Gå til innhold

METAR-Quiz for viderekommende


Cato Støle

Anbefalte innlegg

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Flight condition = Visual

 

Ellers har du jo f.eks

 

Vind fra øst 100 grader med styrke på ca 5.1 m/s

Sikt større en 10km

 

Ceiling 1200 meter broken skyer

Cloud layer: Few på 300 meter

Cloud layer: Scattered på 500 meter

Cloud layer: Broken på ca 1200m

 

Ellers har du jo temperatur lokalt på 10 grader cellsius og dugg punkt på 9 grader mens det lokale trykket er på 0997 hPa

 

Til slutt har du

 

Relative Humididy på ca 94%

Wind Chill på 7.5 grader

og Density altitude på 37 meter

 

 

Noe mer en dette finner ikke jeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

/// hmm

Tipper:

 

Umulig å vite hvilken type sky det er?

FEW/// ville betydd at det ikke er mulig (av en eller annen grunn, eller er under målestasjoner på fjellkanuser og berg(kilde)) å måle høyden...

 

Så vet vi noen ganger at det kan stå f.eks. SCT035TCU eller noe annet med TCU eller CB bak som tilsier at det er bygeskyer i området.

 

Kanskje det er en sak om at skytypen ikke lett kan identifiseres? Og /// settes for å gardere?

 

 

-Eller som jeg først tenkte: at noen skulle endre noe fra FEW/// og SCT/// og "glemte" å fjerne "///" etter å ha skrevet inn høyden?

 

Aner ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEW skyer (1/8-2/8 av himmelen dekket av skyer) i 1000 fot, SCATTERED skyer (3/8-4/8 skydekke) i 1500 fot, og BROKEN skyer (5/8-7/8 skydekke) 4000 fot. Eller var du ute etter noe annet??

 

EDIT: Aha! "If the clouds are below the aerodrome level, the height of these clouds is given as ///. FEW/// then means that there are 1-2 eights of cloud below the aerodrome." Fra IPPC.no :) Fant forresten på amerikanske sider at det der betyr "unable to determine cloud base".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på ULMM i ippc...

 

>>> ULMM (MURMANSK) <<<

 

METAR 231000Z 19004G10MPS 160V220 CAVOK 07/M09 Q1011 NOSIG RMK QFE752

14090070

 

TAF (FC) 230735Z 230918 14006G12MPS 9999 BKN013CB OVC080 TEMPO 0918

2500 -SHRASN

 

TAF (FT) 231000Z 231212 16006G12MPS 9999 BKN013CB BKN080 TEMPO 1218

2500 -SHSNRA BECMG 1921 VRB03MPS TEMPO 1812 1000 SHSNRA

VV003 BECMG 0507 33005MPS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir

 

Noen tips hvor meter blir brukt

 

Visibility = Alltid i meter

RVR (Runway Visibility Range) Alltid i meter

 

Jada, de er jeg med på, no prob. Men det var høyden på skylagene jeg spurte om tidligere, og etter hva jeg kan finne skal disse angis i fot, uavhengig av hvor men befinner seg...US EUR ASIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FASIT:)

 

Det er nok kun Andreas som har svart riktig. Det betyr rett og slett at man ikke er sikker på om det for eksempel er en CB der eller ikke. Det har ingenting med høyden på skyene å gjøre.

 

Som det blir sagt her, er det kun f.eks FEW/// som betyr at skyene er under flyplassens høyde.

 

Men da er spørsmålet. Kan man skrive FEW//////? hehe IKKE SVAR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CATO: du får en tilbake.

 

Det er few i 300 fot, og overcast i 3000. Du ser ingen CB, og værradaren din er U/S. Idet du sitter og skriver metar hører du torden. Du titter opp, men ser hverken lyn eller CB. Samtidig ser du at ceiling har sunket til 1000 fot, og tilsynelatende er few i 300 borte. Hvordan blir din metar nå seendes ut ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...