Gå til innhold

Der ble lydmuren brutt....!


Stig Are Pettersen

Anbefalte innlegg

Det var vel noen fartsglade utlendinger som brøt lydmuren over Andøya under øvelsen der for ikke så lenge siden. Kan godt ha vært et av de utenlandske flyene som ble litt overivrig. Amerikanerne er jo glade i fart og spenning.

Uansett det kan ikke ha vært langt unna siden jeg hørte flyene meget godt både før og spesielt etter det smalt.

Det var noe annet i "gammle" dager, da var det texas. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vist TOTALT feil! Max fart lav høyde=1.5mach Høy hyde= 2.5+ MachMen det stemmer nok at der er i forbindelse med øvelsen, da de har brukt R187 Area North i kveld. Fra GND til FL500. Ref AIP SUP om Bold Avenger 07. De vil forøvrig være i Area North i morgen 10-12sept 22:30 til 00:00 og 13sept 11:30-13:00

 

Her er forresten en del bilder i forbindelse med BAR07 BAR07 Bildearkiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vist TOTALT feil! Max fart lav høyde=1.5mach Høy hyde= 2.5+ MachMen det stemmer nok at der er i forbindelse med øvelsen' date=' da de har brukt R187 Area North i kveld. Fra GND til FL500. Ref AIP SUP om Bold Avenger 07. De vil forøvrig være i Area North i morgen 10-12sept 22:30 til 00:00 og 13sept 11:30-13:00

[/quote']

 

Da er det bare å spisse ørene i morgen kveld også da... :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er ikke låv.

Kjekt med alle ekspertene her inne. :)

 

 

BML (B) Bestemmelser for Militær Luftfart (ugradert) sier følgende:

7.4.5 Flyging med overlydshastighet

 

7.4.5.1 Generelt

Disse bestemmelser gjelder for all øvingsflyging. De kan i nødvendig utstrekning fravikes under oppdrag i den politimessige overvåkingen av norsk luftterritorium.

All overlydsflyging skal være taktisk/operativt begrunnet.

Overlydsflyging skal' date=' når det er mulig, foregå under kontroll eller flight following av radarstasjon.

 

7.4.5.2 Overlydsflyging over land

Minste høyde for overlydsflyging over land er flyge¬nivå (FL) 300.

Så lenge flyet har hastighet over Mach 1 skal det manøvreres slik at områder med tett bosetting blir minst mulig berørt.

 

7.4.5.3 Overlydsflyging over åpent hav

Minste høyde for overlydsflyging over åpent hav er FL 150 under forutsetning av at:

a) Flyet er mer enn 10 nm fra land og har kurs ut fra land, eller

b) Flyet er mer enn 30 nm fra land.

Tilfredsstilles ikke de nevnte betingelser, er minstehøyden som for overlydsflyging over land.[/i']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel noen fartsglade utlendinger som brøt lydmuren over Andøya under øvelsen der for ikke så lenge siden. Kan godt ha vært et av de utenlandske flyene som ble litt overivrig. Amerikanerne er jo glade i fart og spenning.

Uansett det kan ikke ha vært langt unna siden jeg hørte flyene meget godt både før og spesielt etter det smalt.

Det var noe annet i "gammle" dager' date=' da var det texas. :cool: [/quote']

 

Jeg tjenestegjorde på øya under cold response...I andøyposten dagen etter stod det at ei rute hadde fått sprekker på grunn av dette. Ryktene sier en dansk f-16 var synderen. Blei en del pepper på dem vistnok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...