Gå til innhold

Vi bør velge JAS Gripen!


Karl Mathias Moberg

Anbefalte innlegg

  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg må bare gni litt salt i såret til gripen tilhengere: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=545281

 

Ja til og med nederlenderne fant ut at F-35 var det billigste alternativet. Ikke bare det billigste alternativet, men også det alternativet som har best kvalitet også.

 

Den "sosialistiske" Gripen har ikke sjans mot den "markedsøkonomiske" F-35.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "sosialistiske" Gripen har ikke sjans mot den "markedsøkonomiske" F-35.

 

 

Glimrende formulering! Dette er morsomt......

 

F35 har så vidt jeg vet nylig vært gjennom den virkelige lydmuren også nå' date=' og da med opptrukket understell. Det er jo absolutt lovende!

 

Litt off topic, men hva er status på [i']Boeing[/i] sin 787 Dreamliner? Garantert noen her inne som vet alt om det prosjektet også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

F35 har så vidt jeg vet nylig vært gjennom den virkelige lydmuren også' date=' til og med med opptrukket understell. Det er jo lovende! [/quote']

 

Hahaha! Lurer på hvordan hjulene ser ut dersom de ikke blir trukket opp under mach 1+ påkjenning:D

_____________________________

 

Hjulene hadde vel kanskje tålt det, det hadde nok vært luftmotstanden som vile blitt det største problemet her.

 

Og bare for å avklare: det med opptrukket understell var jo selvsagt bare ironisk ment.... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som i utgangspunktet er nøytral:

 

Det er vel bare de mest "blåøyde" USA-tilhengerne som ikke innser at valget var tatt for lenge siden. og er tatt på politisk grunnlag.

 

Eks: livstidskostnader med oppgraderinger øket fra 25 til 30 år.

Antall fly. (Gripen 48 øket 58, da 50% estimert å ville bli avskrevet i tidsrommet.

 

Hadde jeg selv vært involvert, og knyttet til JSF, så kunne jeg ikke ha laget presentasjonene halvparten så godtsom dette lureriet.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic' date=' men hva er status på [i']Boeing[/i] sin 787 Dreamliner?

En ny forsinkelse på seks måneder ble nylig annonsert, dvs at first flight er utsatt til andre kvartal 2009, og første levering i første kvartal 2010. Streiken hos Boeing og utskiftningen av noen tusen feilmonterte fasteners fikk skylden, men i tillegg har det visstnok vært noen problemer med integrering av software. Når det kommer til de feilmonterte fastenerne førte dette til at mekanikerne måtte dra ut mye av utstyret de har brukt flere måneder på å installere :/

 

Hjulene hadde vel kanskje tålt det' date=' det hadde nok vært luftmotstanden som vile blitt det største problemet her.[/quote']

Det er nok ikke mange jagerfly som greier å passere mach én med hjulene ute, om noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Fra en som i utgangspunktet er nøytral:

 

Det er vel bare de mest "blåøyde" USA-tilhengerne som ikke innser at valget var tatt for lenge siden. og er tatt på politisk grunnlag.

 

Eks: livstidskostnader med oppgraderinger øket fra 25 til 30 år.

Antall fly. (Gripen 48 øket 58' date=' da 50% estimert å ville bli avskrevet i tidsrommet.

 

Hadde jeg selv vært involvert, og knyttet til JSF, så kunne jeg ikke ha laget presentasjonene halvparten så godtsom dette lureriet.

 

 

 

 

[/quote']

 

For noe tull, dette har du null peiling på... valget har hvert klart lenge med ikke basert på politikk, med ROI og hva man faktisk får av kapasiteter. Hvorfor jeg kan si at dette har du null peiling på? Tja, si det du....men er det noen utbasuneringer med rød farge må det være din akkurat nå,,..spørr du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hei Jan, skulle gjerne ha gjort det , men ikke på dette forum...men det jeg reagerer på er at du gjør politikk ut av en faglig besluttning, dette handler om ROI, ikke om USA fanatisme og påstår at du er nøytral....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan' date=' skulle gjerne ha gjort det , men ikke på dette forum...men det jeg reagerer på er at du gjør politikk ut av en faglig besluttning, dette handler om ROI, ikke om USA fanatisme og påstår at du er nøytral.... [/quote']

 

Hvorfor er du med og dikuterer da, Geir, når du i dette forum ikke kan være konkret på f.eks Jan sine innspill? Du satt ikke i evalueringsgruppen som skulle vurdere disse flyene og er derfor ikke underlagt noen form for taushetsplikt.

 

Dette er et amatørforum åpent for de fleste, men det er faktisk mye kunnskap samlet her. Men skal det bli noenlunde fornuftige diskusjoner ut av det kan man ikke bare slenge ut noen påstander her og der uten å ha noe kjøtt på beina. Ta Michael A Brendås som et eksempel, han er forumets mester i å svare med saklighet og stor kunnskap. Mao en tungvekter. Trenger ikke være enig med ham i ett og alt, eller tro blindt på det han skriver, men han (sann)synliggjør hva han vet og tror på på en (for meg ihvertfall) etterettelig måte som også tas alvorlig av de aller fleste som følger disse trådene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nå er det vell slik at du får passe på det du sier så passer jeg på det jeg sier, og du har vell f.... ikke noe med og stille spørsmålstegn om jeg skal være med i en slik diskusjon eller ikke.. er det en sossialist som passer på en annen her eller hva?....nei, her på forumet er det ikke du som bestemmer om noen har rett til og være med en diskusjon eller ikke, god jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...