Gå til innhold

Vi bør velge JAS Gripen!


Karl Mathias Moberg

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=534314

 

Svenskene krever svar på hvorfor det ikke ble deres fly vi ville kjøpe' date=' maken til arroganse har jeg aldri sett. Kommer her og krever av Norge å legge fram svar for hvorfor.[/quote']

Klart Sverige ska få ett svar på varför, av den enkla anledningen som Olav nämner. Låter inte konstigt alls tycker jag.

 

Norge har bestemt seg for Amerikansk' date=' og da får dem bare dra til helvete med Ladaen sin! [/quote']

Ibland vill man ju gärna ha obligatorisk visning av ålder i profilen, för här var det ännu ett barnsligt inlägg. Måste då vara bättre att göra ett bra jaktflyg som tyvärr inte vann den här gången, än att inte ha kunskapen att tillverka något alls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

 

Er kanskje rette anledning til å gratulere oss selv med nytt jagerfly. Ikke siden vi handlet inn dagens F16 har vi hatt en så formidabel oppgradering av luftforsvaret. F16 har vi alle blitt glad i, hadde det vært mulig hadde vi sikkert vært fornøyd med F16 20 år til. Jeg tror av den grunn vi også hadde vært fornøyd med Gripen, selv om den ikke er "Top Notch". JSF har jeg store forventninger til, og venter gjerne noen år for å oppleve første overflygning i Norsk vintervær.

 

Synd for Svenskene, men vårt avslag bør ikke bety slutten for Gripen programmet. Mange land har kjøpt Gripen og flere vil nok slutte seg til, i likhet med JSF programmet. Forhåpentligvis nå først Danmark og Nederland. Gripen har vært ett billigfly og er hovedgrunnen til at kjøperlandene ikke er like bemidlet som Norge som tross alt har en historisk anledning til å velge den dyreste teknologien. Når flyet da allikevel viser seg å være billigst bør det ikke være tvil om Norges valg. Forsvaret og politikerne er fornøyd, da bør vi også være det. Ikke minst da førstnevnte tross alt har dette som yrke, de vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

[quote name=

Avgjørelsen on Norges fremtidige jagerfly er tatt' date=' og den er kanskje riktig, men du hadde vel ikke i din fantasiverden forventet at absolutt alle skulle være enige i den avgjørelsen?

 

Fantasiverden? er det du prater om? Røyka eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark har allerede brugt mange penge (sidst jeg hørte et tal, var det 100 mio DK. Det kan sagtens have ændret sig mye) på utviklingen af JSF. Der er danske firmaer med i utviklingen eller som leverandører af forskellige komponenter til JSF.

 

Tror nok ikke, at den danske regering vil smide alle penge ut af vinduet, hvis de ikke havde en god grund til at fortsætte med JSF, og sikekrt også vælge det når der skal tages beslutning.

 

Flere medier og eksperter mener, at efter at Norge har valgt JSF, så er chancen for at DK også vælger den endnu større.

 

Tror dog, at den danske regering vil gøre klogt i, at gennemgå de 3, der er med i kapløbet, mye grundigt. Der har været nogle indkøbt til det danske forsvar, som har været dyre, men som ikke har virket efter hensigten. F.eks.. købte man for nogle år siden et ubemannet fly (i DK kendt som Tårnfalken). Den kostede 430 mio. DKK. Men efter flere år uden at den rigtig kom på vingerne blev den solgt til Canada,.

 

Siden kom købet af Merlin EH-101 helikopterne som erstatning for Sikovsky S-61, men de har også brugt mye tid på bakken. Først for ca. ½-1 år siden begyndte de at flyve mere normalt. Og i dag har de fleste glemt historien, som medierne kørte mye op. Næsten for mye synes nogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, selvfølgelig et godt poeng, men jeg regner med at flyene Norge hadde planer om å kjøpe av svenskene er splitter nye(rett fra fabrikk). Altså kjøpe fly i framtiden som allerede er gått ut på dato i dag. Jeg er glad Jens og co tok til fornuften, selv om de er sosialister. SV derimot... Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte på deres vegne. Rart at folk stemmer på disse tullingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under presskonferensen hävdade den norska försvarsministern Anne-Grete Ström Erichsen att de totala driftskostnaderna för JSF under 40 år var 145 miljarder norska kronor och att Gripen skulle kosta 175 miljarder kronor.

– Den uppgiften är 400 procent dyrare vad den svenska regeringen erbjudit Norge, säger Peter Nilsson som arbetar med den taktiska utvecklingen av Gripen inom Gripen international.

 

http://www.corren.se/archive/2008/11/21/jzgooy0uooq6k6r.xml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uventet eller unaturlig at tapende part og de som holder med tapende part griper tak i opplysninger som kan misbrukes for å undergrave beslutningsgrunnlaget for beslutningen som ble tatt.

 

- Det ligger mye mye mer data og analyser bak beslutningene som vi ikke har snøring om. Spesielt ikke forståsegpå-folk som i ettertid syter og klager. -Men det er allikevel helt naturlig...

 

Leste ovenfor eller i et annet forum at Gripen ville vite hvorfor de tapte; noen kalte det arrogant; men jeg vil si det ikke er annet enn rettferdig at de får vite grundig årsakene slik at de kan gjøre seg ennå bedre for fremtidige potensielle kunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Andreas tror nokk ikke LM har gitt noe tilatelser til og fortelle noen om sitt produkt, det blir som om Elkjøp skal fortelle konkurentene sine hvorfor de selger mere en de fleste andre. Så det tror jeg ikke de får greie på uten og gjøre sine egne produkt analyser mot JSF.

 

JSF er et flott produkt ingen tvil om det, ja faktisk det beste. Men hva om man får en engine failure smekk full av load og fuel, ingen skjerm på denne så langt jeg kan se, selv bodø kan bli i det korteste laget under slike forhold vil jeg tro. Men de har vell tenkt på det tenker jeg, så jeg kan vell egentlig bare åpne en pose poppkorn og ta det med ro...hei så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du bommer på er at Gripen faktisk er bekreftet som et bedre jagerfly enn F16, men på papiret er nok ikke Gripen på JSF nivå. JSF er jo på mange måter fortsatt et superavansert 'papirfly' som fortsatt knapt har vist at det i det hele tatt kan fly, så akkurat der er Gripen bedre enn så lenge

 

Jaja, Grippen er litt bedre enn vår F-16, det har til og med jeg fått med meg. Men begge flyene, altså F-16 og Grippen kommer inn under 4. generasjonsfly. Svenskene har prøvd å kalle sitt fly 4,5 generasjonsfly, men pytt pytt. Med en opprustning av F-16, så ville nok avstanden mellom F-16 og Grippen blitt enda mindre. JSF stiller i en annen klasse/liga, og derfor ser jeg på F-16 og Grippen som flyene som snart skal settes på flykirkegården.

 

Nå tråkker jeg vel enda mer på noen svensker, men det bryr jeg meg ingen ting om.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Grippen prosjektet var egentlig ikke noe annet en et flyvende sosial kontor for ihuga SV folk i regjeringen spørr du meg. Sagt det før og sier det igjen, Norge ut av golfstrømmen, nei til alt og ja til alle, det virker som det er et hinsidig engasjement for og ikke velge US hardware. Men den saken er jo avgjort nå....gudsjelov..og selv den kamelen svelget de for og sitte i regjering....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timmy. Hva mener du med at JSF bare er en skisse? Er det at den ikke har vært ute i operativ tjeneste enda du mener med "bara på papperet" eller er det at du tror det er en fs-film vi ser her? Ingen av flyene har jo vært i ekte kamp enda, så hvis du mener det er noe sånt som må til for å vise hvem som er best så er jo begge kandidatene like uprøvet.

 

PS: Det er nok ikke mange blueprints av fremtidige jagere i SAABs skuffer etter denne floppen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Till dig och ALLA i den här tråden som skryter så om JSF.

Ni, eller någon annan för den delen, vet inte ett skit om hur planet uppför sig in real life.

 

Hvis dette virkelig er den virkelighetsoppfatningen til svensker generelt om F-35, så forstår jeg godt at svenskene ikke forstår hvorfor Norge har valgt F-35. Å påstå at F-35 ikke eksisterer, og kun er på papiret blir jo faktisk helt hinsidig sunn fornuft. Vi vet at sosialister liker å lyve, men dette tar kaka(jeg regner med at Timmy er en Sosialist ;) ).

 

Som sagt, så länge JSF bara finns på pappret så är Gripen bättre, basta!

 

Hvilken verden lever du egentlig i?

 

 

Ingen av flyene har jo vært i ekte kamp enda

 

Bare for å følge opp denne kommentaren. Riktig nok har ikke flyene vært i kamp, men det er et av disse to landene som tilbyr sine fly som virkelig har erfaring fra luftopperasjoner, og det er ikke Svenskene. I så måte, stoler jeg mer på at USA lager et fly som fungerer i strid framfor hva svenskene kan hoste opp av vinger.

 

Isåfall skulle man ju kunna dyka ner i SAAB arkivet och hitta deras blueprint för ett framtidens flygplan som skulle ta över efter Gripen och säkerligen få ett flygplan som matchaer (eller utklassar) JSF.

 

Denne påstanden er like mye løgn som hans foregående poster. Norge har jobbet med en avtale om å kjøpe det flyet som eksisterer i dag, og ikke et fly som ikke eksisterer enda. Har du ikke fått det med deg enda Timmy! Norge har fått tilbud om å kjøpe dette flyet: http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Gripen

 

Våkn opp Timmy!

 

Ikke rart debatten rundt norges flykjøp har vært en komeide uten sidestykke når vi ser slike argumenter. Det verste er at sosialistene i norge har hamret løs med slike kommentarer hele veien fram til "mål". Ja til og med NRK og media har vært med på "leken". Ikke så rart egentlig når vi vet at journalister ofte stemmer sosialistisk, det er til og med bevist ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ja ja, som halvt svenske( Min far er ikke syk han er svensk) så skal vi ikke fyre løs på Timmy her da, han er en hyggelig kar på forumet så ta det litt med ro her. Og Timmy, i kveld hadde jeg hodet inni en Viggen air intake, fy flaten og den tar inn luft...sykt flott maskin..... ha en fredelig kveld... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ærlige skal vi væra, selv om lederen for kampflyprosjektet så fullstendig utskjellt ut etter møtet med Gripen ledelsen i går. F35 er enda ett ikke-gjennomført prosjekt. Prototypen har flydd, men det strides enda om USAF skal bestille disse flyene. Dog skal jeg være forsiktig med å være for bastant for mesteparten av skepsisen kom av F22. At disse flyene er kontroverselle kan vi ikke legge skjul på. Men jeg tør vedde penger på at de blir produsert. Nå når Norge er for tenker jeg både Danmark og Nederland følger etter i tro Nato tradisjon. Vi har kun fordeler med å gjøre som vi gjør.

 

.....

 

Å like Gripen er ikke synonymt med å væra Sosialist. Sånt lavpannet debatt er ingen tjent med. Gripen er ett veldig kapabelt fly og Sverige har lagt ned en formidabel innsats for at den skal integreres i NATO, noe jeg tipper den gjør med glans(er vel bevist etter diverse øvelser i Nord, eller hva Anders ?). Synd for Sverige dette. Jeg skulle gjerne sett at det var dem som produserte JSF selv om de ikke er medlem av Nato.. Så beklager Timmy. Jeg håper virkelig dere får solgt flyet til så mange som mulig på deres liste, jeg tror også på det, så håper jeg ikke Norges krav gir Gripen ett dårlig rykte, det ville vært ufortjent.

 

Mvh

 

Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

 

Å like Gripen er ikke synonymt med å væra Sosialist. Sånt lavpannet debatt er ingen tjent med.

 

Mvh

 

Chris

 

Hei Chris. Jeg tror heller ikke at Grippen = SV for oss flyintreserte, selv så synes jeg Grippen er rå design og et herlig fly, men desverre ikke bra nokk.

 

Men disse som sitter i regjering, da kan man snakke om lavpannet... når det blir viktigere og handle uten for US en hva vi handler og får for pengene. Det er nesten en fanatisme som ja, burde kvalifisert til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å like Gripen er ikke synonymt med å væra Sosialist. Sånt lavpannet debatt er ingen tjent med.

 

Jeg er en av de som har hevdet at gripen tilhengere ofte er sosialister, og det er nok en god del fakta i det. Jeg har ikke sagt at det å like gripen er synonymt med å være sosialist. Men jeg har sagt at tilhengerene av VALGET mellom å kjøpe gripen og JSF har vært meget politisk motivert. Her er det snakk om å kjøpe det "beste" alternativet, ikke det flyet som ser kulest ut. Jeg synes også gripen er et fint fly, og jeg vet også at Gripen er bedre i dogfight en F-16. Men F-16 er uansett mye kulere å se på enn både Gripen og JSF, men jeg ønsker ikke at F-16 skal være vårt framtidige Jagerfly. Jeg ønsker heller ikke at vi skal ha Gripen bare fordi søta bror har laget det. Jeg ønsker det beste flyet for framtiden, og det er det USA som kan selge oss pr dags dato med de alternativene vi har hatt å velge mellom. Ikke en gang EF klarer å måle seg opp i mot JSF. EF var smart, og trakk seg ut i tide. De skjønte at de ikke ville klare å konkurere mot framtiden.

 

Vi må rett og slett følge med i tiden, og da er det kun et alternativ av de to kandidatene, nemlig JSF.

 

Sånt lavpannet debatt er ingen tjent med

 

Da sier jeg: "Det er lavpannet å ikke se hva folk faktisk skriver før du går i strupen på dem". Typisk sosialistisk å legge mer bak ord en hva ordene faktisk sier ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hehe. Tror det var en ganske så generell kommentar. Sosialist eller ikke, første prioritet bør være som du skriver hvilket produkt vi er mest tjent med. Valget falt i denne omgang på F35. At noen ønsket seg Gripen respekterer jeg i aller høyeste grad, sosialist eller ikke. Men å blande inn sosialisme i denne debatten er lavpannet. Eneste grunnen til å gjøre det er SV`s lobbykampanje overfor svenskene. At SV ønsket seg ett skandinavisk samarbeid er like naturlig som at FRP ønsker seg Amerikansk. Jeg har ingen planer om å la det bli en skyttergravs debatt kun pga geografi. Svensken gjorde en veldig god jobb i å komme Norske myndigheter i møte mtp industriavtaler. Det var aldeles ikke ett urealistisk alternativ fra starten av. Vi hadde nok gjort god butikk på dem begge. Så nok sosialistprat fra oss nå. Vi har valgt ett bra alternativ, så får vi håpe vi får se Gripen på flytreff også i fremtiden:-)

 

Mvh

 

Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å blande inn sosialisme i denne debatten er lavpannet.

 

For de som har fulgt med, så er det ikke lavpannet. Jeg forstår at det er et ømfintlig tema for enkelte, og disse er tjent med å tie i hjel fakta. Å snakke om politisk ståsted er faktisk relevant i denne saken, og forklarer meget enkeltes preferanser. Valget er tatt og mange blodrøde sosialister sitter og spiser sin egen hatt.

 

Så slenger jeg med et lite :grin: for å myke opp og nøytralisere innlegget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil er F-35 det beste valget for Norge. Å kjøpe Gripen (som er en maskin som er halvveis i sin livssyklus)hadde vært som å gå på butikken og kjøpt et halvmuggent brød.

 

 

Nå med kun ett motoralternativ? Hva blir det neste da, JSF leveres som byggesett? :grin:

 

Ikke ta dette for alvorlig da. Kan jeg le av det kan sikkert dere det også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...