Gå til innhold

Windshare på finale


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Ser ut som personen blander windshear og gust. I tillegg er det forøvrig ingen grunn til å tro på at verken det som står i tittelen, kommentaren fra utleggeren eller kommentarene under videoen på YouTube er sann.

 

Windshear er jo hurtig endring av vindens hastighet og/eller retning. I tilfelle at det er et windshear, er det ikke lett å se fra baken på denne måten. Det kan bety en 10 Kts drop i airspeed, ikke lett å få med seg med den vinglete filmingen der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan en se et eksempel på hvordan WS kan oppleves

 

Hvorfor stiger flyet på Windshare i den filmen?

 

Slik jeg har trodd så komme man på finale og når windshare inntreffer skjer en av flere ting

 

1. Man får f.eks økt tailwind som gir avik i descend profil eller rate of decent

 

2. Man får økt crosswind som gir avik fra finalen slik at profilen ikke lenger er aktiv

 

3. Og så den farligste, man får dramatisk dropp i høyde, dvs 50ft +++ noe som gjør en evt landing dramatisk farlig

 

4. Så til slutt redusert løft eller såkalt ground effect due to windshare

 

Men nå vet jeg jo heller ikke da så derfor spør jeg....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan en se et eksempel på hvordan WS kan oppleves

 

Hvorfor stiger flyet på Windshare i den filmen?

 

Slik jeg har trodd så komme man på finale og når windshare inntreffer skjer en av flere ting

 

1. Man får f.eks økt tailwind som gir avik i descend profil eller rate of decent

 

2. Man får økt crosswind som gir avik fra finalen slik at profilen ikke lenger er aktiv

 

3. Og så den farligste' date=' man får dramatisk dropp i høyde, dvs 50ft +++ noe som gjør en evt landing dramatisk farlig

 

4. Så til slutt redusert løft eller såkalt ground effect due to windshare

 

Men nå vet jeg jo heller ikke da så derfor spør jeg....

[/quote']

 

"Windshear er jo hurtig endring av vindens hastighet og/eller retning" skrives riktig lengre oppe. Den farligste typen er der man minster mye airspeed ved å miste motvind og/eller få medvind og allerede flyr sakte med alle "ting" ute.. Ved kraftig WS gir man full gass og reiser nesa til "stickshaker" speed for å miste minst mulig høyde. Det er vanlig å fly litt fortere på slutten dersom det er varslet eller rapportert WS. Har opplevd en dag med 5-6 missed app i lav høyde pga WS, en av dem valgte å reise hjem etter to forsøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det later til at endel her ikke vet forskjell på stige og synke. Stige er når flyet går OPPOVER, mens synke er når flyet går nedover.

 

Det som skjer (btw: opptaket er gjort i simulatoren hos SAS FA på Gardermoen under mitt typeratingskurs) er at jeg har konfigurert maskinen for en autolanding. Vi kommer inn i ett vindskjær (og dette er ett scenario som har skjedd i virkeligheten som er programmert inn i simulatoren), og jeg gjør som boka sier: går rundt. Siden maskinen er konfigurert for autolanding fortsetter jeg med autopiloten innkoblet (også i henhold til boeing sine prosedyrer).

 

Man ser at idet vi treffer vindskjæret øker gjennomsykningen noe enormt, og maskinen pitcher opp for å forsøke å holde glide slope. Like etter det går jeg rundt ved å trykke TO/GA. Og etter en stund begynner vi å klatre igjen.

 

På samme videon (som totalt er 50 minutter, men resten ligger kun lokalt på min maskin, uredigert) er det et par vindskjær under ILS CAT I (ikke autoland) samt manuell flyging. Begge deler fører naturlig nok til at jeg må fly ut av vindskjæret manuelt, og det er vesentlig mere jobb. Det kuleste var egentlig vindskjær like før rotasjon. Vi hadde passert V1, skulle til å rotere, treffer vindskjæret, og er tilbake på 100 knop. Men det tror jeg ikke er med på videon.

 

Men hvordan folk kan tro at maskinen stiger skjønner jeg ikke, riktignok stiger vi igjen mot slutten av opptaket, men det er med full kraft på begge motorene i ett forsøk på å gå rundt.

 

edit: selvfølgelig kan du også stige om du treffer ett vindskjær, alt avhenger jo av hva som skjer med vinden / airspeeden. Men i dette tilfellet gikk det nedover (vi mistet energi i form av kraftig øket tailvind)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ikke hvorfor folk tror at flyet stiger når alt de ser er en video hvor flyet hever nesen?

Du klarer ikke å forestille deg at folk som ikke har så mye erfaring med å fly kan tro at flyet går oppover når nesen er over horisonten og tenker ikke på at flyet flyr i lav hastighet, er tungt og til og med kan stalle hvis angrepsvinkelen blir for stor? :crazy:

 

Hvis du har tid og gidder så rediger gjerne det som er interessant av resten av videoen så vi kan se. Trenger du hosting er det bare å si ifra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ikke hvorfor folk tror at flyet stiger når alt de ser er en video hvor flyet hever nesen?

Du klarer ikke å forestille deg at folk som ikke har så mye erfaring med å fly kan tro at flyet går oppover når nesen er over horisonten og tenker ikke på at flyet flyr i lav hastighet' date=' er tungt og til og med kan stalle hvis angrepsvinkelen blir for stor? :crazy:[/quote']

 

Vi snakker ikke her om "average Joe", vi snakker om simulator folk som svarer i "pilotene svarer", uttaler seg brennsikkert om prosedyrer, hvilken rekkefølge motorene skal startes i osv. Jeg forventer ærlig talt at slike person skal kunne lese ett enkelt altimeter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ikke hvorfor folk tror at flyet stiger når alt de ser er en video hvor flyet hever nesen?

Du klarer ikke å forestille deg at folk som ikke har så mye erfaring med å fly kan tro at flyet går oppover når nesen er over horisonten og tenker ikke på at flyet flyr i lav hastighet' date=' er tungt og til og med kan stalle hvis angrepsvinkelen blir for stor? :crazy:[/quote']

 

 

Vi snakker ikke her om "average Joe", vi snakker om simulator folk som svarer i "pilotene svarer", uttaler seg brennsikkert om prosedyrer, hvilken rekkefølge motorene skal startes i osv. Jeg forventer ærlig talt at slike person skal kunne lese ett enkelt altimeter.

 

Det er akkuratt det vi snakker om her, "avarage Joe" med en interesse for luftfart og simulert luftfart, i alle forskjellige nivåer. Og her i Kaffekroken blir du presentert med en gylden mulighet til å vise og forklare hva en annen person har misforstått.

 

Jeg er ikke noen spesiel fan av de større maskinene og lurte derfor på om du kunne hjelpe meg ved å forklare meg hvor altimeteren og/eller stigefartsmåleren er etter Windshear alarmen går på videoen. Jeg har problemer med å se den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Tarjej' date=' hadde vi bare sett altimeter nålen da, men takket være en hvis skulder i veien så gikk ikke det, men det er nå sikkert derfor du er pilot og vi andre ikke, derfor vi koser oss med prossdyrer og diskusjon og du ikke.

 

Litt omtanke skader ingen.

 

[/quote']

 

I ett ENESTE lite sekund (mellom 3 og 4 sekunder på videon) er skulderen iveien for standby altimeteret, samt helt på slutten. Så om skulderen er iveien på din video så har du gjort noe.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...