som virkelig teller, at SANNHETEN skal frem. De driver tross alt med offentlig befordring, og allmenheten, vi, har krav på denne type info.

Her er jeg helt på linje med Helge, eller mr LN-HIB, om du vil...

-Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Thomas Darell:

Heisann. Det er mulig tonen ble litt for ironisk, men du skjønte jo hvem jeg siktet til... :-) -Du har jo også en rimelig høy på profil på hva du gjør (ref din sign) så litt må du nå tåle...

Høy profil?? Den må du få lov å utdype... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

quote:

Om det så at bildet stammer fra SAS intranett, så er det deres problem.

Det er vel heller "lekasjen" sitt problem til slutt ville jeg tro...

quote:

Jeg synes det er rart at du forsvarer SAS snarere enn det som virkelig teller, at SANNHETEN skal frem.

Så lenge det er sannheten som kommer frem så....

Det eneste som kommer frem på dette forumet er "SAS-Bashing", og da velger jeg å forsvare SAS inntil det er bevist at jeg tar feil.... Man er som kjent uskyldig inntil man blir dømt (og "domsavsigelser" fra dette forumet kan neppe betraktes som godt nok)...

quote:

De driver tross alt med offentlig befordring, og allmenheten, vi, har krav på denne type info.

Si det til NSB du... Du kan for all del kreve slik info hvor du vil for min del, men har du krav på å få se slike bilder?? Tvilsomt... Jeg synes det er interssant med slike bilder jeg også, men å kreve å få se dem? Det er å gå for langt...

Hva er det neste da?

Navnet på pilotene slik at du kan hoppe ut nødutgangen den gangen han sitter i cockpit og presenterer seg selv?

Du vil kanskje ha tilgang på flyets tekniske papirer for å sjekke at alt stemmer før du skal ut å fly?

Ja du vil kanskje ta en "walkaround" selv bare for å sjekke at alt ser bra ut??

Seriøst... Det du har krav på står på billetten din, og utover det så får du spørre pent... Det er du som velger om du stoler nok på selskapet til å la dem frakte deg omkring...

quote:

Her er jeg helt på linje med Helge, eller mr LN-HIB, om du vil...

-Thomas

For all del...

[ 27-07-2001: Endret av: Kenneth G. Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med Thomas Darell.

Almennheten bør få se slike bilder.

Det er tross alt vi som passasjerer som betaler for flyselskapets eksistens, og da bør vi få vite hva vi kan utsette oss for når vi går ombord i et fly.

Og når det gjelder NSB.....Vi har fått vår del av medias oppmerksomhet, og det er sikkert ikke slutt ennå. Vi kan heller ikke skjule togene våre bak gjerder slik at journalistene ikke kommer til.

Skipstrafikken har også fått sitt.

Sleipner ulykken og andre skipshavarier har vært rimelig godt omtalt i aviser og fjernsyn.

Så lenge journalistene finner noe å snuse på, gjør de det.

Så da skulle det ikke være noen grunn til at flybransjen slipper unna.

Jeg tror heller medias nysgjerrighet og det de trykker er med på å øke sikkerheten i transportbransjen.

Når ting og tang blir kjent for allmennheten, MÅ de jo gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Gundersen:

Når ting og tang blir kjent for allmennheten, MÅ de jo gjøre noe med det.

 

Poenget mitt er at man behøver ikke trykke slike bilder for å informere almenheten! At uhell skjer i flytrafikken er da ikke noe nytt, men å vise folk bilder av maltrakterte deler av flyene når vedkommende person allerede synes det er ille nok å sette seg i et fly er rett og slett å frarøve dem den enkleste og tryggeste transportformen vi har idag... En bi-virkning av deres ønske om å trykke alle slike bilder er at man fremmer flyskrekk. Dette landet her er faktisk så latterlig konstruert fra naturens side at fly er den rimeligste og den mest fornuftige transport-formen for de fleste. Når man så skal skremme folk fra å fly så tar man fra dem ganske mye.

At dere vil se bilder av alle nesten-ulykkene er jo greit nok, men dere tenker ikke på disse menneskene som absolutt ikke burde se dem....

Litt egoistisk spør du meg... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som er problemet for enkelte her. Saken er rett og slett så enkel at Dagbladet var i sin fulle rett til å trykke bildene, og da kan alle dere andre som ikke liker det bare krangle videre her. SAS eller andre flyselskeper kan ikke hindre at slike bilder blir lagt ut. Bra at allmenheten kan se skadene, da vet alle her hva som kan skje når man ikke følger rutiner for flight i slikt vær som beskrevet tidligere. Meterologer sier at disse haglbygene ville vært oppdaget hvis vær radar var slått på, og da stoler jeg mer på disse metrologene, enn enkelte "hobbymekanikere" her inne [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Truls Meek:

.....da vet alle her hva som kan skje når man ikke følger rutiner for flight i slikt vær som beskrevet tidligere.

 

...og så lenge du ikke vet hva som faktisk skjedde så er jo ikke du et dugg bedre enn noen andre her når du automatisk legger skylden på pilotene..... Eller hva?

Folk kan jo si hva de vil om været, men så lenge de ikke satt i cockpiten på akkurat det flyet der og da, så kan man ikke bare anse saken som "løst" ved å feie all skyld over på pilotene uten å vite bakgrunnen... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Kenneth Sørensen..

Den som sover i timen, den får ikke med mye! Nå har SAS sagt offentlig at dette flyet ikke hadde skrudd på vær radaren. Nå sier meterologer og til og med flygeleder i Helsinki at hvis vær radar var slått på hadde dette vært unngått. Nå sier også en av sjefs flyerne i SAS at episoden er uheldig. Skal vi stole mest på fagfolk, eller deg Kenneth????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG Nett) Et SAS-fly på vei fra Oslo til Haugesund måtte torsdag ettermiddag returnere til Oslo på grunn av en høy lyd i cockpit!!!!!!!

Hvor ofte må vi diskutere dette? settingene bør være best slik:Engines = [-------!-------]

Cockpit = [----------!----]

Enviro. = [--------------!]

Naviga. = [-----!---------]

Lessons = [-----!---------]

Og hvis det bråker for mye bare ta tak i "Engines og dra til venstre!!!!!

Faen heller, dette kunne alle og en vær her fikset !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Kenneth, og alle dere andre som føler at SAS hetses.

Dette har da ingenting med SAS som selskap å gjøre fordi det er dem. Det har med sannheten å gjøre. Jeg ser forøvrig i VG i dag at sjefflyger er bekymret for den negative fokuseringen kan føre til underrapportering. -det vil i så fall være høyst kritikkverdig, og ikke så rent lite uprofesjonelt.

Når man driver et offentlig transport tilbud, så er det bare å bli vant til offentlighetens søkelys. -Og når du nevner NSB, har ikke de blitt utsatt for et vanvittig press nettopp fordi sikkerheten ikke var god nok. Tror du ikke NSB skjerper ekstra fordi de vet at om ikke problemene blir rettet blir det slått opp. Ville de anstrengt seg i like stor grad om søkelyset ikke var rettet mot dem? På samme måte vil nå SAS få et ekstra incitament til å gå igjennom sine rutiner, å stille seg spørsmålet: -er de gode nok? (uten at jeg sier at de ikke er det i dag)

-I forhold til NSB som vi alle har et litt mer distansert forhold til, hva ville du heslt vite, alt også nesten ulykker, eller "nødlandinger" om du vil,eller kun grunnen når det gikk virkelig galt?

-Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...