Gå til innhold

Airplane Crash


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Minner om sterke sener i denne filmen så om du ikke tåler det så ikke se...

 

WLkW6ktt6V8

 

Grunnen til at jeg linker til filmen er å få en diskusjon i hva som kan ha skjedd her eller hva som kan være grunnen.

 

Skal man nemlig se på kommentarene på You tube så er disse bare usakelige, men et av dem så int ut.

 

The pilot's biggest mistake was that he tried to climb out of ground effect before the plane was ready. He should have aborted the take-off 1/2 way down the runway. Or at least remained in ground effect until gaining a substantial amount of airspeed 60 to 75kts (In my plane at least). I am sure the little voice in his head was screaming ABORT ABORT ABORT.. But unfortunately he did not act. I will keep this in mind if I ever find my self in his shoes.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så i praksis fløy han kun grunnet groundeffekten?

 

Groundeffekt - grunnet luftens bevegelse (Vortex) får man ekstra løft under en viss høyde over bakken. Dette er vel... et halvt eller en helt vingespenn i høyde. Dvs at her kan man fly med lavere hastighet. Om han fløy med akkurat nok hastighet for å holde seg (såvidt) flygende i groundeffekten, hadde han ikke hastighet nok til å klatre ytterligere.

 

Slike fly (ekranoplan?) som flyr over havet men som ikke kan fløy høyere enn i svært lav høyde flyr nettopp grunnet groundeffekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
så i praksis fløy han kun grunnet groundeffekten?

 

Groundeffekt - grunnet luftens bevegelse (Vortex) får man ekstra løft under en viss høyde over bakken. Dette er vel... et halvt eller en helt vingespenn i høyde. Dvs at her kan man fly med lavere hastighet. Om han fløy med akkurat nok hastighet for å holde seg (såvidt) flygende i groundeffekten' date=' hadde han ikke hastighet nok til å klatre ytterligere.

 

Slike fly (ekranoplan?) som flyr over havet men som ikke kan fløy høyere enn i svært lav høyde flyr nettopp grunnet groundeffekten. [/quote']

 

Dette er vell en av 380 sine pain in the ass....vingene er i en vinkel som gjør at de er det første som tar ground effect pga sin vinkel og enorme dimensjon, dvs langt bak på flyet? Når man har nesa i været for landing..tror det er derfor det er autoland som gjelder en periode....korriger meg om feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var at han hadde veldig høy fart på runway,uten å få noe løft,og det forklares jo her med 10 knop medvind.

På videoen ser det heller ikke ut som han har flaps ute i det heletatt.

Men jeg forstår ikke hvorfor han tok av i medvind uten flaps med et fullastet fly?

Det er da ganske elementært å ta av opp mot vinden,er det ikke?

Det gikk dessverre fort og gæli'

Huff :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Tailwind-> trenger mer fart

-varmt, 38C -> trenger enda mer fart, pluss propellen får ikke samme effekt (lav lufttetthet)

-tungt -> høyere steilefart fører til at man må ha høyere fart for å kunne rotere/fly

 

Så min konklusjon blir:

Han hadde ikke en sjans til å fly den maskinen, og heller lav forståelse/respekt av/for performance..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...