Gå til innhold

Æ dreit mæ ut på vfr i dag...


Marcus Krogtoft

Anbefalte innlegg

Tenkte bare at jeg skulle dele en aldri så liten tabbe med resten av forumet...

Skulle fly ned til Bardufoss i kveld for å levere et fly til vedlikehold, men huhei, gjett hvem som tok feil fjord inn til bardufoss...

Tipper en viss en her på forumet fikk seg en god latter siden han satt i tårnet..

Sånn kan det gå når man ser feil på kartet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du først skal dele din feil med oss, så kunne du kunne si litt om hva du tror førte til at du gjorde feilen? Da tenker jeg på:

 

Ble du distrahert?

Hvorfor trodde du du var i "riktig" fjord?

Var det noe du glemte å gjøre som ville ha gjort at du oppdaget feilen før det var for sent?

Etc.

 

Setter pris på folk som vil dele erfaringer, så har man noe å ha i bakhode når man er der ute selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Synes jeg ser VG-overskriften: Nesten katastrofe' date=' stor reinsdyr-flokk i livsfare :grin:

 

[/quote']

 

Hmm... Hvorfor akkurat reinsdyr? Tror du det er kun det og samer som er her oppe nord for Trondheim eller?

 

 

Hvorfor ikke? Slik jeg tenkte meg at VG ville blåst opp en slik sak.

 

Hva jeg tror og vet om åssen det er nord for Trondheim er vel litt uinteressant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ va vell litt lengre inn i rossfjorden...., Æ vet a faen ka som helt skjedde, men det va vell litt uoppmerksomhet ute å gikk jah. Human Factors hete det vel i flyindustrien. Men anyway, neste gang blir det operativ flygeplan uansett hvor kort man skal ut å fly, da ville tabben ha blitt oppdaget på et tidligere tidspunkt. Forøvrig første gang æ har gått på en navigasjonstabbe.

Va uansett greit å få en Radar Vector til Rossvoll :blush:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å "ta første til høyre" akkurat der. Been there, done that...

 

Faktisk veldig mange som gjør det der. Like morro å se at de begynner å sirkle når de ser Finnfjordvatnet (De som ikke er kjent)

 

Og til lett kverulerende kollega i Bodø: Det var vel mer "magnetic track to Rossvoll is 141, distance 11 miles"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi fikk oppklarhet i det da! :)

 

 

Det e jo lætt å missførrstå - dæm e små' date=' å dæm e mange! Kniv, det har dæm óg!

 

:D [/quote']

 

Åsså så vanskeli å bli kvitt!!! :grin: Hmm, det er vel en grunn til at enkelte samer blir kalt stemmen i gresset.

OK, jeg innrømmer det! Er oppvokst i Tana kommune i Finnmark, og det er mange samer der, men same er jeg ikke! Syns du jeg ser ut som en, Vidar? ;)

 

Det er jo et poeng i at VG blåser det opp, men reinsdyr deromkring??? Nei hadde vel blitt mere: "Flyver feilnavigerte- var nær ved å styrte." :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er GPS?

Ofte oppstår det usikkerthet ved at man tror man har kommet lenger enn man faktisk har. Men når det er sagt skal det sies at Norge er et ganske greit land å navigere etter med markert landskap. Sekv om det til tider kan bli litt langt mellom plasser som egner seg for nødlanding.

Er litt anderledes å navigere lenger nedover på kontinentet. Da går det mere i motorveier, elver og byer. Men det er atskillig lettere å finne en plass å nødlande :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fløy til Hattfjelldal for noen uker siden trudde vi at vi var ved Namskogan... Nei.. Kom der ca 10 minutter etter at vi trudde vi var der :P.

 

Det var da vi fikk erfare at det er lurt og fornuftig å fylle ut en reiseplan slik at man vet når man burde være på stedet, og sette det opp imot når du faktisk er der! Måtte klø meg litt i hodet det oppover dalen! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er sunt å rote seg bort en gang, så lenge det er under kontrolerte former. Det syns også min kjære PPL instruktør sist vinter en mørk kveld under IFR modulen. Akkurat i det unge lovende avsluttet den dårligste ILS innflygningen noen sinne (tror jeg :) )til bane 19 i Tromsø, og begynner på en SJA SID skjer følgende.

"Ta av deg hetta"

Sweet... tenker jeg.

Så blir alle IFR kart nappa ut av knebrettet, og ett sammenbretta LFC 1:500.000 kart blir kastet i fanget på meg. "Bed om å få gå VFR 500ft ut via Ersfjordbotn, du skal navigere VFR natt max 500ft tilbake til Bardufoss via Hekkingen"

 

Shit, nå er rådyra gode!

 

For å si det kort, alt gikk strålende til ca i Malangen ca abeam Ansnes, da unge lovende trodde man var på vei ned Rossfjorden.

Det trodde unge lovende helt til han så Finnsnesbrua kl 12 og Kista på venstre side! (Og instruktøren begynte å få krampelatter i høyre setet!)

 

Point well taken dog, ikke dra på VFR natt nav-tur uten å planlegge og studere kartet litt først! :D

 

Noen kjenner sikkert til historien om hun som var på vei fra Evenes til Bardufoss, og selv om det ble fortalt 4 ganger at hun var på villspor av radarflygeleder da hun var på vei gjennom Bardufoss CTR, så kom hun helt til nordbredden av Malangen før hun innså at hun kanskje var litt ute å sykle!!(Hun passerte Bardufoss med ca 15nm, og ble fortalt at hun gjorde det, uten at det hadde noen effekt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge-kommentar. Fatter kjøpte seg en TOMTom GPS for bil for 3 måneder siden, med en sånn sexy kvinnestemme som gir instruksene, og nå klager mutters på at han tar med GPSen i senga :grin:

 

Men litt seriøst.... Det hadde kanskje ikke vært så dumt? da hadde man kanskje unngått halvparten av alle småflyulykker også....

:) :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...