Gå til innhold

Dassault Mercure 100


Gunnar Svensen

Anbefalte innlegg

På syttitallet satte Frankrike store forhåpninger til sitt nye passasjerfly Dassault Mercure 100. Det skulle ikke mindre enn å ta opp konkurransen med Boeing 737-200 og gjenreise Frankrike ære i luften. Slik gikk det ikke.

 

Mercure ble en av fransk luftfarts største flopper. Selv om mange holdt det for et førsteklasses fly, var rekkevidden alt for kort til at de store internasjonale flyselskaper vil satse. Ti maskiner greide fabrikken å selge – til det franske innenriksselskapet Air Inter. I tillegg hadde man en prototyp. 11 fly ble altså hele beholdningen(!)

Men nå har Benoit Gaurant (panel) og Tony Madge (aircraft ut fra en Eric C. Johnson original) lagt ut en flott FS utgave (både 98 og 2000 versjon) på Flightsim.com.

Etter å ha testet maskinen og panelet (98 versjonen) under de mest skiftende forhold i løpet av noen uker, synes jeg dette er noe av det beste som er laget av freeware på lenge.

 

Gaurant har snekret sammen et utrolig bra panel – nesten identisk med den som satt i den originale Mercure. Panelet avviker på en rekke punkter fra det vi etter hvert er blitt vant til fra andre flytyper. Men det er også noe av moroa med dette flyet…Og den nyutviklede air.fila ”fmmerc 98.zip” (også tilgjengelig på flightsim.com) gjør det til en nytelse å håndtere dette flyet.

Her er det reist et imponerende minnesmerke over et fly som verden ikke ville ha…(Og så kan man jo lure litt over det lille som skiller mellom suksess og fiasko… [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

 

Gunnar Svensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei der.

Helt enig med deg der, dette panelet er noe av det beste freeware på lenge. Skikkelig natt-belysning også. Selve flymodellen er, synes jeg,da, ganske gjennomsnittlig. Et annet panel til en fransk klassiker, som jeg tror er laget av samme person, er panelet til Super-Caravelle. Utrolig detaljert [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] .Ved å bruke Rob Bennis sin SAS-Caravelle er det en utrolig kombinasjon. Støtt og stabilt er det også, håndfløy det fra trondheim til oslo for noen dager siden.

hilsen Runar Hvitsand [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dassault Mercure ser ut som en dårlig kopi av 737-200 (synes jeg). Hvis du skal på ferie til Tyskland, så kan du se ett eksemplar på teknikk-museet i Speyer (litt sør for Frankfurt). De har forøverig mange spesielle fly der, bl. mange russiske. Du kan gå inn i noen av dem.

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...