Gå til innhold

Landet med hjulene oppe.


Øyvind Grassdal

Anbefalte innlegg

Helt siden opptrekkbart understell ble konstruert, har flykonstruktører forsøkt - hittil forgjeves - å lage avanserte varselsystemer som vil gi pilotene en klokkeklar beskjed som ikke er til å misforstå, om hjulene ikke er ute.

 

Herregud, det er da bare å innføre voice-warning over intercom som aktiveres hvis flyet er i landingskonfigurasjon uten hjulene ute, så får pilotene beskjed tvert på øret.

Men greit nok, enda et verdensproblem blir løst av Aleksander Olstad ;)

Skal melde meg på "Skaperen: Aviation Edition" når det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , nemelig Checklister , er det ikke vanlige checklist prosiduer man følger ? var jo egentlig litt morsom denne , men noe har gått galt.... eller feil om man vil , "Strange"

 

Man kan jo bare tenke seg hva som er feil , eller hvem som hadde feil , men det gikk jo bra , og takk for det .

 

Ha en fin fly opplevelse alle sammen .

MVH

 

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm har faktisk høyrt om fly med RG som skulle ta touch and go. Og piloten, utan å sjå på va han røskar i når han skal ta opp flapsen, faktisk slår opp hjula. Og då er det fort gjort å høyre ein sånn "pangpang skraaaaap" lyd ifrå buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo for over et halvt år siden. var der selv da det skjedde. ikke morsomt nei

LN-AEV var jo leid inn av rørosfly. det er jo ikke så morsomt å ødelegge noe man leier.

de har leid inn et nytt fly. samme typen tror jeg eller så er det en Piper.

ikke gjør dette hjemme!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo både lyd og lys i de aller fleste ordentlige fly. Dette trigges av Power Lever i Flight Idle, Flap i App eller Down, og Landing Gear Selector up.

Man kan mute warning hornet hvis man bare har Flap app, men er Flap i down posisjon så er muting umulig. Allikevel er det ingen problem å prestere å gjøre en gear up landing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Rørosfly som eier dette flyet. De har fått en erstatter for LN-AEV som er LN-VYM (Grumman GA-7 Gougar). Når det gjelder disse fire minuttene det er snakk om, har jeg liten tro på at det stemmer. At det ordinære brannmannskapet i Røros brukte fire minutter, har jeg mer tro på, da de må kjøre 2-3km.

Instruktøren har ved en tidligere anledning uttalt at det rett og slett ble avglemt og at han hadde en meget dykitg elev som han kanskje stolte vel mye på. Det var instruktøren som var fartøysjef og derfor hadde ansvaret. Men det er en hektisk del av flygingen og det er menneskelig å gjøre feil. Det har skjedd mange ganger før og det vil skje mange ganger i fremtiden.

Det kan vel bekreftes fra flere her på forumet som har skolet på Røros at det i tillegg kan være en svært krevende innflyvning/landing på 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff og huff, slik er skremmende, bra at det gikk bra med pilotene ihvertfall. Husker en historie jeg ble fortalt da jeg var stasjonert i Bodø i militæret da en F-16 pilot glemte å ta ut hjulene, og gjorde en ellers prikkfri landing, hvor sentertanken skrapa bortover centerline. Det værste var at da han til slutt stoppa opp så hadde han fremdeles ikke merka at han hadde glemt å ta ut hjula, og meldte fra til tårnet om at muligens nesehjulet var punktert. ;) Om historien er sann aner jeg ikke.

 

Uansett, så sier man at det finnes to typer piloter : de som har glemt å ta ut hjula ved landing, og de som kommer til å glemme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv flydd en del tomotors fly, og jeg er ikke overrasket over at det faktisk går, og de er jo langt fra de første som har landet med hjulene oppe. Jeg vil tippe at dem landet med en simulert motor-failure. La oss si han fikk "failure" i det han svingte crosswind. Da kommer gear-warning horn på, men det er for tidlig å ta ut hjulene da man trenger den performance man kan få. Så da er man passe stresset og flyr med landing warning horn på. Da blir man vant til å høre på denne varselen og tenker ikke mer over den. Legg også til ekstra "stressfaktorer" som crosswind, terreng og turbulens. Da er det helt avhenig av at man følger prosedyren, men den vil alltid være litt forskjellig fra standard prosedyrer under engine failure.

 

En av Norges kanskje beste og mest erfarne flygere som instruktør, som vurderte eleven som en veldig dyktig flyger, og det skjer allikevel. Klart det er mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var der i påsken. snakket med sjefen i NAK på Røros Ole Jørgen Kjellmark.

hyggelig fyr det! han tok noen bilder da det skjedde.han sa at det var leid inn. Rørosfly ville ikke si noe om det etter det hadde skjedd. jeg liker ikke så godt han som er sjef der. jeg synes han er litt sur. svarte meg frekt en gang og!

Avinor på Røros er noen træjginger. hehe

kule biler har de da.

 

RF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...