Gå til innhold

Verdens lengste flyturer


Tom Arild Hansen

Anbefalte innlegg

De bruker A340-500 på denne ruten ja, 18t 40min fra EWR til SIN og 19t blank tilbake. Stakkars passasjerer sier jeg, selv om det er Singapore Airlines dette.

 

Måtte inn å sjekke i rutetabellen om de virkelig fløy så lenge som Jansson skriver her. Ble nemlig skikkelig skeptisk til noe som ellers sto i artikkelen hans

Jet lag skyldes ofte at du har blitt dehydrert om bord på flyet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med flyturer som går nesten halve jorda rundt:

hver natt går det en Thai rute 791 forbi Oslo sånn i to-tida,

den går fra New York til Bangkok, og flyr stille i natten over Oslo, jeg ser den blinke på kveldshimmelen, passerer rett over GRM VOR.

Så tenker jeg at den har fløyet seks-syv timer allerede, alle som har reist fra USA til Europa vet at det er en lang tur.

Men deres tur har jo nettopp startet, de skal til Bangkok, og dermed fly i elleve timer til.

Så turen over Atlanterhavet er jo som en SID å regne! Europe three bravo departure, liksom.

 

Artig å tenke på at hvis man ikke skal fra New York til Bangkok, men fra Chicago til Bangkok, ja da må man fly andre veien, altså vestover. For da er det kortere.

Så syv-åtte tusen nautisk mil er en lang tur. Med en fuel flow på fem tonn i timen e.l blir det jo fryktelig mye fuel.

 

Dette er hva de sier om ruta fra KJFK til VTBD:

 

"Thai say that the new Airbus 340-500 operates with 4 pilots and 15 flight attendants for this near 7,500nm flight "

 

Mvh,

Tore Stabell Kulø

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens lengste flytur ble gjort i 1958-1959 med en Cessna 172...

 

http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/long219.html

 

How long was the world's longest airplane flight?

 

Amazingly the record for the longest airplane flight dates back all the way to 1958 - 1959.

 

On December 04 1958 Bob Timm and John Cook left Las Vegas, NV in a Cessna 172 and didn't land again until February 07 1959.

 

In the 64 days 22 hours 19 minutes and 5 seconds they were airborne they manage to cover a distance comparable to flying six times around the Earth.

 

During the trip they were constantly refueled in flight and swooped down to grab water and food from a chase car that followed them.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye bensin som går med på en 18' date='5 timer lang flytur? [/quote']

En A340-500 kan laste litt over 171 tonn fuel (etter det jeg kan huske. Mulig jeg har bommet med et par tonn fra eller til). Vil ikke tro de tar med noe særlig mindre enn det på en 19 timer lang flytur, spesielt når de kun tar med rundt 180-200 passasjerer for å holde vekta nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye bensin som går med på en 18' date='5 timer lang flytur? [/quote']

En A340-500 kan laste litt over 171 tonn fuel (etter det jeg kan huske. Mulig jeg har bommet med et par tonn fra eller til). Vil ikke tro de tar med noe særlig mindre enn det på en 19 timer lang flytur,

Tallet Andreas kommer med stemmer ganske bra for hva de tar med av fuel på disse flightene, på returen fra LAX til SIN kan de ha med opptil 168 tonn fuel, litt avhengig av rutevalg, mens når de flyr østover fra SIN vil de redusere denne mengden noe.

En non-HGW A345 kan ta ~168,6 tonn fuel, mens de nyere HGW-versjonene kan ta opptil 175,2 tonn fuel (avhengig av størrelsen på rear centre tank.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...