Gå til innhold

Matte på VGS


Elias Lundereng

Anbefalte innlegg

(Kopierte denne fra Pilotene svarer. Fordi jeg regner med at andre kan svaret også.)

 

Heisann. Jeg, som mange andre, drømmer om å bli Pilot. Og på Videregående nå, har valget kommet om jeg skal ta Matte P eller Matte T. Vi skal få tilbake en kartleggingsprøve, og hvis man får mindre enn 15 poeng, anbefaler læreren at vi tar P. Men hvis jeg tar P, kan jeg bli Pilot da?

 

Elias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan tenke meg med at den vanskelige kan være grei å ha er dersom du skal ha fysikk også.. Ett år ekstra med fysikk er ikke så dumt, fordypning unødvendig. ellers er matten i en pilots hverdag ikke av den mest avanserte typen, men +-*/, litt sinus/cosinus(vindkomponenter) og mye hoderegning og huskeregler..

 

Men når du skal ta JAR FCL-teorien må du lære masse tullete formler, men de krever ikke avansert matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er også hva du vil kunne klare. 1T er vanskeligere enn matten på Ungdomsskolen, og du burde kunne matte godt. "Hvis du synes mattematikk er et greit fag, hvis du har klart det brukbart godt på ungdomsskolen og er du innstilt på å arbeide en del med faget, kan du velge 1T. Her lærer du mest mattematikk. En annen grunn til å velge 1T er at fordypning i mattematikk andre eller tredje året er nødvendig for opptak til enkelte spesielle utdanninger etter vgs (spesiell studiekompetanse)"

 

Dette MÅ du ikke ha for å bli Pilot, men selvfølgelig, man kan vel ha bruk for det. "Hvis du ikke tror du kommer til å velge mer enn 5+3 timer i første og andre klasse, kan du velge 1P."

 

T-mattematikken er vanskeligere enn Ungdomsskolemattematikken, mens P-matten er enklere.

 

"Tenk godt over valget ditt. Det kan være vanskelig eller umulig å få bytte variant i løpet av vinteren. Det er dumt å velge T-mattematikk hvis du ikke er god nok i mattematikk eller ikke gidder å jobbe med det."

 

Jeg ville valgt P, noe jeg blir å gjøre. Men jeg har da ikke tenkt å bli pilot, men flyveleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker av erfaring nå. T matten er vanskelig, og man må kunne matte hvis man velger det. De sier (4 kansje), men annbefaler 5er eller 6er.

 

P-matten er ikke lettere en ungdomskolen, den er vanskeligere, men ikke veldig mye. Jeg hadde 3er i matte på ungdomsskolen, gikk ut P i fjor med en sterk 5er. Dog, jeg la mer vekt på matten, og hadde en veldig god lærer.

 

Det er egnelig ikke første året som er viktig, fordi du kommer til å måtte bestemme i 2 klasse hva du vil ha der. Om du vil fortsette på P eller T (3timer uken) eller om du vil ha S1 eller R1 (5 timer i uken). Du kommer til å være nødt å velge S1 eller R1 ville jeg tro. S1 skal være mer enn nok.. Du kommer til å trenge R1 hvis du skal i medesin osv.

 

1 år R1 er det samme som 2år S1 sies det! ;)

 

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde T matte første året, det jeg syntes var det vanskligste var sannsynligetsregning, men det gikk greit nok. Nå på andre året har jeg valgt R matte og fysikk, i matte'n så startet vi med sannsynlighet og læreren sa det var en pangstart, resten kommer ikke til å være så vanskelig.

 

Du får med deg masse nyttig inn i luftfarten hvis du velger R matte og fysikk. Jeg tror at starten på utdannelsen vil bli enklere med tanke på matte og fysikk'n du kommer til å bruke under utdannelsen og på jobb som pilot.

 

De som er piloter kan rette på meg, og/eller fortelle litt nærmere hva du kommer til å få bruk får. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysikk kan du få uansett. Du kan velge R1 selv om du har valgt P' date=' men det er ikke annbefalt. En i tidligere klassen min har gjort akkurat det.. Fra P til R1! :o [/quote']

Skal ikke gå an å velge R-matte om man har tatt Praktisk. Nettopp fordi det faglige nivået er alt for lavt... Man har kun mulighet til å gå videre til S-matte, eller fortsette i VG2 med 2P.

Den personen du snakker om må ha fått lov på spesielle vilkår (sikker på du ikke mener S-matte?), men det skal egentlig ikke gå an.

 

Kilde: http://surl.se/picture/20079/99477.jpg

 

Elias: Anbefaler deg å lese gjennom kilden jeg har brukt, det brevet, som du og helt sikkert fikk i posten, for å klarlegge litt.

Jeg ville vært forsiktig med å bytte til Praktisk mtp. fremtidig yrke. Det stenger mange muligheter.

 

Merk deg at du ved å velge S1 og S2 får samme kompetanse som R1-matte, så jeg ville uansett valgt S1 og -2 om jeg var deg, og skal ha Praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et litt offtopic spm her:

 

Jeg skal besøke en skole litt senere i 10. klasse.

Da kan jeg få bestemme hvilken skole, og hvilken linje jeg skal være på i 3 dager, eller 1 uke.

 

Hvis jeg skal bli pilot (tenkte å ta sertifikatet i militæret, enten stort fly eller lite (F-16))

Hvilken linje burde jeg da velge, og se på?

Og hvor lenge burde jeg gå der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysikk kan du få uansett. Du kan velge R1 selv om du har valgt P' date=' men det er ikke annbefalt. En i tidligere klassen min har gjort akkurat det.. Fra P til R1! :o [/quote']

Skal ikke gå an å velge R-matte om man har tatt Praktisk. Nettopp fordi det faglige nivået er alt for lavt... Man har kun mulighet til å gå videre til S-matte, eller fortsette i VG2 med 2P.

Den personen du snakker om må ha fått lov på spesielle vilkår (sikker på du ikke mener S-matte?), men det skal egentlig ikke gå an.

 

Kilde: http://surl.se/picture/20079/99477.jpg

 

Elias: Anbefaler deg å lese gjennom kilden jeg har brukt, det brevet, som du og helt sikkert fikk i posten, for å klarlegge litt.

Jeg ville vært forsiktig med å bytte til Praktisk mtp. fremtidig yrke. Det stenger mange muligheter.

 

Merk deg at du ved å velge S1 og S2 får samme kompetanse som R1-matte, så jeg ville uansett valgt S1 og -2 om jeg var deg, og skal ha Praktisk.

 

 

 

Joda, du kan hvis du vil, men det er ikke annbefalt. Hvis du føler at du kommer til å klare det så er det helt opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hvordan du kan hvis du vil.

Såklart er det jo ikke anbefalt! Noe av grunnen til at det ikke skal gå an. Man lærer jo tilnærmet ingenting på Praktisk i forhold til Teoretisk...

Du kan se selv på det arket hva som er mulig og ikke. Tviler utrolig mye på at hvem som helst kan bytte til R1 etter å ha gått Praktisk, utifra det som er blitt sagt på skolen av lærere, skriftlig, og under møtet hver klasse var på for orientering om mattevalg.

 

Siterer gjerne noe av det som står i brevet:

Hvis du liker matematikk og ønsker å ta det høyeste matematikk-kurset i 2. og eventuelt 3. klasse (VG2 og VG3), altså R1 og eventuelt R2, du velge 1T.

Synes det står klart nok her jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer ganske så mye på Praktisk og S1/S2 Andreas. Men Det er beregnet for dem som synes matematikk er vanskelig,eller ikke liker matematikk.

Og uansett er det vel ganske så få av dem som går Praktisk matte som har planer om å bli lege eller noe innenfor medisin.

 

Og om man velger P-matte eller T-matte tror jeg ikke har så forferdelig mye å si hvis man skal bli pilot. Det handler om å stå på og jobbe hardt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer langt fra like mye på Praktisk som på Teoretisk.

S1 og -2 i forhold til R1 og -2 har jeg ikke uttalt meg om, fordi jeg ikke vet like godt hva som er forskjellen i pensum. Jeg vet bare at S1 og S2 til sammen utgjør R1, så det er vel ganske obvious at det er en liten forskjell her også.

 

En klasse som gikk 1P fikk i lekse å lære seg gangetabellen... Mens vi på 1T begynner så og si rett på med trigonometri.

Det er en skikkelig forskjell i hva man lærer på disse to kursene, akkurat det kan ikke diskuteres :)

 

Og om man velger P-matte eller T-matte tror jeg ikke har så forferdelig mye å si hvis man skal bli pilot. Det handler om å stå på og jobbe hardt ;)

Jeg har ikke snakket om hva som trengs for å bli pilot...

Det er bare veldig lurt å ha noe i bakhånd om pilotdrømmen går i dass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...