Gå til innhold

Vi bør velge JAS Gripen!


Karl Mathias Moberg

Anbefalte innlegg

  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Overrasker meg ikke et sekund. Svenskene begynner å bli desperate etter å få solgt sine Gripen. SAAB forstår at dersom de ikke får solgt dette flyet, eller delt utviklingskostnadene med andre land, så kan det være kroken på døra for fremtidig utvikling av militær-fly.

 

Det er for dyrt for et så lite land som Sverige å holde på slik. For at det i det heletatt skulle lønne seg å holde liv i SAABs militærfly-industri, så måtte jo Flygvapnet kjøpe 204 stykker av Gripen - som de strengt tatt ikke hadde behov eller råd til (om jeg ikke husker feil). Det er slett ikke i tråd med budsjettnedskjæringene som foregår også i den svenske Försvarsmakten - slik at de forsøker etter beste evne å kvitte seg med overskuddsmateriell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timmy' date=',,,billig flesk har dere, men stål for war i en horisont mere en 6 måneder....nope... [/quote']

 

Din 'virkelighetsoppfatning' er til tider ikke lett å forstå. Kan du forsøke å være mer konkret?

 

I mellomtiden kan du jo tygge litt på dette. Sistnevnte er ihvertfall et interresant innspill i debatten.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor respekt for Kjos i forretningsammenheng.

Har faktisk snakket han ved en anledning.

Han fikk en fin flytur med Gripen og ble imponert

av den - sett fra sitt ståsted. Skulle bare mangle.

 

Bare synd at han overhodet ikke har forstått hva JSF egentlig

dreier seg om.

 

Husker ikke listen over den økonomiske pakken Gripen har

tilbudt av samarbeid mellom Norge og Sverige, men la det være

helt klart at er det noen som vil tjene på økt samarbeid mellom

norsk og svensk industri så er det Bjørn Kjos!

 

Han har altså en annen agenda som så mange andre i denne debatten.

 

M

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at Norge ikke vil velge noe annet enn det andre samarbeidspartnere vil gjøre (Les Nederland). Det blir ikke 48 Gripen/JSF heller, men mest sannsynlig et lavere antall fordelt på 2 skvadroner. At Bjørn Kjos kommenterer kampflykjøpet anser jeg som kun egenintresser (som han ovenfor nevner). Det som ligger til grunn i de fagmilitære vurderingene går på forhold som de færreste av oss har kunnskap om (sensorer, utviklingspotensialer på skrog/avionikk, motor osv). Jeg tror de norske fagmilitære vurderingene vil tilråde JSF. Gripen vil ikke bli valgt fordi Gripen-platformen vil være for gammel i 2020-2025, ift JSF som i dag er under utvikling. I tillegg vil ikke Norge risikere å stå alene med en knippe Gripen i tillegg til de 10 som Flygvapnet må forplikte seg til. Velger vi ikke JSF så mener jeg vi heller kan kjøpe nye F-16. Se bare på de tunge oppgraderingsprogrammene vi har kjørt på F-16 de siste 30 årene. Det er helt utelukket å tror at Norge kunne gjort dette selv uten å ha andre nære samarbeidspartnere med samme flytype (versjon). Sånn er det bare.

 

A r v i d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mellomtiden kan du jo tygge litt på dette. Sistnevnte er ihvertfall et interresant innspill i debatten.

 

Utsagn fra Bjørn Kjos:

Hva så med Joint Strike Fighter (JSF)? Problemet til JSF er at det er bygget 70 prosent som et bombefly og 30 prosent jagerfly.

70% bombefly og 30% jagerfly' date=' hvor har han disse tallene fra, og hva er begrunnelsen bak disse tallene..?

 

I en studie utført av det respekterte amerikanske utredningsselskapet RAND slås det fast at JSF "Can't turn, can't climb, can't run". JSF flyr ikke spesielt fort, har dårlig manøvrerbarhet og avgir mye varme. Dette må bety at risikoen er stor for å bli skutt ned når man først er oppdaget.

Her refererer nok Bjørn til noen artikler i Australske medier, som i stor grad baserte seg på uttalelser fra F-35-fiendtlige personer, der kildene hadde tatt utgangspunkt i to slides i en presentasjon på ~90 sider (laget av RAND) om hvordan USAF ville greie seg i en konflikt mot PLAAF i stredet mellom Taiwan og Kina (om USAF opererte ut fra Guam.) RAND måtte i etterkant gå ut med at presentasjonen ikke sa noe som helst om egenskapene til F-35, og det er ikke RAND som har kommet med quoten Bjørn Kjos har med. Dette er slutninger som kildene til de australske avisene hadde trukket selv.

Og joda, F-35 har én stor motor, men ellers har LO (og derunder varmeutslipp) vært et viktig område i utviklingen av F-35 (slik det også var med bla. F-117 og F-22.)

 

Til å bruke som fremtidig avskjæringsjager har amerikanerne utviklet et nytt fly, nemlig "Raptor". <...> Dette flyet hadde fantastiske manøvreringsegenskaper. Dette var svaret på hva slags avskjæringsjager amerikanerne selv ønsket, og er noe helt annet enn JSF, som er ett saktegående bombefly til sammenligning.

Hva Kjos ikke nevner er at F-35 skal erstatte blant annet F-16 og F-18, og kunne operere i deres roller. Hvorfor skulle en erstatte et jagerfly med en maskin som til sammenligning er et bombefly?

 

På tross av at JSF i første rekke er et bombefly, hevder Lockheed Martin i norske medier at de er seks ganger bedre til luftkamp enn alle andre.

Et stikkord: sensorer. F-35 vil til og med ligge langt foran F-22 på dette området. Det er mer ved jagerfly enn manøvreringsevnen alene. Om godeste Kjos hadde satt seg ordentlig inn i F-22 ville han sett selv de nyeste versjonene av F-18E/F i stor grad har mer avanserte sensorer/våpensystemer enn F-22. I tillegg har F-22 ikke HMDS, noe selv nyere F-16 har.

Det hjelper fint å kunne snurre på en femøring om en ikke kan oppdage fienden tidlig nok eller om en ikke kan låse på fienden.

 

Men det finnes fly som vi i dag må forvente å møte under slike oppdrag, som lett flyr ifra JSF, men ikke Gripen.

Bah! For hvor lenge kan et jagerfly fly på full pinne? Og hvor raskt kan et jagerfly fly med external stores? Du kan bare glemme at en F-16 eller Gripen flyr så mye raskere enn mach 1 om den har eksterne drivstofftanker og våpen, og om en da kjører igang med å bruke etterbrenneren kommer en ikke langt før en må tenke på refueling. Topphastighet er og blir oppskrytt i dag, selv på F-22 er denne egenskapen i stor grad oppskrytt.

 

Var det noe vi lærte vi som fløy et av verdens raskest jagerfly, nemlig Starfighter 104, så var det at hastighet er en av de viktigste egenskapene et jagerfly har.

Og denne setningen sier vel det meste om Kjos sitt ståsted - det er plantet i en virkelighet som fantes tre tiår tilbake i tid.

 

Det er ikke noe poeng å komme snikende inn på dem, ja det kan lett bringe en farlig nok situasjon ut av kontroll. Vi har ikke særlig behov for å gjemme oss i en "stealth" forkledning. Så er det vel litt pinlig om de gir litt gass og flyr ifra oss. Det kan skje med en JSF.

1) Du kan banne på at de i fredstid ikke kommer til å avsløre hvor gode stealth-egenskaper F-35 har, feks ved å fly med eksterne fuel-tanker (selv om F-35 kan ta over åtte tonn drivstoff i de interne tankene.)

2) Hvor skulle de russiske jagerflyene stikke av hen? Og hvor langt greier de å sprinte før de går tom for fuel? For at det skal være klart for alle: enhver hastighetsøkning over vanlig (subsonisk) cruise-hastighet øker drivstoff-forbruket svært mye. Det passer derfor dårlig å sprinte for et jagerfly som er noen hundre nm fra basen/nærmeste tankfly, og ethvert jagerfly som slår inn etterbrennerne ville ikke kommet langt avgårde før det måtte redusere hastigheten igjen.

 

Gripens styrke er høy fart, god manøvreringsevne

Hva hjelper høy fart når en bare kan holde dette over korte avstander eller uten at en har med våpen/drivstofftanker? Og god manøvreringsevne, med hvilke payload? F-35 skal være god for manøvre på 9G når internal stores er fylt opp, noe Gripen kan se langt etter å få til...

 

og et svært avansert system for å unngå å bli skutt ned.

For F-35 vil ikke kunne ha det?:S

 

For meg har det vært viktig at Gripen kan operere sammen med andre fly, bakkestyrker og marinen fra andre allierte land, at det er NATO-kompatibelt. Svenske Gripen er meldt inn som mulig bidrag til NATOs operasjoner i Afghanistan, Gripen er allerede solgt til NATO-land og flere vurderer Gripen nå. Gripen deltar også, med stort hell, på øvelser sammen med allierte i NATO, for eksempel på verdens mest utfordrende og avanserte øvelse, Red Flag i USA.

Men kunne de da dele personell og ressurser/deler med de andre landenen? Neppe.

 

I debatten om kjøp av kampfly er evne til å levere i henhold til gitt tilbud blitt tatt opp av flere. Jeg har registrert at både den amerikanske riksrevisjonen og flere av partnerlandene setter spørsmålstegn ved de galopperende prisøkningene på JSF. Gripen har på sin side gitt norske myndigheter tilbud om en fast bindende pris, og tilbyr på toppen historiske muligheter til industriell utvikling.

Tilbudet fra LM var også et fastpris-tilbud.

 

Det er ikke sikkert at det er riktig å prioritere "stealth" eller usynlighet i de kommende tider, fremfor folks velferd.

Hva med å sikre arbeidsplasser for lang tid? Ingen vet hvor mange flere Gripen det vil bli produsert, mens det vil bli laget F-35 i minst to tiår, med tilhørende effekt for norsk industri.

 

Sorry, men Bjørn Kjos er i denne sammenheng ikke så mye mer enn en litt mer informert Haakon Lie...

 

Har stor respekt for Kjos i forretningsammenheng.

Samme her' date=' en vis mann i de sammenhenger.

 

Bare synd at han overhodet ikke har forstått hva JSF egentlig

dreier seg om.

Enig.

 

Jeg tror de norske fagmilitære vurderingene vil tilråde JSF.

Jeg greier ikke se for meg at fagmilitære vil anbefale noe annet.

 

Det er helt utelukket å tror at Norge kunne gjort dette selv uten å ha andre nære samarbeidspartnere med samme flytype (versjon).

Det er nok en meget sannsynlig konklusjon ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å bruke som fremtidig avskjæringsjager har amerikanerne utviklet et nytt fly' date=' nemlig "Raptor". Dette flyet er så hemmelig at da jeg så det fly oppvisning på Farnborough i sommer, kom det fra en ukjent base og dro tilbake til en like hemmelig base.[/quote']Det at han ikke fikk med seg hvilken base de opererte fra betyr ikke at det var hemmelig av den grunn. Alle de tre F-22ene som var i England i sommer holdt til på RAF Fairford, sammen med alle de andre RIAT-deltakerene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville være helt ufattelig om det ble noe annet en jfs, det er et fly for fremtiden. Når Norge får de nye flyene sine så har F-16 vært på vingene i Norge i 40 år! det er helt utrolig. Og fremdeles er F16 et meget bra fly. Å erstatte det med JAS blir som å erstatte en 2 generasjon VW golf med en 3 generasjon når 5 generasjon allerede er på tegnebrettet.

 

Å si at stealth ikke er viktig sier mere om Kjos enn noe annet. Det er nesten urettferdig å sammenligne de to flyene så overlegent er det amerikanske. Det betyr ikke at JAS er et dårlig fly, bare ikke bra nok.

 

Økonomisk er det mye mere å hente for Norge med å lage deler til JFS enn til JAS selv om man kun ser på potensiale av antall produserte fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke Jon Bingens personlige synspunkt. Han uttaler seg som direktør for NORISS. Men logikken i utsagnet ditt sier at man bør ekskludere argumenter som kommer fra høyresiden, for de elsker jo alt fra USA. Da står vi igjen med Senterpartiet og Venstre som de eneste partiene med rett til å uttale seg om jagerflydebatten. Det blir kanskje litt fattig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Om du blir flydd til pressekonferanser med Grippen, og senere er så vill i nikkersen at man blir så til de grader partisk i sine utalelser som B.kjus er , så er det ikke vanskelig og legge to og to sammen. Dette er lobby virksomhet hvor alt av sammfunds profiler blir brukt. De prostituerer seg som bare f...det er vi flinke til.... Nei dette er som jeg har hevdet lenge, ikke noe og lure på....blir ikke noe svinesund mopped. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Sant nokk Mathias. Sant nokk. Men det er jo en kjennsgjerning at gutta i den fløyen gjerne skulle ha kjøpt papir fly.

Ja' date=' du avslører vel hvor mye du kan om politikk i denne setningen. [/quote']

 

Kansje det , kansje det. Ironi har vi ikke hørt om nei.... Du skal ikke fortelle meg at visse deler av det politiske feltet helst så at alle pengene ble brukt på andre ting en kuler og krutt. Det er noen som er helt blinde for realiteter, en holdning som vi først vil erfare når det er for sent. Derfor er det bra at det finnes de som faktisk tar ansvar og legger opp til noe annet en blomster og putte i gevær pipene om vi får behov for det.

 

Dette var også litt ironisk sagt, bare så jeg ikke blir beskyld for og ikke ha peiling på blomster også...de skal jo stå i blomstervaser... :grin:

 

Vet ikke om du så nyhetene i dag, der den ene svima etter den andre sto og sa at de skulle jobbe aktivt for og sabotere dette flykjøpet...dette er sv'r som sitter i regjering!!! Som de sa målsettningen var 0 kroner på forsvar, så jeg vet ikke jeg Mathias? papir fly er kansje ikke så langt unna alikevell?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de svenske artiklene, som omhandler

at Norge "mosar" Gripen og velger JSF:

 

Norge mosar Gripen:

 

Den norska regeringen väljer konkurrenten från Amerika och ministrarna var inte snälla mot svenska JAS Gripen när de på torsdagseftermiddagen meddelade sitt beslut.

 

- Valet av flyg måste följa kvalitet och pris och det bästa flyget var inte svenska Jas Gripen, säger Norges utrikesminister Jonas Gahr Störe till SvD.

 

Den norska försvarsministern fullständigt mosar Gripen NG, skriver Ny Teknik:

 

- Joint Strike Fighter är bättre än Gripen NG inom alla stridsflygets huvuduppgifter - informationsinhämtning och övervakning samt bekämpning av mål i luften, marken och till havs, säger Anne-Grete Ström-Erichsen.

 

- Dessutom var det amerikanska stridsflygplanet billigare, för att man tillverkat fler då vi får leveransen. Det betyder också att kostnaden har sjunkit, säger statssekreteraren vid det norska försvarsdepartementet, Esben Barth Eide, till DN.

 

Att affären går till amerikanska Lockheed Martin i stället för svenska Saab är ingen överraskning, skriver Fredrik Braconier i SvD.

 

- USA är enda makt med militär kapacitet att komma till Norges undsättning vid en kris. Sverige kan ju inte ens försvara sig själv, enligt färska erkännanden från Sveriges försvarsminister.

 

Skribenten påminner om att under efterkrigstiden har Norge alltid köpt sina stridsplan från USA och att landet också har bidragit till utvecklingskostnaderna av nya F-35.

 

- För Norges del handlar det inte bara om själva stridsplanet och dess prestanda. Norge är säkerhetspolitiskt beroende av USA, skriver Fredrik Braconier.

 

För SAAB och den svenska regeringen är beslutet ett bakslag, skriver Mikael Holmström i SvD:

 

- Det är ett allvarligt bakslag. Man har helt enkelt ett plan som inte klarar de norska kraven, trots att Gripen vässats i en superversion.

 

- Det kan också vara dåligt för svenska skattebetalare och svenska försvaret, för med fler länder som använder svenska plan kan kostnaderna för utvecklingen delas med dem.

 

Kan også leses her:

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=6700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nokk Mathias. Sant nokk. Men det er jo en kjennsgjerning at gutta i den fløyen gjerne skulle ha kjøpt papir fly.

Ja' date=' du avslører vel hvor mye du kan om politikk i denne setningen. [/quote']

 

Kansje det , kansje det. Ironi har vi ikke hørt om nei.... Du skal ikke fortelle meg at visse deler av det politiske feltet helst så at alle pengene ble brukt på andre ting en kuler og krutt. Det er noen som er helt blinde for realiteter, en holdning som vi først vil erfare når det er for sent. Derfor er det bra at det finnes de som faktisk tar ansvar og legger opp til noe annet en blomster og putte i gevær pipene om vi får behov for det.

 

Dette var også litt ironisk sagt, bare så jeg ikke blir beskyld for og ikke ha peiling på blomster også...de skal jo stå i blomstervaser... :grin:

 

Vet ikke om du så nyhetene i dag, der den ene svima etter den andre sto og sa at de skulle jobbe aktivt for og sabotere dette flykjøpet...dette er sv'r som sitter i regjering!!! Som de sa målsettningen var 0 kroner på forsvar, så jeg vet ikke jeg Mathias? papir fly er kansje ikke så langt unna alikevell?

 

 

Hvem som er 'svima' her, SV eller deg, skal jeg ikke ta stilling til for åpen mikrofon. Vi lever i et demokrati, og alle som vil kan heldigvis få mene det de vil uten at de er 'svimer' av den grunn.

 

Avgjørelsen on Norges fremtidige jagerfly er tatt, og den er kanskje riktig, men du hadde vel ikke i din fantasiverden forventet at absolutt alle skulle være enige i den avgjørelsen?

 

Det skal uansett bli interessant og ikke minst spennende å se hvordan denne flykjøpsaken egentlig kommer til å lande. 2009 blir jo på mange måter et spennende år for JSF prosjektet.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=534314

 

Svenskene krever svar på hvorfor det ikke ble deres fly vi ville kjøpe, maken til arroganse har jeg aldri sett. Kommer her og krever av Norge å legge fram svar for hvorfor.

 

Det virker som om Sverige liksom skal prøve å gjøre om vårt valg, eller kanskje dem skal saksøke oss fordi vi ikke valgte deres fly. De skal liksom se om vi har truffet de riktige valgene osv. Jeg må virkelig lure på om svenskene faktisk er dumme! Jeg lurer på om svenskene i det heletatt har fått med seg at deres fly var i konkurranse med JSF, og at vi kom til å velge det flyet vi ville ha. Det virker på meg som om svenskene mener at vi uansett skulle ha valgt deres. Hvordan går det an å bli fly forbanna over at vi har valgt noe annet en deres?

 

Norge har bestemt seg for Amerikansk, og da får dem bare dra til helvete med Ladaen sin!

 

Svensker, kom dere over skuffelsene og prøv å lage et ordentlig fly neste gnag, så kanskje vi skal kjøpe fly av dere, akkurat som vi kjøper lastebiler og personbiler av dere. Men først må dere se til å følge konkurransen. Går ikke an å lage ”nye” jagerfly i dag som er på samme nivå med F-16, det er jo tullete. Her er det noen som har sovet i timene ja, det er sikkert som at solen står opp i øst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensker' date=' kom dere over skuffelsene og prøv å lage et ordentlig fly neste gnag, så kanskje vi skal kjøpe fly av dere, akkurat som vi kjøper lastebiler og personbiler av dere. Men først må dere se til å følge konkurransen. Går ikke an å lage ”nye” jagerfly i dag som er på samme nivå med F-16, det er jo tullete. Her er det noen som har sovet i timene ja, det er sikkert som at solen står opp i øst.[/quote']Nå utviklet de jo ikke Gripen "i dag", Gripen har vært i tjeneste siden 1996, og ble utviklet på sent 80- og tidlig 90-tall, så at det er underlegent et fly som er planlagt å komme i tjeneste 15 år senere er ikke så rart. Forøvrig tror jeg ikke det blir noen "neste gang", Gripen blir nok det siste svenske jagerflyet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=534314

 

Svenskene krever svar på hvorfor det ikke ble deres fly vi ville kjøpe' date=' maken til arroganse har jeg aldri sett. Kommer her og krever av Norge å legge fram svar for hvorfor.

 

Det virker som om Sverige liksom skal prøve å gjøre om vårt valg, eller kanskje dem skal saksøke oss fordi vi ikke valgte deres fly. De skal liksom se om vi har truffet de riktige valgene osv. Jeg må virkelig lure på om svenskene faktisk er dumme! Jeg lurer på om svenskene i det heletatt har fått med seg at deres fly var i konkurranse med JSF, og at vi kom til å velge det flyet vi ville ha. Det virker på meg som om svenskene mener at vi uansett skulle ha valgt deres. Hvordan går det an å bli fly forbanna over at vi har valgt noe annet en deres?

 

Norge har bestemt seg for Amerikansk, og da får dem bare dra til helvete med Ladaen sin!

 

Svensker, kom dere over skuffelsene og prøv å lage et ordentlig fly neste gnag, så kanskje vi skal kjøpe fly av dere, akkurat som vi kjøper lastebiler og personbiler av dere. Men først må dere se til å følge konkurransen. Går ikke an å lage ”nye” jagerfly i dag som er på samme nivå med F-16, det er jo tullete. Her er det noen som har sovet i timene ja, det er sikkert som at solen står opp i øst.

 

[/quote']

 

Hvis du går opp til eksamen, og stryker, ville ikke du også gjerne vite hva du strøk på?

 

Jeg kan godt forstå at svenskene er skuffet, og at de viser det. De har såvidt jeg kan forstå det lagt ned betydelige ressurser i denne anbudsrunden som nok var svært viktig for våre svenske venner. Ikke mye arroganse ute og går her, Kenneth, de reagerer bare helt naturlig.

 

En annen ting du bommer på er at Gripen faktisk er bekreftet som et bedre jagerfly enn F16, men på papiret er nok ikke Gripen på JSF nivå. JSF er jo på mange måter fortsatt et superavansert 'papirfly' som fortsatt knapt har vist at det i det hele tatt kan fly, så akkurat der er Gripen bedre enn så lenge :whistle:

 

JSF er det nyeste og mest avanserte flyet her, og iflg de som har evaluert det akkurat den maskinen Norge trenger. Så får vi håpe at JSF programmet ikke blir stoppet og at vi alle blir fornøyd med denne gigantinvesteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...