Gå til innhold

Fantastisk tur på SAS-klapp


Tom Arild Hansen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg måtte bare fortelle om dette her.

 

Nå i helgen var jeg en tur i Haugesund, og jeg tenkte at jeg skulle ta motet til meg og spørre om det var mulig å få besøke gutta der framme underveis. Har aldri vært inne i en cockpit før!

 

På Gardermoen på vei ned torsdag kveld klarte jeg å spørre idet jeg gikk ombord, men flyforholdene var litt for vanskelige sa de. Det hadde de rett i. Det ble en husketur uten like.

 

På hjemtur lørdag morgen tok jeg motet til meg på nytt. Været var nydelig - og alt lå til rette. Pilotene var fantastisk hyggelige, men dessverre skulle de ha med en kollega akkurat på denne turen. Lang historie gjort kort - kollegaen tok et sete inne i flyet i stedet, og andrepiloten rigga opp klappen.

 

Herregud! Helt fra lenge før pushback og tilogmed shutdown på Gardermoen satt jeg der inne. De to pilotene var utrolig hyggelige og fortalte meg alt de gjorde underveis. Jeg synes det var helt utrolig hvor likt det var mine egne sim-turer med Wilcos 737-500 (samme maskin som jeg fløy med denne dagen).

 

Det var noen ting de gjorde som jeg ikke visste om, men ellers var alt klin likt - og VELDIG moro! Checklists gikk forresten enormt fort. Hadde forresten med kamera, men var så oppspilt at jeg fullstendig glemte det.

 

Jeg driver og bygger en GA-cockpit hjemme, men fanken så lyst jeg fikk til å begynne på en 737 nå! :grin:

 

Håper jeg får oppleve en tur som dette igjen!!!!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pâ Norwegian fâr jeg denne beskjeden nâr jeg spör om â sitte pâ klapp:Det er ikke lov lenger!

 

Det var ikke det jeg bruker å få til svar. Norwegian har faktisk lov... (ja' date=' jeg veit hva jeg snakker om) [/quote']

hmm, kan dette stemme?

for jeg ska til oslo snart, og det er en kjenning som er kapteinen, og allerede nå har jeg fått beskjed om at jeg får sitte på klapp:D

tror ikke de er så strenge på dette^^

men det er noe annet på utenlands ruter, for jeg og en kompis fikk sitte på klapp fra TRD til PRG men ikke tilbake;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg tror sjansen er større hvis du spør på vei inn. Man får som regel alltid lov til å titte inn i cockpiten, og da er det fort gjort å spørre pent.

 

Pilotene som fløy nå sa det egentlig var forbudt i Norge. I USA kan man visstnok ikke ha kollegaer fra samme flyselskap der inne engang. Det er KUN crew som er på jobb som kan oppholde seg der inne.

 

Men det virker jo ikke som om de er så strikte på dette i Norge da. Gudskjelov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde
Er det ikke sånn at om Kapteinen sier ok' date=' så kan alle andre regler gå å legge seg? [/quote']

 

Kan ikke kabinsjefen nekte?

De kan bare gå og legge seg så lenge cæptn sier ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Norwegian har en "regel" om at de kan ta med kompiser på klappsete, men strengt tatt regjerer det et prinsipp om at det bare er selskapets ansatte som får sitte der. Spør flyvertinnen som står i inngangen til flyet ved ombordstigning, om du kan få prate med kapteinen før avgang. Hvis du får komme fram, så er pilotene veldig ofte glad for folk som viser interesse. Fortell at du flyr mye flysimulator, dine erfaringer, om du holder på med f.eks seilfly (Veldig mange piloter har et spesielt forhold til seilfly!) eller motorfly, gjerne et flygebevis/elevbevis. Som sagt; vis interesse for luftfart!

 

Dette er en fin oppvarming til du kan spørre om å få sitte på klappsete. Noen ganger ja, andre ganger nei.

 

Lykke til!

(satt på klappsete hjem fra Unge Ørner, søndag kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dette varierer fra selskap til selskap... snakka nettopp med en som flyr i venstresetet for American Airlines, og hvis han tar med seg noen på klapp (som ikke er en annen pilot eller med i CASS), så vil han sansynligvis miste jobben på stedet. Ikke noe "kaptein bestemmer" der.. Men amerikanske selskaper er jo de som er strengest på dette. Vi må være heldige at vi i det hele tatt har muligheten til å få sitte på klapp her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...