Gå til innhold

Merkelig påstand i nyeste Flynytt.


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

Det står på side 4 lengst opp:

 

<< VFR on top >> innebærer at man flyr etter visuelle flygeregler over skyene men ser bakken når man kommer frem til målet. Her, mellom Tromsø og Bodø lå fjorder og nødlandingsjorder dekket av tåke, mens isbreer og fjellområder steg majestetisk opp og tilbød seg om behovet for å lande skulle oppstå.

Bildet viser et høyt fjell som strekker seg opp over skyerne.

Jeg kan ikke helt se hvordan dette kan være en go plass å nødlande på.

De fleste flyene har GPS og har man med seg kartet skulle det vel være tryggere å gå under skyer med hjelp av ATC for å "cleare" annen trafikk og lande på et jorde eller flyplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset også litt først når jeg leste det i Flynytt, men slik jeg tyder det jeg ser på bildet og som også teksten sier er det snakk om tåke. Slik jeg ser det ligger det tåkelaget veldig tett til bakken og da må jeg også si det frister mere å lande i høyden over tåkelaget. Hvorvidt et slikt lag nære bakken er noe særlig givende forhold for "VFR on top" er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine herrer

 

Hva bildet viser eller ikke spiller ingen rolle. "VFR on-top" krever mindre enn 5/8 skydeke (BKN) ved avgangssted og destinasjon. Enroute har du ved VFR on-top fullt lov til å fly over et solid skydekke uten å se fnugg av bakke, så lenge destinasjonen har VFR-forhold bedre enn 5/8... (dette er hentet fra det protable langtidsminnet og detaljene kan avvike litt fra det som er riktig).

 

Hvorvidt det er smart å fly VFR on-top ved slike forhold mhp nødlandingsplasser etc er en sak som den enkelte flyger må gjøre seg opp en mening om selv. "Smart" og "lovlig" er ikke nødvendigvis sammenfallende.

 

Jeg tipper at illustrasjonsbildet er tatt fra høyre side i cockpit på en B737 på en IFR flygeplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...