Gå til innhold

Braathens kuriositet


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

DEt var en gang en liten gutt som skulle ut og fly alene fra Bergen til farmor og farfar i Kristiansund.

Sikkert en stolt og spent gutt som sto der i gaten med pose rundt halsen påskrevet "Jeg reiser alene".

I de tider fikk vi gjerne en sånn liten koffert med snop og et ELLEN (LN- ;) ) hefte. Denne gangen fikk jeg også et puslespill. Dette puslespillet dukket opp da jeg gikk gjennom gamle ting som moderen har tatt vare på siden jeg var sneip.

Jeg en bikkje en gang som desverre har tygget i seg en bit og skada en annen. Fikk meg bare ikke til å kaste det av den grunn.

Når vi i dag fikk den triste meldingen om at Braathens navnet forsvinner helt, passer det kanskje at jeg mimrer litt over svunne tider.

 

BSpuzzle.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv min første flytur med gamle Braathens SAFE. Var vel ca. 13 år (10 års-jubileum i år, faktisk!!). Fløy fra Flesland til Fornebu, og husker bare at jeg var veldig nervøs når vi satt ved gaten og ventet, ble enda mer nervøs når jeg kom ombord, og enda mer nervøs igjen når flyet rullet bortover rullebanen, helt til hjulene ikke lenger var i kontakt med bakken - da var det plutselig kjempegøy!!

 

Ellers husker jeg et gammelt Braathens SAFE-brettspill, som jeg ikke husker navnet på, som en kamerat av meg hadde, og som jeg mener han tilogmed gav bort til meg en gang.. Har det selvfølgelig ikke nå.. (Var vel før jeg ble flyinterresert, til og med..)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror min første tur med Braathens SAFE var en charter til syden, i en gammel -200 må det ha vært. "Haakon den gode" tror jeg flyet het, og et slikt puslespill hadde jeg vel også. Noe senere fly jeg i en -300 fra Maersk Air, et relativt nytt fly på den tiden og husker tydelig at flyet virket så mye mer moderne og stillegående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt var en gang en liten gutt som skulle ut og fly alene fra Bergen til farmor og farfar i Kristiansund.

Sikkert en stolt og spent gutt som sto der i gaten med pose rundt halsen påskrevet "Jeg reiser alene".

I de tider fikk vi gjerne en sånn liten koffert med snop og et ELLEN (LN- ;) ) hefte. Denne gangen fikk jeg også et puslespill. Dette puslespillet dukket opp da jeg gikk gjennom gamle ting som moderen har tatt vare på siden jeg var sneip.

Jeg en bikkje en gang som desverre har tygget i seg en bit og skada en annen. Fikk meg bare ikke til å kaste det av den grunn.

Når vi i dag fikk den triste meldingen om at Braathens navnet forsvinner helt' date=' passer det kanskje at jeg mimrer litt over svunne tider.

 

[img']http://i37.photobucket.com/albums/e55/gosttveit/BSpuzzle.jpg[/img]

 

Får slenge på litt mimregreier jeg også da. Jeg er nesten vokst opp i Braathens hangarer, og er blandt dem som synes det er svært, svært trist at Braathens nå er historie.

Her et par collectors items fra gode, gamle Braathens S.A.F.E - T h e N o r w e g i a n F l a g C a r r i e r:

 

DSC_0007.jpg

 

DSC_0004.jpg

 

Og så til slutt et fra epoken hvor Braathens selv klarte å starte sin siste flight mot skafottet hvor bøddelen fra SAS stod klar med øksa:

 

DSC_0005.jpg

 

Egentlig så synes jeg det er greit at Braathens navnet fjernes helt fra de skittengrå SAS maskinene, det får være grenser for hvor mye man skal tråkke på restene av vår engang så stolte flaggbærer.

 

Tror det er på tide med en ny kondolanseprotokoll....... :cry:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...