Gå til innhold

Vi bør velge JAS Gripen!


Karl Mathias Moberg

Anbefalte innlegg

Möjligt Möjligt... men eftersom ingen vet var planen innehåller så vet vi ju heller inte om JSF eller EF har gammal teknologi ? ;)

 

Alla producenter reklamerar väl med "ny och best of the best" teknologi för att sälja flygplan. Hur vet "ni" som betalar för det att ni får valuta för pengarna och det bästa / billigaste för som också är det bästa för era behov ?

 

Poänget är fortfarande och som ej blivit besvarat:

- Vad är det för gammal teknologi som Norge inte behöver ?

- Vad är det för teknologi som behövs för Norska förhållanden som inte JAS-39 Gripen kan utrustas med men som konkurenterna har ?

 

* Stealth

* Høyere Payload

* Piloter, teknikere, støtteutstyr og gudene vet hva som er tilpasset et amerikansk system må byttes ut/omskoleres.

 

Og så er det ikke nødvendigvis gammel teknologi vi ikke behøver, men ny teknologi vi ikke kan få med Gripen som er saken. Hva dette er aner jeg ikke noe om, akkurat som ingen andre her på forumet kan peke det ut heller. Men når de som driver med dette sier det, så stoler jeg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Timmy' date=' hvis du hadde kjøpt deg en ny bil i dag, hadde du valgt modellen uten ABS, ESP etc. selvom du hadde hatt mer en nok av penger til å kjøpe den? [/quote']

 

1 - Det går väl nästan inte att köpa en bil utan dessa tillval (il get your point).

2 - Nej, jag hade köpt med allt möjligt "lull-lull"

3 - Jag är dock ganska övertygad över att alla kandidater har allt som går av "vanlig" utrustning för ett jagerfly.

 

Möjligt Möjligt... men eftersom ingen vet var planen innehåller så vet vi ju heller inte om JSF eller EF har gammal teknologi ? ;)

 

Alla producenter reklamerar väl med "ny och best of the best" teknologi för att sälja flygplan. Hur vet "ni" som betalar för det att ni får valuta för pengarna och det bästa / billigaste för som också är det bästa för era behov ?

 

Poänget är fortfarande och som ej blivit besvarat:

- Vad är det för gammal teknologi som Norge inte behöver ?

- Vad är det för teknologi som behövs för Norska förhållanden som inte JAS-39 Gripen kan utrustas med men som konkurenterna har ?

 

* Stealth

* Høyere Payload

* Piloter' date=' teknikere, støtteutstyr og gudene vet hva som er tilpasset et amerikansk system må byttes ut/omskoleres.

 

Og så er det ikke nødvendigvis gammel teknologi vi ikke behøver, men ny teknologi vi ikke kan få med Gripen som er saken. Hva dette er aner jeg ikke noe om, akkurat som ingen andre her på forumet kan peke det ut heller. Men når de som driver med dette sier det, så stoler jeg på det. [/quote']

 

- Stealth ja: Detta måste väl vara det första? och bästa argumentet mot att INTE skaffa JAS-39 Gripen.

- Payload: Någon som har siffror på hur mycket payload man kan ta på dom olika planen ? Är det nödvändigt med all payload om man tänker till Norska förhållanden (väntar fortfarande på svar vad det är)

- Piloter behöver man väl inte byta ut för att man byter flyg ;)

Teknikere och piloter måste ju oavsett gå kurs / training oavsett vilket flyg man köper. Om man inte köper "nya" F16 då.

Stötteutstyr, markutrustning osv, låter ju som det passar lika dåligt till en Eurofighter som det gör till en JAS-39 Gripen, eller ?!

 

Timmy' date=' hvor mye bedre perfomance har jas-39 mot en block oppdatert f-16?

 

Men ikke missforstå meg , jeg digger JAS nydelig fly..... [/quote']

 

Antagligen inte mycket bättre (vad gäller prestanda, fuel, payload)

Men jag menar ändå att flygmässigt är JAS-39 en F1 bil medans F16 och många andra (vilket man såg på Rygge Airshow) är mer som en STCS bil. Båda går snabbt rakt fram, men när man ska börja "leka" lite.

 

Jeg tror det at Gripen fløy raskere på Rygge var av nettop den grunnen at piloten valgte å fly høyhastighetsmanøvre mens F-16 la mer vekt på høy AoA-manøvrering, som forgår i lavere hastighet. F-16 kan vel fly like fort som Gripen og svinge like bra, eneste forskjellen er vel at den tar med seg mer last og kan fly lengre.

 

 

Og så sier du at du "tror" Gripen sin teknologi er like bra som de andre konkurentene, selv om den er eldre. Hvorfor tror du dette da? Og når man sier 30 år gammelt design, så mener man ikke at delene/instrumentene ble laget for 30 år siden, men at grunndesignet er 30 år gammelt og dermed også myntet på datidens behov, mest sannsynlig.

 

Og lenger oppe her var det en annen som også har snakket med norske jagerflygere, og samtlige ville ha JSF. Hvorfor tror du de vil ha JSF hvis Gripen er så fantastisk? Det er klart svenskene vil kaste dette flyet etter hvem som helst, de har jo alt for mange av dem til sitt eget behov, men det betyr ikke at vi skal kjøpe dem fordet.

 

Absolut inte. Tycker det vore dumt att köpa bara för att köpa.

Personligen är inte JAS-39 min favorit, bara så det är sagt. Jag sitter inte på SAAB säljavdelning och får pengar för att sprida saker om flygplanet. Jag är bara nyfiken på varför en helt vanlig Norrman, som i dom flesta fall inte flygit mer än i flightsim, har så starkar meningar mot ett flygplan som Sverige producerar. Ibland kan man nästan ana lite avundsjuka, att "vi kan" men inte ni, men det låter jag vara osagt.

 

Det kan vara som du säger Jan Peder, att Gripen-piloten valde att flyga lite "tuffare" manövrar, för att visa flygplanet, självklart var Rygge en ypperlig anledning att få visa fram varför man vill sälja flygplanet till Norge. Det enda jag vet, är att jag oftare hörde publiken (för att ta Rygge som exempel) säga "WOOOW" när man såg JAS-39 Gripen än när man såg dom andra flygplanen. Men det kanske beror på vart man står & vem man pratar med. För precis som några här säger att dom pratat med en F16 pilot som vill ha JSF, så har jag pratat med 2st F16 piloter (NORSKA), på samma flyguppvisning som ville ha JAS-39 Gripen. Vad säger det då? Inte någonting. Det säger bara att många piloter vill flyga olika typer flygplan.

 

Ang teknologi så _tror_jag därför att jag inte är säker och vågar kasta mig ut i en diskussion där jag tar mig vatten över huvudet, som många här ofta gör.

Tycker dock att det är konstigt att Sverige lyckats få iväg så mycket flygplan till andra länder och fler är intresserade, om teknologin ligger så långt efter.

 

Jag är som sagt inte överbevisad att det 30år gammal teknologi är så dumt att köpa, även om det kommer från Sverige.

 

En annan sak: Vad har ni för datorer? En high-end-super duper dator som bränner på FSX i 100FPS ? Ni vet väl att Datorn är över 30 år gammal teknologi ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke misunnelig på svenskene. Jeg har aldri vært det og jeg vil aldri bli det. At dere kan bygge altfor mange Gripen er vel ikke noe å trakte etter :grin:

 

Jeg har bare min mening utifra det jeg har hørt fra min tid i militæret(luftforsvaret) blandt annet. Da tenker jeg ikke på preik fra andre værnepliktige, selvsagt.

 

At folk sier WOOW på et flyshow fordi ei kjerre skremmer vannet av dem med reheat'ern er vel overhode ikke noen målestokk for Gripen vs F-16, hehe... De sa WOOOOW da et visst eldgammelt tre-rør-og-duk-fly flagret rundt også. Kanskje vi skal kjøpe slike istedet?

PS:

Hva er din favoritt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra Timmy' date=' du er kansje klar over at det begynner og bli en stund siden flyet ble lansert også? [/quote']

Vet inte vad som var bra eller vad du vill fram till, men ja, jag vet när det (JAS-39 Gripen aka Världens Dyraste Jordfräs :crazy:) blev lanserat.

 

Nei' date=' jeg er ikke misunnelig på svenskene. Jeg har aldri vært det og jeg vil aldri bli det. At dere kan bygge altfor mange Gripen er vel ikke noe å trakte etter :grin:

[/quote']

Ja "vi" gör ju tydligen det oxå, hehe.

 

Jeg har bare min mening utifra det jeg har hørt fra min tid i militæret(luftforsvaret) blandt annet. Da tenker jeg ikke på preik fra andre værnepliktige' date=' selvsagt.

[/quote']

Har själv inte gjort militär tjänst en gång så ska inte säga nånting mer om det :whistle:

 

At folk sier WOOW på et flyshow fordi ei kjerre skremmer vannet av dem med reheat'ern er vel overhode ikke noen målestokk for Gripen vs F-16' date=' hehe... De sa WOOOOW da et visst eldgammelt tre-rør-og-duk-fly flagret rundt også. Kanskje vi skal kjøpe slike istedet? [/quote']

Hehehehe, good point ! :D

Utan att jag har någon doktor-grad i människo känning, så tror jag inte det var pga att planet var dåligt det "WOOOW´ades".

 

PS:

Hva er din favoritt da?

Det kommer från våra grannar till höger på globen.

Sen om en Sukhoi är bäst lämpad i Nordisk krigsmakt eller på en kyrkogård i Ryssland låter jag vara osakt.

 

Världens häftigaste flygplan är det ändå ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Tørnquist

De største minusene med gripen, sånn som jeg ser det, er den lille mekaniske radaren og at den ikke har supercruise-egenskaper. Det største plusset er prisen.

Her er en sammenligning av pris utført av Defense-Aerospace (last ned pdf'en)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som skal fly de greiene. Håper på JSF' date=' for jeg vil helst se de igjen også ;) [/quote']

Om du bara ska se på dom är det ju många bilder på internet ;)

Tror ikke det er flyene han vil se igjen, men de han kjenner som skal fly de. Med andre ord veldig greit å ikke bli kasta ut av flyet in-air :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg skjønner deg godt jeg Timmy, JAS er nydelig, ingen tvil om dette.

 

Hadde hjertet valgt, hadde det blitt JAS. Vet du hva jeg har som bakgrunn på mine datorer? JAS. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at norge velger Eurofighteren' date=' både når det kommer til utseende og teknologi. Og Delta-ving design er vel heller ikke til å forakte? :) [/quote']

Se över. Väntar i spänning på svar från dig.

 

Vel, dette er kun min personlige mening og min favoritt blandt de tre. Dette er bare en personlig smakssak fra min side og er desverre lite basert på reelle fakta. Jeg syns bare at Eurofighteren ser helt utrolig stilig ut og den manøvrerer seg noe helt hinsides utrolig og det er jo et nyere design enn Gripen, men selvfølgelig så er det helt sikkert andre fly som kan være mere ideelle for Norge. Dette er helt klart min favoritt blandt de 3 utvalgte.

 

Men jeg er enig med deg, Timmy angående Sukhoi flyene, de er rett og slett helt utrolige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi-hoi!

 

Tror det kan gå en god "stund" før man ser noen nye fly på vingene over Norge. Nederlenderne har nå fått seg et skudd for baugen pga at man har "låst" seg fast til JSF. De har jo kjøpt seg godt inn i OTE (operational test and evaluation) på JSF, men er nå tvunget til å ta Gripen på alvor (derav tilbudet som nå er kjørt fram/skal kjøres fram fra svenskene).

Ikke nok med det så er det heftige greier på gang med å sette dato for utskifting til 2025 (som også nederlenderne snakker om (LEP=life extension programme)). Hvis så skjer for Norge så byr det på utfordringer ift Gripen. Hvilken Gripen har vi i 2025? Hva da med JSF? .. evt andre kandidater???

Fra mitt ståsted midt inne i den tekniske suppa, så er det ikke tvil om at Gripen NG er et godt nok fly i dag. JSF er enda under utvikling/testing, og man må kunne forvente at man her snakker om et fly som står mer i stil med 2025 enn det Gripen gjør.

Mr Rosen (repr fra Gripen) prater om et Gripen-potensiale fram til 2040. Det blir jo litt kort tid hvis vi faser inn nye fly først i 2025.

 

Konklusjonen blir at det er mange løse tråder i dette prosjektet enda, og den største er vel om norske politikere i det hele tatt er i stand til å fatte beslutning om dette et halvt år før valget!?!

 

PS: mitt forslag er å få fatt i kredittkort nummeret til Kristin Halvorsen, ring deretter en selger ved Lockheed Marting og få flydd over brandnew (Block MAX) F-16 ASAP ZULU. Deretter selger vi alle våre gamle F-16 til et eller annet land. Case closed!

 

A r v i d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt av det som er skrevet, og det er ingen tvil om at det ligger politikk bak enkeltes valg av fly. Rolf Arne B. er tydelig politisk(sosialistisk) styrt. Vi vet alle at SV ønsker å bygge ned forsvaret vårt, måtte gudene vite hvorfor. Disse tullingene ønsker også selvfølgelig å kjøpe svensk framfor neste generasjons fly fra USA som er deres bitre motstandere. Sosialister flest ønsker at vesten skal bli sosialistisk, slik at noen sosialistiske pamper kan sitte å diktere vår hverdag.

 

Nå i disse dager ser vi tydelig et Russland(Bjørnen) som våkner fra dvale. Russerne tar seg til rette der det måtte passe seg, det er bare å se sist de sendte et hangarskip mellom våre oljeinstallasjoner. Jeg kaller det en øvelse på å tå kontroll over våre ressurser. Så har vi Georgia, og nå at Russerne har sendt skip og fly til Venezuela samtidig som Chavez står og hyler sosialistisk gørr mot vår frie verden(USA og Vesten). Russland er et land vi ikke kan stole på, det er folket der som er slik de er. Vi kan ikke stole på dem for fem flate øre!

 

Vi går inn i urolige tider! Og det kan dere takke sosialistene og religiøse fanatikere(muslimer) for! Begge hater vesten, da det er det motsatte av deres egen umenneskelige politikk.

 

Vi må pleie forholdet til USA og vesten, hvis ikke ender vi opp i fattigdom, nød og underkastelse slik som hos russerne, kineserne og nordkoreanerne. Ingen Sosialistiske regimer har fungert. Derfor må vi sørge for at vi aldri går lengre til venstre enn det vi gjør i dag. Nå trenger vi endringer! Før det er for sent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth: Det var vel å dra den litt langt... Er helt enig med deg i at vi bør velge JSF, men å skylde det på at alle muslimer er psykotiske blir feil. Som Andreas sier, fanatikere finnes i alle religioner (ta Ku Klux Klan for eksempel) og er bare en veldig liten del av befolkningen, så fanatikere trenger vi ikke være særlig redd for. Det som er farlig er når disse får med seg store deler av befolkningen, der du kan se på nazistene før WW2 som et eksempel.

 

Men ja, jeg tror også politikere med makten burde se at forsvaret er i krise og trenger mer bevilgning for å kunne bevare våre interesser under det stadig økende trusselbildet i Russland og Midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt sansen for Gripen, fordi den er nordisk og fordi vi kan være med på et industrisamarbeid på et høyt teknologisk nivå. Tror ikke vi kan oppnå så mye sammen med amerikanerne, de gjør stort sett som de sjøl vil.

Sjøl om JSF er det nyeste innen flyteknologi, har prosjektet flere svakheter, og passer kanskje ikke for norske forhold? Se linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl om JSF er det nyeste innen flyteknologi' date=' har prosjektet flere svakheter, og passer kanskje ikke for norske forhold? Se linken

For å si litt om påstandene i den artikkelen:

Flyet er overvektig, og har utilstrekkelig drivkraft.

Sammenlignet med hva? Ved MTOW vil maskinen har en thrust to weight-ratio tilsvarende det en finner på våre F-16A og på Gripen NG... (Og så kan en forøvrig regne med mindre drag på en F-35.)

 

Det har et altfor lite vingespenn, med sine 43 kvadratmeter. Det gjør flyet vanskelig å manøvrere.

Joda, en lavere wing loading er fordelaktig mtp manøvreringsevne, men har de her regnet med flykroppen, som på F-35 bidrar med en del løft?

 

To bomber på to tonn hver er altfor liten kapasitet til å kalle F-35 et ordentlig bombefly.

To bomber som intern payload ja, men en har fire eksterne pylons i tillegg, som kan lastes med henholdsvis 2500lb, 5000lb, 5000lb og 2500lb.

Og ja, de første Block-versjonene vil ha begrensede A2A-egenskaper (derav omtalen som "bomb truck,") men dette har i hovedsak med software å gjøre, og ikke en begrensning i selve designet. På samme måte hadde Eurofighter svært begrensede A2G-egenskaper inntil tidligere i år, fem år etter at maskinen først ble tatt i bruk.

 

Aldeles ikke usynlig på radarer. Til det er stealth-egenskapene for dårlige.

Det har vel aldri vært meningen at den skulle nå opp til F-22 mtp stealth, men den har uansett en mindre RCS enn de fleste andre jagerfly.

 

Prisen ser ut til å kunne bli hele 122 millioner dollar per fly. Det vil også kunne føre til dyrere fly for et eventuelt norsk kjøp.

Prisen vil variere etter hvilke versjon en kjøper og når en skal ha levering, tidlige maskiner er dyrere pga lavere output per år. Og inkluderer den oppgitte prisen utviklingskostnadene eller ikke? Siste anslag på fly-away cost jeg så lå på rundt 70-80mill USD.

 

- JSF er ikke stealthy sett fra alle vinkler. Sett bakfra er det antakeligvis mindre stealthy enn den svenske konkurrenten Gripen.

Bra jobba Sherlock, finnes det en maskin som er det? Med F-35 har en i det minste en maskin som ikke lyser opp som et juletre på fiendens radar på vei inn mot målet (uten ekstern payload.)

Har John Berg noen gang sagt noe positivt om produkter fra Lockheed Martin, enten det gjelder F-35 eller våpensystemet på våre nye fregatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt sansen for Gripen' date=' fordi den er nordisk og fordi vi kan være med på et industrisamarbeid på et høyt teknologisk nivå. Tror ikke vi kan oppnå så mye sammen med amerikanerne, de gjør stort sett som de sjøl vil.

Sjøl om JSF er det nyeste innen flyteknologi, har prosjektet flere svakheter, og passer kanskje ikke for norske forhold? Se linken

 

Veldig enig med deg, Kjell! Og la oss heller ikke glemme at herrene Sprey og Wheeler nok besitter vesentlig mye mer kompetanse på jagerfly generelt, og JSF spesielt, enn noen annen her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ja selve AP veteranen Lie har jo også blitt ekspert på dette, han er helt klar også på valg av Grippen, så da synes jeg vi skal gå for dette. Grippen er flott og se på, helt rå design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...