Gå til innhold

Er dette tilfeldig?


Andreas Ringnes

Anbefalte innlegg

De fleste intersections/fix har vel tilfeldige navn (som ikke er brukt flere ganger), men jeg har kommet over noen som jeg har tvilt litt mer på.

 

Blant annet fix'et GOTUR ved OSL. GOTUR (GOD TUR)...tilfeldig??? Det er jo et fix til GOTUR SID'en hvis dere skjønner, og således kunne det hatt en sammenheng.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GOTUR fix og GOTUR Depature (SID) har noe med hverandre å gjøre ja, og det er at GOTUR fixet er det siste punktet på GOTUR depature. Det er derfor de kaller den SIDen GOTUR...

 

Når det kommer til selve navnet på fixet så er det på en måte tilfeldig. Røyken kontroll bestemmer navnet selv når de lager disse fixene. GOTUR er tatt fra God Tur, vistnok skal noen fix være oppkalt etter kallenavnet til noen som jobber på Røyken og f.eks. over Hunddalen i Gjesdal kommune (tror det var Gjesdal) så har du et fix som heter DOGGI ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GOTUR fix og GOTUR Depature (SID) har noe med hverandre å gjøre ja' date=' og det er at GOTUR fixet er det siste punktet på GOTUR depature. Det er derfor de kaller den SIDen GOTUR...[/quote']

 

Mulig jeg formulerte meg litt feil, for det du sier her kjenner jeg godt til fra før av. Det jeg lurte på var om navnet GOTUR var tilfeldig siden det ligner på GOD TUR og er et departure fix. Men det fikk jeg svar på nå, og takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange andre morsomme identifiers. Min favoritt er FMG (Mustang) VOR som ligger paa Mustang Ranch i Reno Nevada. De som ikke er kjent med Mustang Ranch kan jo google det. FMG = F*** My Girls...

 

Tilfeldig?

 

Neppe... :D

 

I nærheten av Leknes var det en fix (er ikke sikker på om den er fjernet eller om den er der fortsatt) som het BOLEK. (BOLEK: BOdø-LEKnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så vanskelig å skjønne...

 

SIGDAL 5M SID med clearance limit SIG VOR = SIGDAL VOR

 

Dvs alle SID OG STAR har et ende punkt som ender på det selve ruten heter som regel.

 

Clearance limit blir da siste fikset på SID eller STARen...

 

Deretter blir det evt vector, dct route eller airways..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SO-punktene (SOMES, SOMAG, SOPEN, SOGRA, SOPAR, SOROX, SOGLO, SOTIR, SOSOL, SOLSI og SOVES) ligger på grensa mellom Stavanger og Oslo AOR, derfor SO... :) Er vel tilsvarende TO-punkter mellom ex-Trondheim og Oslo.

 

Rundt Sola har vi for eksempel OKLAN (Økland/Aukland, Sveio), LUCKY (Lykling, Bømlo), SIRDA (Sirdalen), STONE (Steine, Lund), DOGGI (Hunnedalen), RANAB (Randaberg), KVITO (Kvitsøy), UTIRA (Utsira). Vi har også et punkt rett nord for Bryne som heter RIMIS. I følge kilder skal det ligge en RIMI-butikk rett under... (Ubekreftet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...