Gå til innhold

gamle minner


Tore Stabell Kuloe

Anbefalte innlegg

herlig at det er flere enn meg som "husker" ENFB!

Husker dere at 24 ikke hadde stort av innflyvningsredskaper, slik at man måtte fly en slags VOR/DME til 01 (!) med sirkling til 24, ved kraftig sønnavind.

For meg som er vokst opp på Nesodden var det vanlig ved metar av type

18020KT 6000 FEW 008 BKN 010 at flyene kom inn mot Steilene i Oslofjorden,

og under skyene, minimum, sirklet over Nesodden, "brake-off for landing 24", Ekebergsletta, sentrum, Bygdøy og inn til 24.

Og Isak i tårnet.

Og selvsagt den gamle (?) lederen av flygelederforbundet, Rolf Skrede.

Jeg var så heldig å tilbringe utplasseringsuka i åttendeklasse i tårnet på Fornebu, og der var de jo alle sammen.

 

Aprpos lydklipp: Hvis du har Internet Explorer, så er de her alle sammen, på en side jeg i sin tid lagde til nybegynnere på Vatsim, der jeg ga noen råd om hva man sier og ikke sier på "radioen".

 

gammel nettside om fraseologi

 

Det er godt de ikke er slettet; det er jo ikke hundre år siden, men rart å høre "taxi to holding 06, cleared to cross 01!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dere at 24 ikke hadde stort av innflyvningsredskaper' date=' slik at man måtte fly en slags VOR/DME til 01 (!) med sirkling til 24, ved kraftig sønnavind.

[/quote']

 

Rwy 24 på Fornebu hadde både ILS (110,90 FU) + en VOR/DME approach. Samme approacher var tilgjengelige for 06. På 01 var det bare en VOR/DME tilgjengelig.

RWY 19 hadde derimot ingen publiserte approacher. :)

 

Jeg har tatt vare på en gammel AIP ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm' date=' hvorfor måtte de da fly VOR/DME 01, og så sirkle for landing til 24, rett over tretoppene?[/quote']

 

Det kan det være mange operative grunner til, men det er langt fra sikkert at de måtte. Det er foreksempel tid å spare om du kommer sørfra og 24 er i bruk, tid er fuel osv.

 

Er du sikker på at ikke ILS24 kom mye senere? Jeg tenker på tiden rundt 1980.

 

Jeg er nesten helt sikker på at Fornebu som Norges hovedflyplass hadde ILS på 06/24 allerede på 60 tallet, om ikke før. Et system som har vært i bruk siden før krigen. Men jeg kan ikke gi deg noen referanse på det. At man bare hadde 1 ILS på Fornebu i 1980 tror jeg nesten er utenkelig eller hva? :)

AIP`en jeg referer til er fra 1989.

 

Men dette ble vel en avsporing av tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...