Gå til innhold

20 skadd etter kraftig turbulens


Carl Fredrik Ness

Anbefalte innlegg

Største sikkerhets trusselen er vell besetningen selv, med disse tunge trallene sine, de er fine og få i hue, men penga skal inn slik er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortellingene om fly som ramler flere hundre meter ned i hull i lufta er som oftest nettopp dét ? fortellinger. I virkeligheten finnes det ikke slike lufttomme rom.

 

Hæ?

 

EDIT: tatt fra kommentarer til artikkelen

 

Lufttomme rom er bare eventyr. Hvorfor skulle det oppstå lufttomme rom i atmosfæren ? Det er jo som å skape en stor luftlomme i vann, du sliter litt med å få til det også (om du ikke pumper luft under noe som ligger i vannet da selvfølgelig).

 

Og fly er jo avhening av luftstrøm rundt vinger og skrog for å fly. Hva tror du ville skjedd om flyet kom inn i ett lufttomt rom ? Det ville gått FULLSTENDIG ut av kontroll, slått kolbøtte nedover mot jorden og blitt slått fullstendig i fillebiter idet det kom inn i luft igjen.

 

Det som endel omtaler som "lufttomme" rom er i virkeligheten turbulens: luft i bevegelse. Sterke vertikale luftstrømmer normalt. Går flyet plutselig inn i en luftstrøm som beveger seg nedover så vil selvfølgelig flyet synke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

En onkel av min far var gjennom en slik episode på vei til Hawaii en god stund tilbake. Kapteinen kalte det "usynlig turbulens". Om termen er riktig tror jeg ikke.. Var ganske dramatisk da håndbagasje/mat var over alt, men de fikk erstattet mye av forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En onkel av min far var gjennom en slik episode på vei til Hawaii en god stund tilbake. Kapteinen kalte det "usynlig turbulens". Om termen er riktig tror jeg ikke.. Var ganske dramatisk da håndbagasje/mat var over alt, men de fikk erstattet mye av forsikring. [/quote']CAT? (Clear Air Turbulense) Finnes i utkanten av jetstrømmer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Fryktelig usikker, men det var noe som produserte et betraktelig fall i høyde, noe som etter min forståelse skjedde i sammenheng med et vær-system. Grunnen til at kapteinen navnga dette som usynlig turbulens er sikkert i sammenheng for å oppklare for passasjerer hva som har skjedd. Så det er etter mitt skjønn lite sannsynlig at han brukte rett term.

 

Utover det har jeg sett lignende på tv om slike såkalte usynlige turbulenser. Men er vanskelig for meg å plassere helt hvor. Kanskje noen piloter her inne har kjennskap til samme sak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...