Gå til innhold

ACARS dekoding er rått!


Thomas Lorentzen

Anbefalte innlegg

Yes!

Endelig har jeg også fått det til, en slags tekst basert radar av alle fly som er utstyrt med ACARS. Man får opp all informasjon man trenger om flyet, rute, type, reg osv.

Har selv to scannere, og bruker programmet AirNav ACARS decoding... dette er rett og slett helt konge. Nei se der ja, dukka AF2075 opp fra Paris jo 7375 reg, F-GJNO [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Hører flyene på den ene scannern og får den informasjonen jeg trenger på den andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Thomas.

Prøv at koble "Airnav Acars decoder" på "Airnav 3.1" så får du også kort med flyene på de aktuelle positioner når de sender positionsdata. Med "Airnav 3.1" kan du også lave dit eget kort, så det passer efter hvor du bor.

Rart at høre der er andre der leger med dette. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Hilsen

Lars Schmidt http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Kenneth

Prisen på noget sådan afhænger meget af om du har noget grej. Som minimum skal du bruge en flyradio eller scanner der kan modtage i området 131.000 - 137.725 mhz. Når du har det, og ellers er i besiddelse af en computer, kan du allerede starte op. Du kan evt. starte med at downloade et freeware program for at se om det er noget for dig.

Skal du køre perfekt dekodning, anbefaler jeg "sky-Spy" og programmet "Airnav 3.1".

Links til de forskellige programmer kan du finde på min hjemmeside http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk under software.

Vil du gerne igang med dette, vil jeg meget gerne hjælpe i den udstrækning jeg kan.

Hilsen

Lars Schmidt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Thomas.

Du har nok fundet ud af at du kan editere ruterne i "Airnav Acars Decoder" så den skriver eksakt hvor flyene er startet fra, og hvor de skal hen. Alle SAS ruter finder du på http://ibp.scandinavian.net/flightstatus/fl/flights1.asp"'>http://ibp.scandinavian.net/flightstatus/fl/flights1.asp" TARGET=_blank>http://ibp.scandinavian.net/flightstatus/fl/flights1.asp Her taster du bare rute nummeret ind, og med det samme kommer ruten frem. Jeg har en masse links til andre sider der kan det samme, hvis du er interesseret.

Hilsen

Lars Schmmidt http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Thomas.

Prøv at indstille din scanner på 136.925 mhz. Dette er Acars Tertiary frekvensen. Her sender næsten alle SAS fly. Imellem tiden prøver jeg at starte "Airnav Acars Decoder" op på en anden computer. (bruger ikke selv det program, men har testet det)Så skal jeg nok lave en forklaring til hvordan du editerer i dette program.

Har du også Airnav 3.1?

Hilsen

Lars Schmidt http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Thomas.

Nej, det er ikke kun SAS på denne frekvens. Den bliver brugt mest af SAS, men selskaber som British Airways, Virgin Atlantic m.m. bruger også frekvensen. Hvis du skal have flest mulig selskaber logget, skal du på primær frekvensen (131.725 mhz) Her er der bare ikke så meget traffik i dag.

Editer i Airnav Acars Decoder Når du har fundet en rute du vil have ind gør du følgende: Eksempel SK320 Bergen-Oslo. Tryk på "File" gå ned i "Database Explorer" tryk på fanebladet "Flight Number" tryk på "+" tegnet for at insert record. Kør musen op på CALLSIGN og indsæt rutenummeret. Husk der skal ikke stå SK320, men SAS320. Tryk herefter på ROUTING og skriv Bergen - Oslo. Tryk på "fluebenet" Post Edit, og næste gang du hører et "bib", står det hele nydelig og pænt på skærmen.

Husk at alle editeringer skal foretages ved at skrive selskabsinitilaerne foran rutenummeret. Eks. British Airways rute BA2211. Her skal skrives BAW2211 i stedet for.

Prøv dette til at starte med. Når du gerne vil videre, skal jeg være på pletten. ( Dette gælder alle her på listen )

 

Hilsen

Lars Schmidt http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Thomas.

Jeg kender ikke problemet, men det kunne godt tænkes at være Borland programmet. Ellers er det nok en god ide, at du bruger noget tid på "Airnav Acars Decoder" ind til du er godt og grundig inde i sagerne, for "Airnav 3.1" er lidt vanskeligere at finde rundt i, men er absolut det bedste program der findes til dette formål. "irnav 3.1" kan jo "snakke" med så godt som alle programmer der kan fange Acars signalerne.

Held og Lykke !!

Hilsen

Lars Schmidt http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er et dumt spørsmål eller det ikke er jeg som ikke har satt meg nok inn i sakene men hva er forskjellen på AirNav (Suite) 3.1 og AirNav Acars Decoder? Jeg har vært inne på airnavsystems.com og sett litt på de forskjellige progammene og jeg må si jeg er litt i tvil om hvilke av dem jeg trenger. Er det noe vits i å downloade AirNav Suite 3.1 eller holder det med AirNav Acars Decoder?

Inneholder AirNav Suite 3.1 alle fire programmene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Tom.

Forskellen på "Airnav Acars Decoder" og "Airnav 3.1" er stor. "Airnav Acars Decoder" er et simpel "Stand Alone" program der kan decode Acars signaler via lydkortet. Det er et rimelig kedelig program der "kun" kan decode signalerne og vise dem rå, samtidig har man så også mulighed for at se hvilke ruter der flyves på.

"Airnav 3.1" er et avanceret program der så til gængæld ikke kan noget som helst uden at blive "fodret" af et andet program. Når programmet så bliver "fodret", har du pludselig et meget avanceret program der plotter flyene ind på et kort når der sendes positioner. Samtidig er der log over alle flytyper, flyselskaber, ruter, samt en masse andre funktioner. Som et par stykker har skrevet ovenover dette, er det kedelig at sidde og læse Acars beskeder. Det har jeg heller ikke lyst til, men med dette system har jeg lige pludselig et stor overblik over alle de fly der beflyver Nordeuropa. Her i Aalborg hvor jeg bor, er der omkring 9-10.000 logninger i døgnet.

Jeg vil sige at jo længere sydpå man bor, jo sjovere er det nok at "lege" med dette. Hvis man bor i midt- eller nord Norge er der ingen grund til at ofre penge på dette. Deropppe er det lige før man jubler når der kommer et "bib"

Jeg vil anbefale at man bruger programmet "Sky-Spy" sammen med "Airnav 3.1" Til dette system skal man også have en Demodulator eller et Hammcom interface. Alle oplysninger og link til disse programmer kan findes på min hjemmeside.

Hilsen

Lars Schmidt http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello Ståle.

Jeg bruger en antenne der passer til frekvensen, samt en scanmaster SP-55 antenneforstærker. En almindelig Allround scanner antenne virker ikke ordentlig til dette formål. På denne side http://www.flightdeck.co.uk/aerial_home.htm"'>http://www.flightdeck.co.uk/aerial_home.htm" TARGET=_blank>http://www.flightdeck.co.uk/aerial_home.htm kan du se nogle antenner der er beregnet til dette.

På min hjemmeside vil der inden for nogle uger, komme en testside med test af forskellige scannere jeg har afprøvet.

 

Hilsen

Lars Schmidt http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Lars.

Og ja, jeg bor faktisk i Nord-Norge så jeg tviler på at jeg gidder å bruke noe penger på AirNav 3.1 for å få inn de få SAS-maskinene som passerer over her hver dag.

Nå har jeg prøvd AirNav Acars Decoder noen timer og har fått det til å fungere, så jeg ser ikke helt bort fra at jeg i hvert fall bruker litt penger på den ettersom det er bare halve prisen i forhold til f.eks. AirNav 3.1

Moro er det i hvert fall [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image], å se der ja, der dukket SK377, SE-DIS opp på tur fra Tromsø til Oslo [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Men et spørsmål, hvorfor står det DC-9 og ikke MD-81/2/3/7 på ACARS fra SAS på f.eks. SE-DIS som er en MD-81?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan att jag vet att det är så, så kan MD80 vara certifierad som en DC-9... Fokker50, t.ex, är certifierad som en Fokker27 Mk.50. Tror man gör så för att slippa dyra certifierings ansökningar för varje ny modell.

Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Lars Erik.

på denne side http://denmark.klm.com/Timetable/default.asp"'>http://denmark.klm.com/Timetable/default.asp" TARGET=_blank>http://denmark.klm.com/Timetable/default.asp

kan du downloade KLM og Braathens aktive timetable, den koster ikke noget, og bruger computerens ur..))Tryk på "map" og zoom ind på skandinavien så skal du bare se.

En mulighed er også at bruge Airnav 3.1. Den kan gå direkte på internettet og hente en masse aktuelle logninger over hele verden, men det er der ikke nogen sport i.

Hvis du rigtig skal igang, skal du nok bruge lidt penge.

 

Hilsen

Lars Schmidt http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Lars

---------------

på denne side http://denmark.klm.com/Timetable/default.asp"'>http://denmark.klm.com/Timetable/default.asp" TARGET=_blank>http://denmark.klm.com/Timetable/default.asp

kan du downloade KLM og Braathens aktive timetable, den koster ikke noget, og bruger computerens ur..))Tryk på "map" og zoom ind på skandinavien så skal du bare se.

--------------

Hmm slet ikke så dårligt. Det kan man godt få nogle timers tidsfordriv til at gå med... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

--------------

En mulighed er også at bruge Airnav 3.1. Den kan gå direkte på internettet og hente en masse aktuelle logninger over hele verden, men det er der ikke nogen sport i.

Hvis du rigtig skal igang, skal du nok bruge lidt penge.

--------------

Kan du forklare det lidt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Peter.

Airnav 3.1 har indbygget en funktion der gør, at hvis man trykker på F3, går den på nettet og henter en masse aktuelle logninger. Den kan sættes op til automatisk at gøre det lige som man har lyst til. Jeg syntes det er usportslig og har ikke prøvet. Jeg installerer Airnav 3.1 på en anden computer og prøver det, så kan du få et fyldestgørende svar i morgen. Jeg vil prøve at sætte den til at køre på nettet hele natten på denne computer.

( god by du bor i, jeg bor i Dall Villaby )

 

Venlig hilsen

Lars Schmidt http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ACARS går via satelitt - Braathens bruker link i Singapore. Blir melding sendt fra OSL til flykontor OSL så går det via Singapore(!). Det er noen få områder som ikke har ACARS dekning bl.a. noen soner i Tyrkia.

ACARS er korte standardmeldinger - så jeg deler ikke synspunktet i heading "ACARS er rått!" - Det hele er en laaang gjesp synes jeg.

Her litt klipp og lim for dere freakere

[image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

ACARS - OPERATION - DOWNLINK REPORTS

General

There are many ACARS reports. Generally, these reports use short codes to decrease the cost of satellite or ground station use.

All ACARS reports have header information followed by the report data.

Report Header

Typically, the header includes this information:

Report type

Flight number

Flight origin and destination

Registration number

Date and time sent.

Report Data

An example is the IN report. The ACARS MU automatically sends this report when the airplane gets to the gate.

The IN report typically includes:

IN event time

Remaining fuel

Average wind factor

Optional scratchpad text.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Øystein.

Jeg må korrigere dine udtalelser om Acars. Det er ikke alt Acars information der går via satelit, og det er ikke kun standard beskeder der sendes. Jeg har fulgt udviklingen af dette i et par år, og jeg har set mange individuelle beskeder sendt til piloter og besætning på de enkelte fly. Disse beskeder kan indeholde oplysninger om fejl og mangler ved flyet man ønsker rettet, ting man mangler og ønsker ombord ved landing, aktuelle sportsresultater til besætning og passagerer samt en masse andre meldinger. Om Braathens kun sender standardbeskeder må jeg tilstå, det har jeg ikke viden om, men generelt sendes der individuelt fra så godt som alle fly der er udstyret med Acars systemet.

Hvis man vil vide en masse om hvordan det fungerer, kan man læse det på SAS Flightoperations hjemmeside under afsnittet datalink. Siden kan findes her: http://www.sasflightops.com/"'>http://www.sasflightops.com/" TARGET=_blank>http://www.sasflightops.com/

Hilsen

Lars Schmidt http://www.acars.subnet.dk" TARGET=_blank>www.acars.subnet.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo -Lars....

En sjelden gang kan det komme en fritekst (nevnt ovenfor som scratchpad text). Har brukt det selv et par ganger, men fixing på fly som flyr er ikke særlig lurt. Selv det å dytte inn en sikring er ikke alltid like smart. Blir begrenset til korte beskjeder om at teknisk er klar når de lander. En slik beskjed blir sendt max 3-4 ganger i året. ACARS fritekst er ikke akkurat skrivevennlig -så det blir ikke noe roman av det. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] . Da er det mye mer effektivt med mobil tlf. når flyet har landet.

Får også exceedence rapporter automatisk via ACARS. F.eks motorvibrasjoner. Som regel kan man lese av motorturtall - høyde - temperatur og varighet .. osv.. Ser lett at det har bare har vært is på fanblader noen sekunder og ikke noe å bry seg om. - Men disse rapportene er uvurdelige ved feilsøking av andre ting. Ingen tvil om det.

Vil bare dempe forventningene rundt "ACARS er rått". 99.999% av meldingene er standard og uinteressante. Fritekst ACARS er ikke mye å rope hurra for de heller. Personlig ville jeg ikke brukt en krone eller et minutt på ACARS som fritidsyssel.

Men dere har jo fly på maten [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] og interessene blir vel deretter.

Danske venner: Ta en kold handbayer for meg også i kveld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...